لایحه سلب حضانت از پدر مطابق با چه قوانینی نوشته می‌شود؟

لایحه سلب حضانت از پدر

حضانت و سرپرستی یکی از امور حساس و پر اهمیت در نهاد خانواده محسوب می‌شود. حضانت برای والدین چالشی بزرگ در هنگام طلاق است. اختیار هرکدام از والدین برای حضانت کودک باید در جهت حفظ مصلحت او انجام شود. در صورتی ‌که به هر شیوه‌ای مصلحت، امنیت و سلامت کودک با خطر مواجه شود، حضانت از والد او سلب می‌شود. ممکن است حضانت کودک در هنگام طلاق به پدر سپرده شود. چنانچه پدر با رفتار خود باعث آسیب به روح و جسم کودک شود، از او سلب حضانت خواهد شد. در این حالت نمونه لایحه سلب حضانت از پدر تنظیم می‌شود. این لایحه یکی از انواع لایحه حضانت و به صورت اختصاصی‌تر از انواع لایحه سلب حضانت است. چنانچه قصد دارید حضانت کودک را از پدر پس بگیرید لازم است که دلایل قانع ‌کننده‌ای داشته باشید. در صورتی که بتوانید عدم صلاحیت پدر را در دادگاه ثابت کنید، به حکم دادگاه از پدر سلب حضانت می‌شود.

در راستای این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات جامع‌تر در خصوص مساله حضانت، حتما مقاله لایحه سلب حضانت از مادر را نیز مطالعه کنید. برای مطالعه این مقاله، روی لینک مشخص شده بزنید و به صفحه اختصاصی مقاله آن در مجله حقوقی احتراما وارد شوید.

مساله حضانت، از دعاوی پر چالش و اضطراب آور است. هر دو طرف این دعوی تلاش می‌کنند که رای نهایی به نفع آن‌ها صادر شود. پیشنهاد می‌کنیم با آگاهی از جنبه‌های مختلف این دعوی، برای تهیه لایحه و دیگر موارد لازم اقدام کنید.

مفهوم‌شناسی

حضانت از ریشه حضن و به ‌معنای در آغوش گرفتن است. در اصطلاح حقوقی حضانت به ‌معنای سرپرستی و مواظبت از کودک است. سلب حضانت به ‌معنای پس گرفتن حضانت از والدی است که حضانت به او سپرده شده‌ است. برای سلب حضانت از پدر، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر ، بتوانید دلایل عدم صلاحیت او را در دادگاه ثابت کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید پدر با کودک خود بدرفتار است و به او ضرب و جرحی وارد می‌کند، می‌توانید با ارائه مدارک، ادعای خود را در دادگاه بیان کنید. چنانچه تکرار ضرب ‌و جرح کودک توسط پدرش در دادگاه ثابت شود، از پدر سلب حضانت می‌شود.

عوامل سلب حضانت از پدر

در شرایطی ممکن است که از پدری که حضانت کودک به او سپرده شده ‌است، سلب حضانت شود. زمانی‌ که پدر از کودک خود مواظبت نکند یا خودش مشکل اخلاقی داشته باشد، شما می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر از دادگاه تقاضا کنید که کودک را از پدر بگیرند و به شما بسپارند. همچنین وقتی پدری کودک تحت حضانت را به تکدی‌ گری اجبار می‌کند، در این‌ صورت هم از پدر سلب حضانت می‌شود. در مواقعی هم که پدر از کودک سوء استفاده کند و او را به قاچاق یا مشاغل ضد اخلاقی وادار کند، از او سلب حضانت می‌شود. در واقع هر زمانی ‌که برای دادگاه محرز شود پدری از کودک خود مواظبت نمی‌کند یا او را در معرض آسیب جسمی و روحی قرار می‌دهد، حضانت کودک از او گرفته می‌شود.

شرایط لازم برای دارنده حضانت

به پدری که دارنده‌ حضانت است، حاضن گفته می‌شود. پدری که حضانت به او سپرده می‌شود باید مسلمان، عاقل و سالم باشد. یعنی به جنون مبتلا نباشد و توانایی لازم برای حضانت از کودک را داشته باشد. همچنین لازم است که به قمار و فساد و فحشا اشتغال نداشته باشد. یکی دیگر از موارد ضروری برای حضانت، عدم اعتیاد پدر است. در صورتی ‌که پدری به مواد مخدر یا الکل اعتیاد داشته باشد، از او سلب حضانت می‌شود. چنانچه پدر دارای هر کدام از این موارد یا شرایط باشد، شما می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر و ارائه مدارک کافی، از او سلب حضانت کنید.

نکات مهم برای نمونه لایحه سلب حضانت از پدر

توجه داشته باشید مواردی که در قانون برای سلب حضانت بیان ‌شده است، جنبه تمثیلی دارد. یعنی غیر از این موارد چنانچه شما دلیلی برای سلب حضانت از پدر داشته باشید، می‌توانید آن را در دادگاه بیان کنید. در صورتی‌ که این دلیل برای دادگاه موجه شناخته شود، از پدر سلب حضانت می‌شود.

با یک ‌بار ضرب ‌و جرح کودک توسط پدرش نمی‌توانید از او سلب حضانت کنید. این‌ موضوع در صورت تکرار موجب بازپس‌گیری حضانت می‌شود.

اثبات هر نوع علتی برای سلب حضانت از پدر با ارائه مدرک و دلیل کافی قابل‌ قبول است. یعنی شما نمی‌توانید به ‌صرف یک ادعا از قاضی تقاضا کنید که از پدر سلب حضانت شود.

نحوه تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر

برای تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر ، لازم است که ابتدا نام خود و نام پدر کودک را به همراه آدرس او بنویسید. در ادامه، لازم است که تمام دلایل خود برای سلب حضانت از پدر را در نمونه لایحه سلب حضانت از پدر بیان کنید. در هنگام نوشتن توضیحات خود، تا حد ممکن از طولانی شدن عبارات خودداری کنید. خلاصه نویسی موجب رسیدگی بهتر به تقاضای شما و سایر افراد می‌شود. در نمونه لایحه سلب حضانت از پدر می‌توانید از مستندات قانونی، آیات، روایات، آرای وحدت رویه، نظریات مشورتی و قواعد فقهی مرتبط استفاده کنید.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه سلب حضانت از پدر

ضمن تقدیم نمونه لایحه سلب حضانت از پدر تمام اسناد و مدارک اثبات عدم صلاحیت پدر برای حضانت را به دادگاه ارائه کنید. در صورتی‌ که علت ادعای شما اعتیاد پدر باشد، باید با مدارک پزشکی یا نامه کمپ ترک اعتیاد این‌ موضوع را ثابت کنید. چنانچه دلیل مراجعه شما به دادگاه، بدرفتاری پدر یا ضرب ‌و جرح کودک توسط او باشد، باید با معرفی شاهد یا مدارک پزشکی قانونی این‌ موضوع را در دادگاه ثابت کنید. در صورتی ‌که فساد، فحشا یا سوءاستفاده از کودک دلیل شما برای تقاضای سلب حضانت از پدر باشد؛ می‌توانید با تنظیم استشهادیه از افراد مطلع این موضوع را در دادگاه اثبات کنید. چنانچه هرکدام از این موارد در دادگاه احراز شود، به سلب حضانت از پدر حکم داده می‌شود.

مواد قانونی مرتبط با نمونه لایحه سلب حضانت از پدر

در این قسمت ماده‌های قانونی مناسب برای نوشتن در این لایحه را بیان می‌کنیم.

ماده ۴ قانون حمایت از خانواده

طبق این ماده رسیدگی به امور و دعاوی مربوط به حضانت از کودک و ملاقات با او در صلاحیت دادگاه خانواده است.

ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده

مطابق این ماده، دادگاه رسیدگی به دعوای طلاق باید در حکم خود درباره حضانت و نگهداری اولاد و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تعیین تکلیف کند.

ماده 1173 قانون مدنی

مطابق این ماده، چنانچه به علت مواظبت نکردن یا انحطاط اخلاقی هر کدام از والدین که حضانت به او سپرده شده است، سلامتی جسمانی یا تربیت اخلاقی کودک با خطر مواجه شود دادگاه می‌تواند در مورد حضانت تصمیم مناسب را بگیرد. مواردی که به ‌عنوان نمونه از عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین در قانون آمده ‌است، به این شرح است:

  1. اعتیاد زیان‌آور به الکل و مواد مخدر و قمار
  2. مشهور بودن به فساد اخلاقی و فحشا
  3. ابتلا به بیماری‌های روانی
  4. سوءاستفاده از اولاد برای مسائل غیر اخلاقی مانند: فساد، فحشا، تکدی‌گری و قاچاق
  5. تکرار ضرب‌ و جرح بیش‌ از حد متعارف

این مواردی که در قانون بیان شده است، جنبه تمثیلی دارد. یعنی اگر موارد دیگری هم باشد که به تشخیص قاضی به ‌عنوان موارد انحطاط اخلاقی یا عدم مواظبت شناخته شود، ممکن است موجب سلب حضانت از والدین شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم لایحه خود را به ما بسپارید. همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. همانطور که می‌دانید احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه است.

تنظیم لایحه حضانت از طرف پدرتنظیم لایحه حضانت از طرف مادر

ثبت نظر یا سوال