لایحه سلب حضانت از حیث عوامل، شرایط و کاربرد

لایحه سلب حضانت

زمانی ‌که خانم و آقا باهم زندگی می‌کنند؛ به‌ طور مشترک عهده ‌دار حضانت فرزندان خود هستند. فرزندان نیازمند محبت و توجه والدین هستند. گاهی شرایط زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که زن و شوهر از هم طلاق می‌گیرند. در این ‌صورت دادگاه درباره حضانت فرزندشان تصمیم‌گیری می‌کند. ممکن است حضانت به والدی سپرده شود که صلاحیت لازم برای این‌ موضوع را نداشته باشد. در این حالت، طرف مقابل می‌تواند برای سلب حضانت از او اقدام کند. برای این کار لازم است بعد از مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه سلب حضانت را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد.

قاضی در صورت احراز شرایط از والدی که صلاحیت ندارد، سلب حضانت می‌کند. چنانچه شما هم قصد دارید با ارائه دلایل و مدارک از شوهرتان سلب حضانت کنید؛ لازم است که با شیوه تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت آشنا شوید. این لایحه یکی از انواع لایحه حضانت است که خود نیز به دو نوع لایحه سلب حضانت از مادر و لایحه سلب حضانت از پدر تقسیم می‌‎شود.

سلب حضانت به چه معناست؟

در این مورد باید گفت که سلب به معنی محرومیت و گرفتن چیزی است. سلب حضانت به معنی گرفتن حضانت و سرپرستی فرزند است. دارنده حضانت، موظف است برای تربیت سلامت جسم و روح فرزندش تلاش کند. چنانچه حضانت فرزند به شوهرتان سپرده شده باشد؛ لازم است که از کودک مواظبت کند. در صورتی ‌که از کودک مراقبت نکند یا با رفتار خود او را در معرض آسیب قرار دهد؛ ممکن است از او سلب حضانت شود. برای سلب حضانت، لازم است شما با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از قاضی تقاضا کنید که حضانت فرزندتان را از شوهرتان پس بگیرد. در صورتی ‌که دلایل و مدارک شما محکمه‌پسند باشد؛ از همسرتان سلب حضانت می‌شود.

عوامل سلب حضانت

برای این‌ که بتوانید از همسرتان سلب حضانت کنید؛ لازم است که عدم صلاحیت او را ثابت کنید. در صورتی ‌که شوهر سابق شما از فرزندتان مواظبت نکند یا از او سوءاستفاده کند، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از دادگاه تقاضا کنید که از او سلب حضانت کند. عدم مواظبت شامل مواردی است که موجب آسیب به کودک می‌شود. بنابراین زمانی‌ که همسر شما برای مدت موقتی فرزندتان را نزد خواهر یا برادر خود گذاشته باشد تا به سفر کاری برود، این ‌موضوع به ‌عنوان عدم مواظبت تلقی نمی‌شود. زیرا این‌ موضوع به‌ علت بی‌توجهی نبوده ‌است.

اعتیاد و مشروبات الکلی

گاهی ممکن است شوهر سابق شما به علت اعتیاد به مشروبات الکلی همیشه در حالت مستی باشد. مسلم است که او نمی‌تواند از فرزندتان مواظبت کند. این شخص همیشه در حال مستی و عدم هوشیاری است. بنابراین ممکن است هر آسیبی به فرزند شما وارد شود. در این ‌صورت، شما می‌توانید برای سلب حضانت از او اقدام کنید. لازم است که بعد از مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت ، عدم صلاحیت آقا را برای حضانت از فرزندتان ثابت کنید. چنانچه برای دادگاه محرز شود که شوهر شما توانایی لازم برای حضانت از فرزندتان را ندارد، از او سلب حضانت می‌شود.

ضرب و جرح کودک

در مواقعی ممکن است فرزند شما در اثر ضرب و جرحی که این آقا به او وارد کرده‌ است، مجروح یا مصدوم شده باشد. در صورت تکرار این عمل شما می‌توانید از طریق دادگاه سلب حضانت او را تقاضا کنید. موضوعی که لازم است برای سلب حضانت به آن توجه کنید؛ لزوم تکرار است. یعنی زمانی ‌که همسر شما فقط یک ‌بار از مشروبات الکلی استفاده کرده باشد؛ نمی‌توانید از او سلب حضانت کنید. همچنین اگر فقط یک ‌بار فرزند شما را کتک زده باشد؛ نمی‌توانید تقاضای سلب حضانت او را در دادگاه مطرح کنید. سلب حضانت از شوهرتان زمانی میسر است که در اثر تکرار سوء رفتار یا اعمال او به روح و جسم فرزندتان آسیبی وارد شود.

شرایط لازم برای حضانت

هرکدام از والدین که عهده‌ دار حضانت می‌شوند، باید شرایطی را دارا باشند. در غیر این صورت حضانت فرزندان به آن‌ها واگذار نمی‌شود. لازم است که سرپرست فرزند از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد. سلامت جسمی باید به گونه‌ای باشد که این فرد توانایی نگهداری از فرزند را داشته باشد. یعنی خانم یا آقایی که خودش به یک بیماری لاعلاج یا واگیردار مبتلا باشد؛ نمی‌تواند از کودک به‌ درستی مراقبت کند. همچنین اگر سرپرست به علت قطع نخاع قادر به حرکت نباشد، مسلماً نمی‌تواند حضانت فرزند را به عهده بگیرد. زیرا توانایی نگهداری و مراقبت از فرزند را ندارد.

