لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر برای چه مواقعی مناسب است؟

لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر

در حقوق ایران، نگهداری و مخفی کردن مواد مخدر، غیرقانونی محسوب می‌شود. مرتکب این بزه به ‌موجب قانون، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر زمانی تنظیم می‌شود که شخصی مواد مخدر را نزد خود، نگه دارد یا مخفی کند. به دلیل آثار مخربی که مواد مخدر بر سلامت روح و جسم افراد باقی می‌گذارد، قانونگذار هرگونه رفتار یا عمل مرتبط با مواد مخدر را ممنوع اعلام کرده‌ است. نگهداری مواد مخدر صرف ‌نظر از نوع آن، غیرقانونی است. این کار موجب اعمال مجازات نسبت ‌به بزهکار می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که برخورد قانونی با مرتکب بزه نگهداری مواد مخدر، موجب محرومیت او از حق دفاع از خودش نمی‌شود.

به ‌این ‌ترتیب شخصی که مواد مخدر را نگهداری کرده ‌است، توسط مأموران انتظامی شناسایی و دستگیر می‌شود. این شخص می‌تواند در جریان دادرسی با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر و بیان خواسته خود، از دادگاه تقاضا کند که مجازات او را کاهش دهند. جرایم مربوط به مواد مخدر از مهم‌ترین معضلات جامعه محسوب می‌شوند. زیرا این مواد هم باعث ورود زیان به شخص و هم باعث عدم امنیت خانواده او می‌شود. همچنین سلامت جامعه را با خطر مواجه می‌کند. به ‌همین دلیل است که مجازات سختگیرانه‌ای نسبت ‌به جرائم مواد مخدر، اعمال می‌شود. مواد مخدر را به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم می‌کنند. نگهداری مواد مخدر سنتی، مجازات کمتری نسبت ‌به مواد مخدر صنعتی دارد. زیرا مقدار بسیار کمی از مواد مخدر صنعتی، آثار بسیار زیان ‌باری به مصرف‌ کننده وارد می‌کند. این لایحه یکی از انواع لایحه مواد مخدر است.

این عمل مجرمانه با چه هدفی انجام می‌شود؟

با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان، میزان تقاضای این مواد، در جامعه نیز بیشتر شده ‌است. افراد سودجو خطرات انتقال مواد مخدر، نگهداری، مخفی کردن، خرید و فروش آن را با هدف کسب سود، به جان می‌خرند. این افراد مواد مخدر را نزد خود نگهداری می‌کنند. سپس آن را به‌ صورت کلی یا جزئی به مصرف‌ کنندگان می‌فروشند. نگهداری مواد مخدر معمولاً با هدف فروش یا مصرف آن انجام می‌شود. یعنی ممکن است اشخاص مواد مخدر را به‌ جهت مصرف خود نگهداری یا مخفی کنند و قصد فروش آن را نداشته باشند. همچنین ممکن است افرادی مواد مخدر را با هدف کسب سود و فروش آن در منزل یا محل کار خود یا در یک انبار نگهداری کنند. در این شرایط اگر فرد مرتکب توسط پلیس دستگیر شود، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر از خودش دفاع کند.

اگر تمایل دارید که در رابطه با جرم نگهداری مواد مخدر و مجازات در نظر گرفته شده برای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک قبل به مقاله مرتبط با این جرم وارد شوید و آن را بخوانید. در این مقاله سعی کرده‌ایم که به تمام ابعاد قانونی و ویژگی‌های این جرم بپردازیم. همچنین مطالبی نیز در رابطه با مجازات آن، بیان شده است.

این چند نکته را هم بدانید!

  1. بزه نگهداری مواد مخدر، مختص مواد مخدر نیست. یعنی نگهداری آلات استفاده از این مواد هم خلاف قانون است. این موضوع، موجب مجازات شخصی می‌شود که این آلات و ادوات را نگهداری کرده ‌است. یعنی شخصی که پایپ را نگهداری کند، مرتکب بزه نگهداری آلات مواد مخدر شده‌ است. زیرا این وسیله جهت مصرف مواد مخدر شیشه به کار می‌رود.
  2. رسیدگی به جرائم مواد مخدر، در صلاحیت دادگاه انقلاب است. یعنی به مجازات شخصی که مواد مخدر را نگهداری کرده‌ است، در این دادگاه رسیدگی می‌شود. همچنین نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر به این دادگاه تقدیم می‌شود.
  3. معمولاً دادستان به ‌عنوان مدعی‌ العموم، پیگیری جرائم مربوط به مواد مخدر را به عهده دارد. مردم و نیروی انتظامی در مقام معرفی، شناسایی و دستگیری فرد مرتکب، نقش دارند. دادستان نیز به ‌عنوان نماینده جامعه، مجازات شخص مرتکب را تقاضا می‌کند.

کاربرد لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر

نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر در جایی کاربرد دارد که مرتکب بزه نگهداری مواد مخدر، قصد داشته باشد که در دادگاه از خودش دفاع کند. در این حالت، مرتکب با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر تلاش می‌کند که قاضی را قانع کند تا به نفع او حکم دهد. یعنی تقاضا می‌کند که قاضی مجازات او را کاهش دهد یا به برائت او حکم دهد. حکم برائت نسبت ‌به شخصی صادر می‌شود که بی‌گناهی او در دادگاه ثابت شده باشد.

یک مثال برای این کاربرد!

همسر یک خانم اعتیاد دارد و مواد مخدر مورد نیاز یک ‌هفته‌ خود را در خانه قرار می‌دهد. ممکن است همسایه‌ها یا یک شخص مطلع این ‌موضوع را به پلیس اطلاع دهند. بعد از بررسی منزل و وسایل آن‌ها این مواد کشف می‌شود. در این حالت به دلیل اینکه فقط همسر او در خانه حضور ندارد، خانم جهت نگهداری مواد مخدر تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در جریان دادرسی، این خانم می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر و ارائه مدارک یا معرفی شاهد ثابت کند که مواد مخدر به او تعلق نداشته ‌است. او می‌تواند در متن نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر توضیح دهد که به ‌علت ترس یا تهدید از طرف شوهرش این کار را انجام داده‌ است. چنانچه این ‌موضوع در دادگاه ثابت شود، قاضی به برائت خانم حکم خواهد داد.

یا تصور کنید که شخصی مقداری مواد مخدر را در خانه‌ یا مغازه‌ خود مخفی می‌کند تا در زمان مناسب بفروشد، این موضوع معمولا با فروش متادون محقق می‌شود یعنی فروشنده جنس دیگری در مغازه دارد ولی مخفیانه متادون را نیز به مشتری می‌فروشد. در این زمان با اطلاع مردم، این شخص توسط پلیس شناسایی و به مقامات قضایی تحویل داده می‌شود. او می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر و اظهار ندامت، از دادگاه تقاضا کند تا مجازات او را کاهش دهد.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر

شخصی که قصد دارد نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر را تنظیم کند، باید مشخصات خود را به ‌صورت کامل بنویسد. پس ‌از آن توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه، کوتاه و دقیق بنویسد. بهتر است که مرتکب، نمونه لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر را با زبان قانون بنویسد، زیرا مخاطب او قاضی دادگاه است. این شخص می‌تواند توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منظم و مرتبط با یکدیگر بنویسد.

او می‌تواند در متن لایحه دفاعیه مواد مخدر از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کند. در انتهای لایحه بهتر است که خواسته اصلی خود، مبنی‌ بر کاهش مجازات یا صدور حکم برائت را نیز بنویسد. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، در این‌ مورد تصمیم‌ گیری می‌کند.

ما برای شما پیشنهاد داریم

نوشتن و ارائه لایحه به دادگاه، از یک طرف می‌تواند برای شما سودمند و تاثیرگذار باشد و از طرف دیگر ممکن است نتواند به خوبی دفاعیات شما را منتقل کند و به شما زیان برساند. به همین دلیل بسیار مهم است که مطالبی که در لایحه می‌نویسید را با آگاهی انتخاب کنید. برای این منظور بدون شک بهتر است که فرآیند تنظیم لایحه توسط مشاوران حقوقی و وکلای مجرب انجام شود. از طرف دیگر، برای گفتگو درباره ابعاد حقوقی و ویژگی‌های آن نیز، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال