آیا نگهداری مواد مخدر گل جرم است؟ مجازات نگهداری ماده مخدر گل چه خواهد بود؟

نگهداری مواد مخدر گل

احتمالا شما نیز نام مخدر گل را شنیده‌اید. این ماده در سال‌های اخیر یکی از مواد مخدری محسوب می‌شود که بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. تأثیراتی که این ماده بر مصرف‌ کننده باقی می‌گذارد، موجب اثرات منفی فراوانی خواهد شد. جرم نگهداری مواد مخدر گل زمانی محقق می‌شود که فرد یا افرادی مقداری از این مخدر را در خانه یا محل کار یا هر جای دیگری نگهداری کنند. نگهداری مخدر گل معمولا با هدف توزیع و مصرف آن انجام می‌شود.

تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان به این ماده مخدر گرایش پیدا کرده‌اند. یکی از دلایل این موضوع آن است که مصرف گل موجب احساس شادی کاذبی در آن‌ها می‌شود. بعضی از افرادی که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند، مقدار بیشتری از حد مصرف خود را در خانه یا محل کار قرار می‌دهند. این موضوع به ‌عنوان یکی از مصادیق جرم نگهداری مواد مخدر گل قابل پیگیری است.

تصور کنید شخصی برای یک مهمانی مقدار زیادی مخدر گل تهیه می‌کند. او این مواد را برای مصرف مهمانان فراهم کرده ‌است. چنانچه پلیس یا سایر مراجع از وجود این ماده مخدر در خانه‌ او مطلع شوند، مرتکب، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در این‌ صورت با توجه به مقدار مخدری که کشف شده است، مجازات مرتکب تعیین خواهد شد.

گاهی ممکن است افرادی با هدف توزیع گل مقدار زیادی از آن را تهیه کنند. چنانچه تا قبل ‌از توزیع مواد، پلیس از وجود ماده مخدر گل در خانه یا انبار مطلع شود، مرتکبان تحت تعقیب قرار می‌گیرند. اگر وقوع جرم نگهداری مواد مخدر گل در دادگاه تأیید شود، مرتکبان به مجازات نگهداری ماده مخدر گل محکوم خواهند شد. این جرم، یکی از انواع جرم نگهداری مواد مخدر محسوب می‌شود.

دلیل افزایش گرایش به مصرف و نگهداری مواد مخدر گل

سن مصرف ماده مخدر گل کاهش پیدا کرده است. به ‌طوری ‌که تعداد زیادی از مصرف‌ کنندگان آن دانش‌ آموزان و نوجوانان هستند. متأسفانه مصرف گل در بین دانشجویان و افراد مشهور نیز رواج دارد. این موضوع به دلیل یک باور اشتباه است. تعداد زیادی از مصرف‌ کنندگان تصور می‌کنند که گل اعتیادآور نیست. به ‌همین دلیل برای ایجاد حس سرخوشی و شادی از آن استفاده می‌کنند.

این ماده مخدر به شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. ماده مخدر گل اثرات منفی و مخربی را بر ذهن و جسم فرد باقی می‌گذارد. مهمترین اثرات آن توهم زایی و افسردگی یا ایجاد اضطراب است. این ماده در جسم فرد اثراتی مانند لاغری یا سرطان و افزایش ضربان قلب را باقی می‌گذارد.

چگونه عدم تعلق مواد به خود را ثابت کنیم؟

در شرایطی ممکن است فردی با شما اختلاف یا دشمنی داشته باشد. او برای آسیب زدن به حیثیت و آبروی شما مقداری مخدر گل را در خانه یا محل کارتان قرار می‌دهد. سپس با اعلام این موضوع به پلیس، تلاش می‌کند شما را به ‌عنوان متهم جرم نگهداری مواد مخدر گل جلوه دهد. در صورتی ‌که توانایی اثبات عدم تعلق این ماده مخدر را داشته باشید، تبرئه خواهید شد. در غیر این صورت به مجازات نگهداری گل محکوم می‌شوید. چنانچه بتوانید ثابت کنید که فرد دیگری مواد مخدر گل را در خانه یا محل کار شما قرار داده است، مرتکب به حداکثر مجازات همان جرم محکوم خواهد شد. یعنی شخصی که مخدر گل را در خانه شما قرار داده باشد، به حداکثر مجازات مرتبط با ۵۰۰ گرم گل محکوم می‌شود.

مصادیق جرم نگهداری مواد مخدر گل

ممکن است نگهداری گل در شرایطی بدون قصد مصرف آن صورت بگیرد. یعنی افرادی هستند که خودشان اعتیادی به مصرف این مواد ندارند اما با هدف توزیع ماده مخدر گل آن را نگهداری می‌کنند. این مورد نیز موجب تحقق جرم نگهداری مواد مخدر گل می‌شود. مرتکب متناسب با مقدار موادی که نگهداری کرده ‌است، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

تصور کنید شخصی در نزدیکی یک دبیرستان پسرانه خانه دارد. او مواد مخدر گل را در خانه خود نگهداری می‌کند تا در صورت نیاز بین پسران این دبیرستان توزیع کند. چنانچه این موضوع توسط پلیس کشف شود، مرتکب به مراجع صالح تحویل داده می‌شود. سپس با توجه به میزان مخدر گل که متهم در خانه‌ خود نگهداری کرده ‌است، مجازات خواهد شد.

فردی را تصور کنید که در یکی از شهرهای شمالی ویلا دارد. او مقداری ماده مخدر گل را در این ویلا قرار می‌دهد تا به مسافرانی که قصد اجاره‌ آن مکان را دارند، بدهد. این موضوع نیز به ‌عنوان مصداق جرم نگهداری مواد مخدر گل شناخته می‌شود. اگر وقوع این جرم به پلیس گزارش داده شود، مرتکب به مجازات نگهداری مواد مخدر گل محکوم خواهد شد.

اگر در خصوص پرونده‌ای با این موضوع در محاکم قضایی حاضر می‌شوید، لازم است که درباره لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر نیز اطلاعاتی داشته باشید و ترجیحا این لایحه را مطابق با شرایط خود تهیه و به دادگاه تقدیم کنید. برای مطالعه درباره چگونگی استفاده از این لایحه، روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

مجازات نگهداری مواد مخدر گل

براساس ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، جرم نگهداری مواد مخدر گل موجب مجازات مرتکب خواهد شد.
چنانچه شخصی تا ۵۰ گرم گل را نگهداری کرده باشد، به جزای نقدی ۵۰ میلیون ریال و شلاق تا ۵۰ ضربه محکوم خواهد شد.

اگر میزان مخدر گل که توسط متهم نگهداری شده‌ است، بیش‌ از ۵۰ تا ۵۰۰ گرم باشد، مرتکب به جزای نقدی از ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال و شلاق از ۱۰ تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود.

در صورتی‌ که مرتکب جرم نگهداری مواد مخدر گل بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم گل را نگهداری کرده باشد، به جزای نقدی از ۸۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال و شلاق تا ۷۴ ضربه و حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم خواهد شد.

اگر مرتکب بیش ‌از ۵ کیلو تا ۲۰ کیلوگرم گل را نگهداری کرده باشد، به شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال و ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود. چنانچه مرتکب برای مرتبه دوم این جرم را تکرار کند، به جای جزای نقدی به مصادره اموال حاصل از این جرم محکوم می‌شود. تکرار جرم برای مرتبه سوم موجب مجازات اعدام و مصادره اموال او خواهد شد.

اگر مرتکب بیش ‌از ۲۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم گل را نگهداری کند، علاوه‌ بر مجازات بند قبل، به ازای هر کیلو گل ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی به او اضافه می‌شود.

در صورت تکرار، مرتکب به اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم خواهد شد.

چنانچه میزان مخدر گل بیش از ۱۰۰ کیلو باشد، مرتکب علاوه‌ بر مجازات مقرر به حبس ابد و در صورت تکرار به اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم می‌شود.

این موارد مجازات‌هایی هستند که در قانون برای نگهداری گل مطرح شده است.

خدمات ما در این زمینه

مجموعه احتراما با هدف دسترسی همه افراد به خدمات حقوقی با صرفه شرایطی را فراهم کرده است. در صورتی که به خدمات حقوقی مانند تنظیم لایحه یا مشاوره حقوقی تلفنی نیاز دارید، می‌توانید سفارش خود را در وب سایت ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما در ارتباط خواهند بود.

اگر در خصوص این مطلب سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، آن را مطرح کنید. کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود.

ثبت نظر یا سوال