لایحه خیانت در امانت چک ؛ کاربرد، شیوه نگارش و سایر جزئیات مهم

لایحه خیانت در امانت چک

نمونه لایحه خیانت در امانت چک زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود که شخصی چک امانی را به ضرر صادر کننده آن، مورد استفاده قرار دهد. از بین اسناد تجاری، قانون‌گذار به چک اهمیت ویژه‌ای داده ‌است. دلیل این ‌موضوع، این است که مردم و به‌ خصوص تاجران از این سند تجاری به میزان زیادی استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر استفاده از چک در بین مردم بسیار رایج شده ‌است. بی‌ اطلاعی اغلب مردم از قوانین مرتبط با چک، موجب بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود. بسیاری از افراد با اعتماد بی‌پایه و بی اساس به دیگران، چک سفید امضاء یا امضا شده خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. این موضوع پیامدهای ناگواری برای آن‌ها به‌ دنبال دارد. چک امانی به‌ معنای سپردن چک به امین است. یعنی شخصی برای اعتبار بخشیدن به قرارداد یا به ‌جهت کمک یا هر نوع دلیل دیگری، چک خود را به امین می‌دهد.

هدف او از ارائه این چک، صرفا وصول آن نیست. بلکه کار به ‌جهت اطمینان خاطر طرف مقابل انجام می‌شود. در این حالت اگر دارنده چک، بر خلاف توافقات دو طرف، این چک را به شخص دیگری منتقل کند یا آن را وصول کند، جرم خیانت در امانت محقق می‌شود. در این حالت صادرکننده چک می‌تواند نمونه لایحه خیانت در امانت چک را علیه او تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. این شخص باید ضمن تقدیم نمونه لایحه خیانت در امانت چک دلایل و مدارک اثبات این‌ موضوع را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی ‌که قاضی، صحت دلایل و مدارک ارائه ‌شده را احراز کند، به مجازات متهم حکم خواهد داد. این لایحه نیز مانند لایحه خیانت در امانت سفته یکی از انواع لایحه خیانت در امانت است.

چک تضمینی چیست و چه شرایطی دارد؟

توجه داشته باشید که تضمینی بودن چک، موجب نمی‌شود که دارنده آن بتواند هر زمان که بخواهد آن را وصول کند. بلکه چک ضمانتی به ‌عنوان ضمانت برای حسن انجام کار یا اجرای قرارداد به ‌طرف مقابل داده می‌شود. بنابراین، شخصی که به او چک ضمانت داده شده است، نمی‌تواند پیش ‌از وقوع مواردی که در قرارداد شرط کرده‌اند، چک ضمانتی را وصول کند. فرض کنید تاجری در زمان استخدام نیروی خود، از او چک ضمانتی بگیرد. در این حالت اگر نیروی کار، اموری که به او سپرده شده‌ است را به ‌طور منظم انجام دهد، کارفرمای او نمی‌تواند این چک را وصول کند.

مثال

فردی را در نظر بگیرید که برای استخدام فروشنده در یک طلافروشی، از او چک ضمانتی بگیرد. این چک برای اطمینان خاطر صاحب مغازه به او داده‌ می‌شود تا در صورتی‌ که فروشنده مرتکب سرقت یا مواردی مانند آن‌ها شد، این چک را برای جبران ضرر خود وصول کند. در این حالت اگر صاحب این مغازه بدون تعدی و تفریط از طرف فروشنده، چک او را وصول کند یا آن را به دیگری منتقل کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده ‌است. فروشنده می‌تواند با مراجعه به دادگاه، لایحه دفاعیه خیانت در امانت یا همان نمونه لایحه خیانت در امانت چک را علیه صاحب مغازه تنظیم کند. سپس با معرفی شهود و مدارک دیگر، ثابت کند که به تعهدات خود، عمل کرده ‌است. اگر صحت این ادعا توسط دادگاه احراز شود، دادگاه صاحب مغازه را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

کاربرد نمونه لایحه خیانت در امانت چک

سپرده شدن چک نزد دیگری، به علت‌های مختلفی انجام می‌شود. چک ممکن است برای ضمانت یا برای انجام کاری به شخصی داده شود. اگر شخصی که چک در اختیار او قرار دارد، چک را برای ضرر زدن به صادرکننده آن، مورد استفاده قرار دهد یا چک را وصول کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده ‌است. در این حالت صادرکننده چک می‌تواند با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه خیانت در امانت چک را علیه او تنظیم کند. در قابل متهم نیز، می‌تواند با تنظیم لایحه و تقدیم آن به دادگاه، دفاعیات خود را بیان کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک ارائه ‌شده، در صورت احراز مجرمیت این شخص، مجازات مقرر را برای او تعیین می‌کند.