در مواقعی که شخص به جنون یا بیماری روانی مبتلا باشد؛ صلاحیت لازم برای حضانت فرزند را ندارد. شرط دیگر برای حضانت عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی است. شخصی که اعتیاد دارد نمی‌تواند به‌ درستی از فرزندش نگهداری کند. علاوه‌ بر آن ممکن است که فرزند هم به مواد مخدر یا مشروبات الکلی وابسته شود. به ‌همین‌ علت قانون‌گذار عدم اعتیاد را یکی از شرایط لازم برای دارنده حضانت عنوان کرده ‌است.

سرپرستان قمار باز و حضانت فرزند

بعضی افراد پیوسته مشغول قمار هستند. قانون به این افراد هم اجازه حضانت نمی‌دهد. زیرا این افراد به دلیل وابستگی به قمار ممکن است همه اموال زندگی و حتی فرزندان خود را نیز شرط‌بندی کنند.

قانون‌گذار افرادی را که به فساد و فحشا مشهور هستند را شایسته حضانت نمی‌داند. اشخاصی هم که از کودک خود برای قاچاق، تکدی‌گری یا فساد و فحشا استفاده می‌کنند؛ صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارند. در صورتی‌ که همسر شما شرایط لازم برای حضانت را نداشته باشد، می‌توانید حضانت فرزندتان را از طریق دادگاه از او پس بگیرید. برای این کار لازم است که با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت تقاضای خود را مطرح کنید. در صورتی ‌که عدم صلاحیت شوهر سابق شما در دادگاه محرز شود؛ از او سلب حضانت می‌شود.

کاربرد نمونه لایحه سلب حضانت

نمونه لایحه سلب حضانت در جایی کاربرد دارد که شما قصد دارید حضانت فرزندتان را از شوهر سابق‌ خود بگیرید. مردی که عهده‌ دار حضانت فرزندش شده ‌است؛ باید این وظیفه را به ‌خوبی انجام دهد. چنانچه شما متوجه شوید که فرزندتان در معرض آسیب جسمی یا روحی قرار دارد؛ می‌توانید با مراجعه به دادگاه‌ و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت فرزند از قاضی تقاضا کنید که به این ‌موضوع رسیدگی کند. در صورتی ‌که عدم صلاحیت این آقا برای دادگاه اثبات شود؛ حضانت فرزندتان از او گرفته می‌شود و به شما واگذار می‌شود.

یک مثال مهم درباره لایحه سلب حضانت

برای مثال: اگر به شما اطلاع دهند که همسر سابق‌تان از فرزندتان برای قاچاق سوء استفاده می‌کند، می‌توانید علیه او در دادگاه طرح دعوا کنید. یعنی اگر همسر سابق شما، فرزندتان را به حمل مواد مخدر یا مشروبات الکلی وادار می‌کند؛ صلاحیت حضانت و نگهداری از فرزند را ندارد. برای سلب حضانت از او می‌توانید با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت ، از دادگاه تقاضا کنید که حضانت فرزندتان را از آقا پس بگیرد. در صورتی ‌که دلایل شما در دادگاه موثر باشد، از این آقا سلب حضانت می‌شود.

گاهی ممکن است شوهر سابق‌تان به ‌طور مداوم فرزند شما را مورد ضرب ‌و جرح قرار دهد. این موضوع به جهت تکرار موجب سلب حضانت از این آقا می‌شود. شما می‌توانید برای سلب حضانت از او اقدام کنید. برای سلب حضانت از آقا، لازم است که به دادگاه مراجعه کنید و ضمن تقدیم نمونه لایحه سلب حضانت تمام مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهید. چنانچه بتوانید با معرفی شاهد یا گواهی پزشکی قانونی، ضرب ‌و جرح کودک را ثابت کنید از شوهر سابق سلب حضانت می‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه سلب حضانت تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخص عهده‌دار حضانت، از فرزندی که به او سپرده شده ‌است، مراقبت نکند یا از او سوءاستفاده کند، نمونه لایحه سلب حضانت تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌شود. آقایی که با حکم دادگاه یا به ‌موجب قانون سرپرست کودک می‌شود، باید برای تربیت او تلاش کند. همچنین لازم است که حافظ سلامت جسم و روح او باشد. یعنی کاری انجام ندهد که جسم یا روح کودک با خطر مواجه شود. علاوه بر این موارد، آقا حق ندارد به هر دلیلی از ملاقات همسر سابقش با فرزند مشترکشان جلوگیری کند زیرا این کار موجب آسیب روحی کودک می‌شود.

ماده ۴ قانون حمایت از خانواده

مطابق این ماده دعاوی و امور مربوط به حضانت در صلاحیت دادگاه خانواده است. یعنی دادگاه‌های دیگر نمی‌توانند به موضوع حضانت رسیدگی کنند. البته در برخی مناطق که دادگاه خانواده تاسیس نشده است، یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی را به این موضوع اختصاص می‌دهند. در این حالت رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت دادگاه خانواده است به این شعبه واگذار می‌شود.

ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده

با توجه به این ماده وقتی که زن و شوهر برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند، دادگاه پس از رسیدگی در رای خود درباره حضانت فرزندان آن‌ها و هزینه نگهداری تصمیم‌گیری می‌کند. گاهی به حکم دادگاه یا به موجب قانون، حضانت فرزندان به خانم سپرده می‌شود. در این شرایط آقا موظف است هزینه‌های فرزندان را مطابق حکم دادگاه بپردازد. علاوه بر این موارد، در این حکم درباره ملاقات فرزندان با والدین تعیین تکلیف می‌شود. یعنی با در نظر گرفتن وابستگی عاطفی فرزندان، نحوه ملاقات، زمان و مکان آن مشخص می‌شود.

در رابطه با این لایحه، شما می‌‎توانید تنظیم لایحه یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم داشت.

تنظیم لایحه حضانت از طرف مادرتنظیم لایحه حضانت از طرف پدر

ثبت نظر یا سوال