لایحه تخریب خودرو مطابق با چه قوانینی تنظیم شود؟

لایحه تخریب خودرو

لایحه تخریب خودرو یکی از انواع لایحه تخریب است و زمانی به دادگاه تقدیم می‌شود که شخصی، تمام یا قسمتی از خودروی متعلق به دیگری را تخریب کرده باشد. در مواقعی هم که شخصی با اقدامات خود، موجب از کار افتادن سیستم یک خودرو شود، بزه تخریب واقع شده ‌است. تخریب به‌ معنای خراب کردن، تلف کردن و نابود کردن است. گاهی ممکن است شخصی خودروی دیگری را تلف کند یا قسمتی از آن را خراب کند. در این شرایط صاحب خودرو به دادگاه مراجعه می‌کند. سپس علیه مرتکب، لایحه تخریب خودرو را تنظیم می‌کند.

متهم بزه تخریب نیز می‌تواند لایحه تخریب خودرو را به دادگاه تقدیم کند. زیرا این حق برای متهم در قانون پیش‌بینی ‌شده است. او می‌تواند برای اثبات بی گناهی خود، دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهد. قاضی با توجه به مدارک و دلایلی که هر دو طرف به دادگاه ارائه کرده‌اند، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اگر شخصی با قصد ورود ضرر و با سوءنیت، خودروی متعلق به دیگری را به دره انداخته باشد، این ‌موضوع موجب تلف شدن تمام خودرو می‌شود. در این حالت، صاحب خودرو علیه مرتکب شکایت می‌کند و از قاضی درخواست می‌کند که به این پرونده رسیدگی شود.

اگر خودروی شما هم توسط فردی تخریب شده‌ است، می‌توانید با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه دفاعیه تخریب خودرو را تنظیم کنید. سپس از قاضی تقاضا کنید که مرتکب را مجازات کند و خسارات شما را جبران کند. در صورتی ‌که قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه تخریب خودرو را برای خود یا دیگری تنظیم کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با نکات مهم تخریب و مصادیق آن و این لایحه دفاعیه تخریب آشنا شوید.

چند نکته درباره لایحه تخریب خودرو

بزه تخریب یکی از جرایم قابل گذشت است. یعنی اگر مالک خودرو به شخصی که خودروی او را تخریب کرده ‌است، رضایت دهد، مجازات متهم منتفی می‌شود. برای تعیین میزان خسارت و ارزش خودروی تخریب شده، نظریه کارشناس رسمی دادگستری لازم است. کارشناس با توجه به میزان خساراتی که وارد شده است و ارزش خودرو در زمان تخریب، گزارش خود را به دادگاه ارائه می‌دهد.

در مواقعی که تخریب به وسیله آتش یا مواد منفجره انجام شود، مجازات مرتکب تشدید می‌شود. یعنی اگر شخصی برای تخریب خودروی متعلق به دیگری، یک نارنجک یا هر نوع مواد منفجره‌ای را استفاده کند، مجازات حبس او ممکن است تا حداکثر پنج سال تعیین شود. اگر شخص یا اشخاصی در زمان تخریب خودرو در آن حضور داشته باشند و به دلیل تخریب، کشته یا مجروح شوند، مرتکب بزه تخریب، علاوه ‌بر مجازات تخریب، به قصاص یا پرداخت دیه محکوم می‌شود.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تخریب خودرو

خودرو به عنوان یکی از وسایل ضروری و پرکاربرد زندگی مردم محسوب می‌شود. امروزه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین دارایی‌های مردم خودرو است. زیرا بسیاری از امور زندگی را برای آن‌ها تسهیل کرده‌ است. تخریب خودرو به‌ عنوان تخریب یک مال منقول محسوب می‌شود. قانون‌گذار تخریب خودرو را قابل مجازات دانسته ‌است. کاربرد لایحه تخریب خودرو در جایی است که شخصی خودروی متعلق به دیگری را به صورت کامل یا قسمتی از آن را تخریب کند.

در این شرایط، مالک خودرو علیه مرتکب، لایحه تخریب خودرو را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. در مقابل، متهم تخریب خودرو می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تخریب خودرو و بیان توضیحات خود، از دادگاه کاهش مجازات یا صدور حکم برائت خود را درخواست کند. صدور حکم برائت برای شخصی که مرتکب تخریب خودرو می‌شود، در جایی است که ثابت شود او این اقدام را به ‌صورت غیر عامدانه یا اشتباهی انجام داده ‌است.

به طور کلی این لایحه زمانی کاربرد دارد که بخواهید برای رسیدگی به پرونده جرم تخریب ماشین در دادگاه حاضر شوید.

یک مثال درباره لایحه تخریب خودرو

شخصی با تصور اینکه خودروی پارک‌ شده در پارکینگ ، متعلق به خودش است، شیشه‌های آن را می‌شکند اما بعداً معلوم می‌شود که خودروی همسایه‌ او بوده ‌است. در این حالت، صاحب خودرو از مرتکب شکایت می‌کند. سپس با تنظیم لایحه تخریب خودرو و بیان دلایل مناسب، از دادگاه، مجازات مرتکب و جبران خساراتی که وارد شده است را تقاضا می‌کند. در مقابل، مرتکب بزه تخریب با تقدیم لایحه تخریب خودرو و بیان توضیحات خود، تلاش می‌کند ثابت کند که این اقدام غیر عامدانه و حاصل اشتباه او بوده ‌است.

اگر ثابت شود مرتکب قصد ایراد ضرر به همسایه‌ خود را نداشته ‌است، مجازات نمی‌شود اما باید ضرر و خسارتی که وارد شده است را جبران کند. در مواقعی هم که مالک خودرو به مرتکب تخریب رضایت دهد، مرتکب مجازات نمی‌شود. در رابطه با جبران خسارت هم دو طرف با توافق یکدیگر یا با نظر کارشناس، میزان آن را تعیین می‌کنند.

لایحه تخریب خودرو و اسناد و مدارک مرتبط با آن

زمانی ‌که لایحه تخریب خودرو را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که دلایل و مدارک متناسب با این ‌موضوع را به دادگاه ارائه دهید. اگر شاکی هستید و قصد دارید ضمن تقدیم لایحه تخریب خودرو با ارائه دلایل و مدارکی، بزه تخریب را اثبات کنید؛ بهتر است که با شهادت شهود یا تنظیم استشهادیه این ‌موضوع را در دادگاه مطرح نمایید. در صورتی ‌که تخریب خودرو در محلی انجام ‌شده باشد که مجهز به دوربین‌های مداربسته ‌است، می‌توانید فیلم ضبط‌ شده این دوربین‌ها را به دادگاه ارائه دهید.

اگر در جایگاه متهم، نمونه لایحه دفاعیه تخریب خودرو را به دادگاه تقدیم می‌کنید، می‌توانید برای اثبات بی‌گناهی خود از شهادت شهود استفاده کنید. یعنی اگر مدعی هستید که این ‌موضوع به ‌علت اشتباه شما یا به ‌صورت غیرعامدانه انجام‌ شده است، می‌توانید این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید. در صورتی ‌که قاضی، صحت دلایل و مدارک ارائه‌ شده را احراز کند، حکم مناسب را صادر می‌کند.

قوانین مرتبط با لایحه تخریب خودرو

برای نوشتن لایحه برای شما لازم خواهد بود که از قوانین مرتبط بهره ببرید. در ادامه این مطلب، به چند ماده از قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کنیم:

ماده 676 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر شخصی اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند، به مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شود. به‌ این ‌ترتیب، آتش زدن خودرو که یک مال منقول محسوب می‌شود، موجب مجازات حبس برای مرتکب می‌شود.

ماده 677 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

مطابق این ماده، اگر کسی به ‌صورت عامدانه اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا به هر شکلی آن را کلا تلف کند یا قسمتی از آن را خراب کند یا از کار اندازد، به حبس محکوم می‌شود.

ماده 689 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر شخصی خودروی متعلق به دیگری را آتش بزند یا تخریب کند و این اقدامات به قتل یا نقص ‌عضو یا جراحت یا صدمه به انسانی منجر شود، مرتکب علاوه‌ بر مجازات تخریب، حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه یا جبران خسارت محکوم می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

تنظیم لایحه ، مقدمه‌ای برای انجام یک دفاع خوب در دادگاه است. لایحه شما باید به مدارک و اسنادی که می‌توانند از شما دفاع کنند، اشاره داشته باشد. به همین دلیل لازم است شواهد و اسنادی که در لایحه می‌نویسید را به دقت انتخاب کنید و در شیوه بیان آن‌ها، دقت نظر داشته باشید. در این راستا به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرآیند تنظیم لایحه مورد نظر خود را به تیم حقوقی احتراما بسپارید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که در خصوص موضوع این لایحه از یک متخصص حقوقی اطلاعات و راهنمایی بگیرید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال