لایحه دفاعیه توهین به مقدسات و توضیحات دقیقی درباره تحقق این عمل مجرمانه!

لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

توهین به مقدسات، از موضوعات بسیار مهمی است که در قوانین بسیاری از کشورها ممنوع است. این موضوع یکی از دغدغه‌های اساسی در جوامع دینی است. مطابق قانون هیچکس حق توهین به مقدسات را ندارد. در صورتی‌ که شخصی برای آزرده‌ خاطر کردن پیروان مذاهب، به مقدسات آن‌ها توهین کند، مطابق قانون مجازات می‌شود. برای اینکه این شخص مطابق قانون مجازات شود، لازم است که علیه او در دادگاه اقدام کنند و نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات به طرفیت او تنظیم شود. این لایحه یک نوع لایحه توهین است.

توهین به مقدسات موضوع جدیدی نیست. تقریباً از آغاز پیدایش دین و مذاهب در بین افراد، توهین به مقدسات هم وجود داشته ‌است. این بزه یکی از جرایم بدون بزه ‌دیده محسوب می‌شود. زیرا شخص یا اشخاصی به‌ طور مستقیم از آن متضرر نمی‌شوند. اشخاصی هم که نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را تنظیم می‌کنند، افرادی هستند که از این ‌موضوع مطلع می‌شوند، یا پیروان مذهب و دینی هستند که به آن توهین شده ‌است. توهین به مقدسات نیازمند شاکی خصوصی نیست. یعنی ممکن است مردم یا دادستان یا هر شخصی که این ‌موضوع را ملاحظه کرده ‌است، مجازات متهم را پیگیری کند. بنابراین اگر شما هم شاهد اهانت به مقدسات توسط بزهکار بوده‌اید، می‌توانید نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را علیه او تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید.

مصادیق اهانت به مقدسات

بزه توهین به مقدسات به شیوه‌های گوناگونی محقق می‌شود. توهین به مقدسات با فعل یا ترک فعل واقع می‌شود. این بزه با گفتار، رفتار، عکس، نوشته، کلیپ یا هر نوع روش توهین‌آمیز دیگری محقق خواهد شد. گاهی ممکن است شخصی در یک سخنرانی عمومی، مقدسات یک دین یا مذهب را تمسخر کند. این ‌موضوع در واقع توهین به عقاید پیروان آن مذهب، محسوب می‌شود. به‌ این ‌ترتیب آن‌ها می‌توانند برای مجازات شخصی که به مقدسات توهین کرده ‌است، لایحه دفاعیه توهین یا نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند.

گاهی مواقع توهین به مقدسات با فعل صورت می‌گیرد. به این شکل که شخصی با انجام حرکاتی آیین و مقدسات مذهبی را مورد اهانت قرار دهد. کشیدن نقاشی، نوشتن کتاب و پاره کردن کتب مذهبی همگی از مصادیق بزه توهین به مقدسات از طریق انجام فعل محسوب می‌شوند.

رفتارهایی که موجب اهانت به مقدسات می‌شود

گاهی ممکن است شخصی با حضور در یک مراسم عزاداری یا مراسم مقدس با ایجاد سروصدا و هیاهو نظم مراسم را بر ‌هم بزند. این شخص با این رفتارها موجب نارضایتی حاضران جلسه می‌شود. در صورتی ‌که مرتکب با علم و آگاهی و با قصد توهین این کارها را انجام داده باشد، اشخاصی که از این‌ موضوع شاکی هستند، می‌توانند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات علیه او در دادگاه اقدام کنند و مجازات شخص هتاک را از قاضی تقاضا کنند.

گاهی ممکن است شخصی در ایام مختص به عزای عمومی مخصوص یک مذهب، مانند ایام محرم و صفر با برگزاری مراسم رقص و پای‌کوبی و هلهله در خیابان باعث هتک حرمت به این مراسم و ایام شود. در این شرایط شخصی که از این ‌موضوع شاکی باشد یا حتی دادستان می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند.

گاهی ممکن است هتک حرمت و توهین به مقدسات با ترک فعل صورت بگیرد. به این شیوه که شخصی در یک مسجد یا حرم حاضر شود و پوشش مناسب این مکان را نداشته باشد. مثلاً خانمی که به قصد توهین به مقدسات بدون حجاب مناسب مکان مقدس، در یک مسجد یا حرم حاضر شود، مرتکب ترک فعل شده‌ است.

توهین به مقدسات از طریق فضای مجازی

امروزه گسترش استفاده از فضای مجازی در بین مردم سبب شده ‌است که افراد، عقاید و مذاهب دیگران را مورد انتقاد قرار دهند. گاهی این ‌موضوع تا جایی پیش می‌رود که باعث تحقق بزه توهین یا جرایم دیگر نیز می‌شود. در فضای مجازی توهین به مقدسات به‌ سرعت بین افراد منتشر می‌شود و باعث تشویش پیروان آن آئین می‌شود. این موضوع‌ هر چند قابل پیگیری است، اما گاهی فراتر از مرزها است و پیگیری آن به ‌راحتی امکان‌پذیر نیست. در سال‌های اخیر در فضای مجازی کاریکاتورهایی منتشر و موجب خشم بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان شد. اما معمولاً این ‌موضوع در کشور قابل پیگیری نیست و از طریق مجامع بین‌المللی و حقوق ‌بشر بررسی می‌شود.

گاهی ممکن است شخصی با انتشار کلیپی، در فضای مجازی، به مقدسات یک دین یا مذهب اهانت کند. این موضوع‌ باعث تحقق بزه توهین به مقدسات می‌شود و قابل پیگیری است.

توهین به مقدسات شامل چه مواردی می‌شود؟

مقدساتی که اهانت به آن‌ها موجب مجازات متهم می‌شود، اشخاص واجب الاحترام مانند انبیا، امامان و اماکن مقدس هستند. اماکن مقدس هم شامل مساجد، حرم‌ها و خانه کعبه می‌شوند. همچنین کتاب‌ها، مراسمات مقدس مذهبی، ایام خاص مخصوص دعا و نیایش و ایام برگزاری مراسمات مذهبی نیز از مقدسات محسوب خواهند شد.

منظور از اشخاص مقدس، پیامبران، معصومین، و خاندان پیامبر اسلام هستند. این موضوع به معنی آن است که توهین به همه فرزندان ائمه حتی آن‌ها که معصوم نیستند نیز، موجب تحقق بزه توهین به مقدسات می‌شود. یعنی توهین به امامزادگان هم ممنوع است.

نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات چه کاربردی دارد؟

بزه توهین به مقدسات، یکی از جرائمی است که موجب از بین رفتن نظم عمومی و شورش در جامعه می‌شود. در کشور ما به ‌جهت تنوع مذاهب این‌ موضوع حساسیت بیشتری دارد. به‌ همین‌ جهت توهین به مقدسات یکی از جرایم مهم و حساس است که ممکن است سبب از بین رفتن اتحاد مردم کشور شود. به‌ همین‌ منظور با شخصی که به مقدسات توهین می‌کند، به ‌شدت برخورد می‌شود تا از ایجاد بی‌نظمی و شورش در جامعه جلوگیری شود. اگر شما هم شخصی را مشاهده کنید که با اقدامات خود موجب هتک حرمت به مقدسات می‌شود، می‌توانید لایحه فحاشی یا نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را علیه او تنظیم کنید. مجازات شخصی که به مقدسات توهین می‌کند، موجب جلوگیری از آشوب در کشور می‌شود.

نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات چه زمانی تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی با اقدامات خود به مقدسات توهین کند، شما می‌توانید نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را علیه او تنظیم کنید. لازم است که توضیحات خود را به طور کامل بیان کنید و مدارکی که ادعای شما را در مورد توهین به مقدسات توسط طرف مقابل ثابت می‌کند، به دادگاه ارائه دهید. گاهی ممکن است شخصی در حضور شما با استفاده از عبارات توهین‌آمیزی به امامان شیعه اهانت کند. در این ‌حالت شما می‌توانید علیه او در دادگاه اقدام کنید و با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات و ارائه مدارک این ‌موضوع را ثابت کنید و از دادگاه مجازات این شخص را بخواهید.

در مواقعی که متهم در حضور شما، شعر یا متن اهانت ‌آمیزی را نسبت ‌به انبیا بخواند، می‌توانید علیه او اقدام کنید. یعنی نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات را بنویسید و به دادگاه تقدیم کنید. در این‌ مورد تفاوتی میان انبیا الهی نیست. یعنی اگر شخصی به پیامبر اسلام یا هر کدام از پیامبران توهین کند، در هر صورت مشمول مجازات توهین به مقدسات می‌شود.

مستندات مناسب نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات

برای اثبات توهین به مقدسات، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به مقدسات تمام دلایل و مدارک اثبات این ‌موضوع را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که توهین به مقدسات در حضور افراد و به‌ صورت علنی انجام‌ شده باشد، هر کدام از حاضران می‌توانند به‌ عنوان شاهد در دادگاه شهادت دهند. چنانچه توهین به مقدسات در فضای مجازی یا در روزنامه و سایر مطبوعات رخ داده باشد، شما می‌توانید این موارد را نیز به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که توهین به مقدسات، در فضای مجازی به‌ صورت کلیپ، عکس، فایل صوتی یا متن انجام‌ شده باشد، شما می‌توانید آن‌ها را به ‌عنوان مدرک اثبات بزه توهین به دادگاه ببرید. چنانچه شخص مرتکب، خودش به این موضوع اقرار کند، قاضی به مجازات او حکم می‌دهد.

ماده 513 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر کسی به مقدسات اسلام یا هر کدام از پیامبران یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره توهین کند، چنانچه مشمول مجازات ساب النبی باشد، اعدام می‌شود. در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ماده 26 قانون مطبوعات

بر اساس این ماده، اگر کسی به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن توهین کند، چنانچه مشمول ارتداد شود، حکم ارتداد در حق او اجرا می‌شود. اما اگر به ارتداد منجر نشود، قاضی مطابق قانون تعزیرات با او برخورد می‌کند.

تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی درباره آن

تنظیم لایحه از جمله کارهای تخصصی است که نوشتن آن را باید جدی گرفت. لایحه‌ای که توسط شما به دادگاه تقدیم می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر اسناد، مدارک، دفاعیات و شواهد مورد نظر شما، به خوبی در متن این لایحه نوشته شده باشد و به قاضی ارائه شود، ممکن است در رای نهایی قاضی تاثیرگذار باشد و برای دریافت رای مثبت دادگاه، شانس بیشتری داشته باشید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم نوشتن و تنظیم لوایح مورد نظر خود را به مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه بسپارید.

در این خصوص می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی بهره ببرید. همچنین برای گفتگو با این متخصصان، این امکان را دارید که از شرایط گفتگوی تلفنی استفاده کنید. برای این منظور نیز کافی است که درخواست شما در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت شود.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال