لایحه دفاعیه زنای به عنف یا لایحه تجاوز به عنف را چه زمانی تنظیم کنیم؟

لایحه دفاعیه زنای به عنف

نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف یکی از لوایح مهمی است که به دادگاه تقدیم می‌شود. این لایحه یک نوع لایحه رابطه نامشروع است. زنای به عنف در واقع یکی از جرائم جنسی محسوب خواهد شد که موجب خدشه‌دار شدن عفت عمومی و آسیب به جسم و روح فرد قربانی می‌شود. نام دیگر زنای به عنف، تجاوز به عنف است. عنف به معنی اجبار و زور است. تجاوز به عنف، به این معنی است که مردی با زور و اجبار به خانمی تجاوز کند و با او نزدیکی داشته باشد. این جرم موجب آسیب به شأن و منزلت قربانی می‌شود. زنای به عنف یکی از خطرناک‌ترین و خشونت‌بارترین جرائم برای جامعه محسوب خواهد شد. شخصی که قربانی تجاوز شده ‌است، می‌تواند علیه متهم شکایت کند.

سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف و بیان توضیحات خود، از قاضی تقاضا کند که به این ‌موضوع رسیدگی شود. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله لایحه دفاعیه زنای محصنه را نیز در ادامه مطالعه کنید.

زنای به عنف چگونه جرمی است؟

زنای به عنف یک جرم حدی است. انجام این جرم، موجب اعدام متجاوز خواهد شد. زنای به عنف وقتی محقق می‌شود که عمل دخول صورت بگیرد. یعنی صرف بوسیدن یا همبستر شدن، نمی‌تواند به‌ عنوان تجاوز به عنف باشد. این اقدامات عنوان مجرمانه دیگری دارند. بنابراین زمانی ‌که مردی به خانمی با زور و اجبار تجاوز کند و عمل دخول واقع شود، زنای به عنف محقق می‌شود. در این صورت خانمی که با زور و اجبار مورد تجاوز قرار گرفته ‌است، می‌تواند علیه متجاوز شکایت ‌کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه ثابت ‌کند. در صورتی ‌که قاضی صحت این مدارک و دلایل را احراز کرد، به مجازات مرتکب حکم می‌دهد.

شرایط احراز زنای به عنف در دادگاه

برای اینکه جرم زنای به عنف در دادگاه ثابت شود، شرایطی لازم است. یعنی وقتی خانم نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف را به دادگاه تقدیم می‌کند باید این شرایط وجود داشته باشند تا متهم، مجازات شود. صرف مطرح کردن ادعای تجاوز در دادگاه، موجب صدور محکومیت متهم و صدور حکم اعدام برای او نمی‌شود.

چهار مرتبه اقرار متهم یکی از راه‌های ثابت شدن این جرم است. متهم باید نزد مقام صالح یعنی قاضی، چهار مرتبه به ارتکاب زنا اقرار کند. یعنی زمانی که خانم علیه مرتکب شکایت کند و نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف را به دادگاه ارائه دهد، اگر متهم پس از حضور در دادگاه، فقط یک ‌بار به این جرم، اقرار کند یا اینکه اقرار او نزد اشخاصی غیر از قاضی انجام‌ شود، این‌ مساله موجب اجرای حد برای او نخواهد شد.

شهادت شهود یکی دیگر از راه‌های ثابت شدن این جرم است. برای این کار لازم است که چهار مرد عاقل و بالغ به این ‌موضوع گواهی دهند.

راه دیگر ثابت شدن این جرم، علم قاضی است. علم قاضی از ملاحظه مدارک و دلایلی که در دادگاه ارائه شده است، حاصل می‌شود. یعنی در صورت احراز این جرم، قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف و مدارکی که ارائه شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

چند مورد درباره نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

به‌ جهت حساسیت و اهمیت زنای به عنف، رسیدگی به این جرم مستقیم در دادگاه انجام می‌شود. یعنی نیازی به مراجعه به دادسرا نیست. شاکی می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف را به دادگاه تقدیم کند و از قاضی تقاضا کند که به این جرم رسیدگی شود.

برای تحقق جرم زنای به عنف لازم است که مقاربت جنسی کامل برقرار شده باشد. در صورتی ‌که عمل دخول از راه مقعد هم انجام شود، این جرم محقق می‌شود. خانمی که از این طریق مورد تجاوز قرار گرفته است، می‌تواند علیه مرتکب، لایحه تجاوز به عنف را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.

بهتر است شخصی که قربانی تجاوز شده‌ است، برای ثابت کردن این ‌موضوع به پزشکی قانونی مراجعه کند، تا بتواند زنا و زمان آن را در دادگاه ثابت کند. سپس این مدارک را به همراه نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف به دادگاه ارائه دهد.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

برای اینکه زنای به عنف ثابت شود، وجود شرایطی که در فقه و قانون درباره آن بیان شده است، ضروری خواهد بود. چهار مرد باید به این جرم، شهادت دهند. در صورتی‌ که تعداد آن‌ها کمتر باشد، شهادت آن‌ها موجب حد برای مرتکب نمی‌شود. همچنین اگر متهم خودش چهار بار به ارتکاب زنای به عنف اقرار کند، یا قاضی به این ‌موضوع علم داشته باشد، این جرم ثابت می‌شود. برای اینکه علم قاضی در این باره ایجاد شود، لازم است که شاکی مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهد. یعنی اگر برای این کار شاهدی دارد، می‌تواند او را به دادگاه معرفی کند.

همچنین با ارائه مدارک پزشکی قانونی مبنی ‌بر زمان و نحوه تجاوز نیز می‌تواند به علم قاضی کمک کند. ارائه فیلم ضبط ‌شده دوربین‌های مداربسته، برای علم قاضی در این مورد، مؤثر است. قاضی بعد از احراز شرایط لازم و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف و مدارکی که ارائه‌ شده است، برای مرتکب این جرم حکم مناسب را صادر می‌کند.

ماده‌های قانونی برای نمونه لایحه دفاعیه زنای به عنف

در ادامه به چند ماده قانونی در خصوص این لایحه اشاره خواهیم کرد:

ماده224 قانون مجازات اسلامی

بر اساس این ماده، زنای به عنف یا اکراه از سمت مرد، موجب اعدام او می‌شود. در تبصره 2 این ماده آمده‌ است؛ در صورتی ‌که شخصی با زنی که به زنا با او راضی نیست، در حالت بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف محسوب می‌شود. همچنین زنا از طریق فریب دادن یا اغفال دختر نابالغ یا تهدید یا ربایش یا ترساندن خانم، در صورتی که موجب تسلیم شدن او شود، موجب اعدام مرتکب می‌شود.

ماده231 قانون مجازات اسلامی

در جرم زنای به عنف و مواردی که در حکم آن هستند، اگر خانم باکره باشد، مرتکب علاوه‌ بر مجازات مقرر باید ارش البکاره و مهرالمثل او را نیز بپردازد. اما اگر باکره نباشد، زانی فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم

برای حضور در دادگاه، حتما یک لایحه در اختیار داشته باشید و به قاضی تقدیم کنید. در نظر داشته باشید که لایحه شما توسط قاضی مطالعه خواهد شد. بنابراین، لازم است که لایحه حاوی اسناد و مدارک تاثیرگذار باشد و بتواند به خوبی دفاعیات شما را در دادگاه مطرح کند. برای نوشتن این لایحه، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک تنظیم لایحه اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

همچنین برای برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب، به منظور دریافت راهنمایی و مشاوره، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال