این مقاله درباره لایحه سلب حضانت از مادر است!

لایحه سلب حضانت از مادر

کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین و در عین ‌حال مهم‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند. قانون‌ گذار به ‌منظور حمایت از آن‌ها سرپرستی و حضانت کودک را تا هفت ‌سالگی به مادر سپرده ‌است. حضانت کودک یکی از اساسی‌ترین مسائل در زمان طلاق زن و شوهر است. حضانت شامل نگهداری و تربیت کودک می‌شود. زمانی‌ که حضانت به مادر سپرده شود، او باید به بهترین شکل از کودک خود نگهداری کند. چنانچه مادری که دارنده حضانت است، با رفتار خود موجب صدمه به روح یا جسم کودک شود، حق حضانت از او پس گرفته می‌شود. نمونه لایحه سلب حضانت از مادر زمانی تنظیم می‌شود که شما قصد دارید حضانت کودک را از مادر پس بگیرید. در صورتی‌ که عدم صلاحیت مادر برای حضانت از کودک در دادگاه اثبات شود؛ از او سلب حضانت می‌شود.

این لایحه یک نوع از لایحه حضانت و نقطه مقابل لایحه سلب حضانت از پدر است.

مفهوم‌ شناسی

حضانت به ‌معنای نگهداری و سرپرستی است. سلب حضانت به معنی باز پس‌گیری حضانت است. زمانی ‌که حضانت کودک به مادر سپرده می‌شود، ضرورت دارد که او به بهترین شکل ممکن برای تربیت و مواظبت از کودک تلاش کند. در صورتی ‌که به هر علتی، مادر این وظیفه خود را انجام ندهد؛ شما می‌توانید سلب حضانت مادر را از دادگاه تقاضا کنید. برای این کار لازم است که با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر یا لایحه لغو حضانت دلایل خود برای پس گرفتن حضانت از مادر را بیان کنید. در صورتی ‌که با دلایل خود بتوانید قاضی را قانع کنید؛ به نفع شما حکم می‌دهد.

شرایط دارنده حضانت

به شخصی که حضانت به او سپرده می‌شود؛ حاضن یا حاضنه می‌گویند. در قانون حضانت مادر از کودک تا هفت ‌سالگی اولویت دارد. برای حضانت لازم است که شخص از سلامت عقل و جسم برخوردار باشد. در صورتی ‌که مادر به‌ علت بیماری شدید روانی یا جسمی نتواند از کودک خود مراقبت کند؛ ممکن است از او سلب حضانت شود. عدم ابتلا به اعتیاد زیان‌آور و عدم اشتغال او به قمار و قاچاق نیز شرایط لازم دیگری هستند که برای دارنده حضانت ضروری است. علاوه ‌بر این موارد، زمانی ‌که حضانت به مادر سپرده می‌شود، لازم است که مجدد ازدواج نکند. در صورتی ‌که متوجه شوید مادر هر کدام از این شرایط حضانت را ندارد؛ می‌توانید با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر از قاضی تقاضا کنید که از مادر سلب حضانت شود.

در موارد زیر می‌توانید از مادر سلب حضانت کنید

گاهی به حکم دادگاه یا بر اساس قانون حضانت کودک به مادر سپرده می‌شود. چنانچه شما به هر طریقی متوجه عدم صلاحیت مادر برای حضانت شده باشید؛ می‌توانید با اثبات این ‌موضوع، حضانت کودک را از او بگیرید. اگر مادری که دارنده حضانت است، به جنون مبتلا شود یا مجدداً ازدواج کند، به‌ موجب قانون از او سلب حضانت می‌شود. گاهی مواقع سلب حضانت از مادر دشوارتر است و آن زمانی است که بخواهید اعتیاد یا انحطاط اخلاقی یا فساد و فحشای او را ثابت کنید. در این موارد صرف یک ادعا، باعث سلب حضانت نمی‌شود. یعنی شما باید دلایل محکه پسند به دادگاه ارائه دهید.

در صورتی‌ که مادر از کودک خود برای تکدی‌گری و قاچاق یا مشاغل ضد اخلاقی استفاده می‌کند، صلاحیت نگهداری کودک را ندارد. در این حالت نیز می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر و ارائه دلایل و مدارک خود، از دادگاه سلب حضانت او را تقاضا کنید. برای مثال، در صورتی ‌که مادری به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و کودک خود را برای خریدن مواد مخدر به محل فروش مواد بفرستد؛ این ‌موضوع مصداق سوء استفاده از کودک شناخته می‌شود. در این شرایط می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر و با بیان دلایل مناسب از قاضی تقاضا کنید که به سلب حضانت مادر حکم دهد.

لایحه سلب حضانت از مادر

نکات مهم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر

گاهی ممکن است مادر برای اینکه حضانت کودک با خودش بماند؛ به‌ صورت موقت ازدواج کند تا نام شوهر در شناسنامه او ثبت نشود. چنانچه شما بخواهید به این علت از او سلب حضانت کنید، باید ضمن تقدیم نمونه لایحه سلب حضانت از مادر مدارک اثبات‌ کننده این ‌موضوع را به دادگاه ببرید.

توجه داشته باشید که حق تنبیه و تادیب کودک مطابق قانون به والدین داده شده ‌است. ولی آن‌ها نمی‌توانند خارج از حد، کودک را تنبیه کنند. یعنی اگر مادری که حضانت کودک با او است، فقط یک ‌بار در حد متعارف کودک را تنبیه کند، از او سلب حضانت نمی‌شود. یعنی شما نمی‌توانید به استناد این موضوع سلب حضانت او را از دادگاه تقاضا کنید. در صورت تکرار تنبیه و ورود ضرب ‌و جرح، ممکن است موجب سلب حضانت مادر شود.

اثبات بیماری روانی مادر با تشخیص پزشکی قانونی قابل‌ پیگیری است. یعنی شما نمی‌توانید به ‌علت بعضی رفتارهای مادر او را بیمار روانی معرفی کنید. زیرا این‌ موضوع باید با تشخیص پزشکی قانونی باشد.

کاربرد نمونه لایحه سلب حضانت از مادر

به ‌موجب قانون، حضانت کودک تا هفت‌ سالگی با مادر است. چنانچه بعد از طلاق در حکم دادگاه حضانت اولاد شما به مادر سپرده شود، مادر مسئول مواظبت از صحت جسمانی و تربیت کودک است. در صورتی ‌که مادر این وظایف را به‌ درستی انجام ندهد، ممکن است از او سلب حضانت شود. یعنی اگر مادر به‌ جای مواظبت از کودک، به اعتیاد یا فساد اخلاقی خود مشغول باشد؛ شما می‌توانید تقاضای سلب حضانت از مادر را در دادگاه مطرح کنید.

برای این کار لازم است با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر ، از قاضی تقاضا کنید که حضانت کودک را به شما بسپارد. در صورت احراز شرایط برای دادگاه، از مادر سلب حضانت می‌شود. برای مثال: فرض کنید مادری که دارنده حضانت است، تا نیمه ‌شب در مهمانی باشد و به الکل یا مواد مخدر هم‌ اعتیاد داشته باشد. بدیهی است که این مادر نمی‌تواند به‌ درستی از کودک خود مراقبت کند. حتی ممکن است هر نوع خطرِ سلامتی جسمی و روحی کودک را تهدید کند. به‌ همین ‌علت شما می‌توانید ضمن تقدیم لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر با ارائه دلایل و مدارک مناسب از دادگاه، تقاضا کنید که از او سلب حضانت شود.

آخرین صحبت ما با شما

تیم حقوقی احتراما، مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. شما می‌توانید تنظیم و نوشتن انواع لایحه را به مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب گروه احتراما بسپارید. برای ارتباط با ما، پیشنهاد می‌کنیم که درخواست خود نوشتن لایحه را در بخش تنظیم لایحه ثبت کنید. برای این منظور کافی است که روی لینک بزنید و به صفحه ثبت درخواست تنظیم لایحه وارد شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که اگر در خصوص این لوایح و چگونگی ارائه آن به دادگاه سوالاتی دارید، حتما از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید و سوالات خود را از متخصصان ما بپرسید. برای این منظور نیز می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

تنظیم لایحه حضانت از طرف مادرتنظیم لایحه حضانت از طرف پدر

ثبت نظر یا سوال