شخصی را در نظر بگیرید که مدیر یک مؤسسه‌ خیریه است. او به یکی از همکاران خود، چکی را می‌دهد تا برای افراد کم ‌بضاعت منطقه، بسته‌های مواد غذایی تهیه کند و به دست آن‌ها برساند. در صورتی ‌که این شخص از اعتماد مدیر خود سوءاستفاده کند و چک را برای خودش وصول کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده است. در این حالت مدیر مؤسسه می‌تواند با مراجعه به دادگاه نمونه لایحه دفاعیه خیانت در امانت چک را علیه او تنظیم کند. اگر صحت این دلایل و مدارک برای قاضی احراز شود، به مجازات متهم حکم خواهد داد.

شیوه نگارش نمونه لایحه خیانت در امانت چک

اگر قصد دارید این لایحه را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا مشخصات خود و شخصی که به او چک می‌سپارید را به طور کامل و دقیق بنویسید. سپس مشخصات چک و علت سپردن آن را به ‌طور کامل در نمونه لایحه دفاعیه خیانت در امانت چک بیان کنید. همچنین لازم است که مبلغ چک امانتی را در نمونه لایحه خیانت در امانت چک بنویسید. بهتر است که توضیحات خود را به‌ صورت کوتاه، خلاصه و بدون ابهام بیان کنید، تا در وقت دادگاه صرفه‌جویی شود. شما می‌توانید توضیحات خود را به ‌صورت پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب کاربرد بهتر نمونه لایحه خیانت در امانت چک خواهد شد.

بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. در صورتی‌ که به این‌ موضوع تسلط ندارید، می‌توانید از یک وکیل یا کارشناس حقوقی کمک بگیرید. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه خیانت در امانت چک باید خواسته اصلی خود را مبنی ‌بر مجازات متهم و جبران خسارات بنویسید. قاضی پس ‌از بررسی دلایل و مدارک ارائه ‌شده و با توجه به محتوای نمونه لایحه خیانت در امانت چک حکم مناسب را صادر می‌کند.

مستنداتی که برای نمونه لایحه خیانت در امانت چک مناسب است

برای اینکه صحت ادعای خود را مبنی ‌بر تحقق جرم خیانت در امانت چک، در دادگاه ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه خیانت در امانت چک مدارک و دلایل اثبات این جرم را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که این چک به موجب قراردادی به طرف مقابل داده شده است، می‌توانید با ارائه آن، ادعای خود را ثابت کنید. همچنین اگر در زمان تسلیم چک، اشخاصی حاضر بوده‌اند می‌توانید آن‌ها را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنید. در این صورت اگر قاضی صحت ادعای شما را احراز کند، به مجازات متهم حکم خواهد داد.

نظریه مشورتی شماره 7/96/1290 مورخ 7/6/1396

براساس این نظریه مشورتی، در صورتی ‌که یک فقره چک به‌ عنوان ثمن معامله، به فروشنده تحویل داده شود اما آن‌ها معامله خرید و فروش را اقاله کنند و طرفین با یکدیگر توافق کنند که چک در ید فروشنده به‌ عنوان امانت بماند، چک دیگر به عنوان ثمن نخواهد بود و احکام امانت را دارد. در این شرایط، اگر فروشنده بدون داشتن حق قانونی در این رابطه، این چک را برگشت بزند، از آن جهت که این چک از تاریخ توافق هر دو طرف به اقاله معامله، به‌ عنوان چک امانی محسوب شده است، مساله خیانت در امانت مطرح می‌شود. در واقع چنانچه فروشنده چک را به خریدار پس ندهد یا از آن استفاده کند، این‌ موضوع می‌تواند از مصادیق خیانت در امانت باشد.

ماده 104 قانون مجازات اسلامی اصلاحی 1399

بر اساس این ماده، خیانت در امانت موضوع مواد 673 و674 قانون مجازات اسلامی، به جرائم قابل گذشت تبدیل شده‌ است. جرم قابل گذشت به این معنی خواهد بود که اگر شاکی از متهم گذشت کند و به او رضایت دهد، دادرسی و مجازات در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف خواهد شد. مطابق تبصره این ماده، مجازات حبس برای این جرائم به نصف کاهش پیدا کرده ‌است.

توصیه می‌کنیم:

ابتدا اهمیت این لایحه را در موفقیت خود درک کنید و در مرحله دوم، این موضوع را بپذیرید که تنظیم لایحه نیازمند تخصص است.

همانطور که می‌دانید تیم حقوقی احتراما، مرجع تخصصی تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی لایحه است. شما می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

تنظیم لایحه خیانت در امانت از طرف شاکیتنظیم لایحه خیانت در امانت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال