جرم نگهداری مواد مخدر و بررسی مجازات آن به همراه بررسی مجازات مشارکت در نگهداری مواد مخدر

نگهداری مواد مخدر

یکی از جرایم مرتبط با مواد مخدر که تأثیر مخربی بر جامعه دارد، جرم نگهداری مواد مخدر است. امروز مصرف مواد مخدر نسبت ‌به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع سبب می‌شود که میزان جرایم مربوط به مواد مخدر نیز بیشتر شود.

نگهداری مواد مخدر به معنی آن است که فردی مقداری مواد مخدر را در خانه یا محل کار یا در وسایل خود نگهداری کند. متناسب با میزان موادی که این شخص نزد خود خواهد داشت، مجازات نگهداری مواد مخدر برای او تعیین خواهد شد. گاهی ممکن است افراد در قالب یک تیم یا تشکیلات گسترده مقدار زیادی مواد مخدر را نگهداری کنند. این موضوع سبب تشدید مجازات آن‌ها می‌شود.

در قوانین ما در خصوص ممنوع بودن نگهداری مواد مخدر صحبت کرده‌اند و مجازاتی برای آن تعیین ‌شده است. به این ترتیب، هرگونه نگهداری مواد مخدر به ‌عنوان جرم شناخته می‌شود. بعضی از افراد مواد مخدر را برای مصرف خودشان نگهداری می‌کنند. ممکن است آن‌ها مقدار زیادی مواد را تهیه کرده باشند. سپس آن را در خانه یا محل کار خود قرار دهند تا به تدریج استفاده کنند. این موضوع به ‌عنوان یکی از مصادیق جرم نگهداری مواد مخدر قابل مجازات خواهد بود.

در مواقعی ممکن است فرد یا افرادی مقدار زیادی مواد مخدر را در جایی قرار دهند تا آن را بین مصرف‌ کنندگان توزیع کنند. این موضوع معمولا توسط وارد کنندگان یا توزیع‌ کنندگان مواد مخدر و به صورت تیمی صورت می‌گیرد.

تصور کنید شخصی ۵۰ کیلوگرم مواد مخدر را در خانه خود قرار می‌دهد تا به ‌تدریج آن را به مصرف‌ کنندگان برساند. این موضوع سبب افزایش مصرف مواد مخدر در جامعه و تسهیل دسترسی افراد به مواد مخدر می‌شود. به ‌همین دلیل یک اقدام مجرمانه است.

جرم نگهداری مواد مخدر چیست؟

همان طور که می‌دانید جرم نگهداری مواد مخدر به ‌عنوان اقدامی پرخطر محسوب می‌شود که مقدمه جرایم دیگری خواهد شد.

مطابق قانون ما معامله مواد مخدر یا انتقال آن جرم است. به ‌این ‌ترتیب جرم نگهداری مواد مخدر سبب وقوع جرایم مرتبط با آن خواهد شد. به‌ همین دلیل قابل مجازات است. تصور کنید شخصی مقداری مواد مخدر را در مغازه خود نگهداری می‌کند. اگر او این مواد را از آنجا ببرد یا به دیگران بدهد، جرایم دیگری نیز محقق می‌شوند. همچنین ممکن است او این مواد را با دیگران معامله کند. این اقدامات موجب مجازات نگهداري مواد مخدر برای این شخص خواهند شد.

برای مثال ممکن است یکی از افراد همسایه که در نزدیکی این مغازه زندگی می‌کند، به پلیس اطلاع دهد که او در مغازه خود مواد مخدر نگهداری کرده ‌است. این موضوع سبب می‌شود تا پلیس برای بررسی مغازه به آنجا برود. اگر مواد مخدر در این مغازه پیدا شود، متهم به مراجع صلاحیت‌دار تحویل داده خواهد شد. این شخص مطابق مقررات تحت تعقیب قرار می‌گیرد. چنانچه او دفاع محکمه‌ پسندی نداشته باشد، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. مجازات این شخص با توجه به میزان موادی که نگهداری کرده است و نوع آن مواد تعیین می‌شود.

اگر به هر دلیلی برای چنین پرونده‌ای به دادگاه مراجعه می‌کنید، حتما به همراه داشتن لایحه را در نظر داشته باشید. لایحه دفاعیه نگهداری مواد مخدر (برای مطالعه روی لینک بزنید) لایحه مناسبی برای این پرونده خواهد بود. شما می‌توانید اسناد و مدارک مورد نیاز را در متن این لایحه ارائه دهید.

تهیه و نگهداری مواد مخدر

گاهی مواقع ممکن است فردی مواد مخدر را ساخته یا آن را در زمین زراعی خود کاشته باشد. در این شرایط او با هدف مصرف برای خود یا انجام معامله، مواد را نگهداری می‌کند. موادی مانند خشخاش، حشیش و ماری‌ جوانا در مزارع کشاورزی به دست می‌آیند. البته کشت آن‌ها در هر صورت جرم است. اگر شخصی به ‌صورت مخفیانه این مواد را کاشته باشد و در خانه یا انبار خود نگهداری کند، مرتکب جرم شده‌ است. در این شرایط او تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

تصور کنید فردی مقدار زیادی خشخاش را در زمین‌های خود کاشته و سپس مواد مخدر حاصل از این خشخاش ها را جمع‌ آوری کرده است. او این مواد را در خانه یا انبار نگهداری می‌کند. اگر یکی از همسایه‌های او این موضوع را به پلیس گزارش دهد، متهم به مراجع صلاحیت‌دار تحویل داده می‌شود. او باید در دادگاه دفاعیات خود را مطرح کند. چنانچه دفاع قابل‌ قبولی نداشته باشد، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

رسیدگی به این پرونده در محاکم به ارائه لوایح مناسب نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره لایحه مواد مخدر و لایحه دفاعیه مواد مخدر در مجله حقوقی احتراما مطالعه کنید. این مقالات اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

کشت و نگهداری حشیش و ماری جوانا

حشیش و ماری‌ جوانا نیز در مزارع کشاورزی کشت می‌شوند. افرادی که این مواد را کشت می‌کنند، به‌ صورت مخفیانه این اقدام را انجام می‌دهند. حشیش از شاه‌ دانه بدست می‌آید.

ماری‌ جوانا یکی از گیاهانی است که نگهداری و کشت آن جرم است. اگر شخصی این گیاه را بکارد و پس ‌از آن در خانه یا انبار نگهداری کند، مرتکب جرم شده ‌است. مطابق قانون این متهم به مجازات محکوم خواهد شد. بنابراین اگر شخصی به هر طریقی و با هر هدفی مواد مخدر را نگهداری کند، در هر صورت به مجازات نگهداری مواد مخدر محکوم می‌شود.

تصور کنید شخصی خودش مصرف‌ کننده مواد مخدر نیست. او مقداری مواد مخدر سنتی را در خانه نگهداری می‌کند تا به مهمانان خود بدهد. این موضوع نیز جرم است. در بعضی از مناطق افرادی که مصرف کننده نیستند، مقداری مواد مخدر را به اشخاص مصرف‌ کننده می‌دهند. این موضوع بیشتر توسط افراد مسن و با دادن مواد مخدر سنتی انجام می‌شود. یعنی افرادی به شخصی که کاری را برای آن‌ها انجام داده است، به ‌عنوان پاداش یا تشکر مقداری مواد مخدر سنتی می‌دهند. این اشخاص با اینکه خودشان مصرف‌ کننده نیستند اما وجود این مواد در خانه‌ آن‌ها موجب دردسرهایی برای آن‌ها می‌شود. در بعضی از مناطق کشور این موضوع همچنان رواج دارد.

بنابراین اگر شخصی که خودش مصرف‌ کننده نیست یا قصد معامله مواد مخدر را ندارد، این مواد را در خانه یا محل کار خود نگهداری کند، موجب مجازات نگهداري مواد مخدر برای خود خواهد شد.

مجازات جرم نگهداری مواد مخدر چیست؟

نگهداری مواد مخدر یکی از اقداماتی است که موجب مجازات مرتکب خواهد شد. بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر اگر شخصی مواد مخدر را در خانه یا محل کار خود قرار دهد، با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد، به مجازات‌های زیر محکوم خواهد شد. اگر میزان این مواد تا ۵۰ گرم باشد، مرتکب به جریمه نقدی ۵ میلیون ریال و تا ۵۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. چنانچه این مواد بیشتر از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم باشند، مجازات آن‌ها جریمه نقدی از ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال و 10 تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. اگر این مواد بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم باشد، او به جریمه نقدی از ۸۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۲ تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود.

در صورتی ‌که میزان موادی که کشف شده است، بیش از ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم باشد، مرتکب به جریمه نقدی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد. اگر مرتکب این جرم را برای بار دوم انجام دهد، به مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم خواهد شد. چنانچه این جرم را برای مرتبه سوم انجام داده باشد، به اعدام و مصادره اموال محکوم می‌شود.

اگر این مواد بیش ‌از ۲۰ کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم باشند، مرتکب به مجازات اعدام محکوم خواهد شد. به ازای هر کیلوگرم مواد، 30 میلیون ریال به جریمه نقدی او اضافه خواهد شد.

چنانچه فردی بیش‌ از 100 کیلوگرم مواد را نگهداری کرده باشد، علاوه ‌بر جریمه نقدی و شلاق، به حبس ابد و در صورت تکرار به اعدام و مصادره اموال محکوم خواهد شد.

مجازات مشارکت در نگهداری مواد مخدر

بر اساس قانون اگر شخصی به هر طریقی با اقدامات خود، موجب تسهیل در نگهداری مواد مخدر شود یا به هر شکل دیگری در این مورد مشارکت کند، به مجازات مشارکت در نگهداری مواد مخدر محکوم خواهد شد. مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، شرکاء و معاونین جرم در دادگاهی مورد محاکمه قرار می‌گیرند که به اتهام متهم اصلی در آنجا رسیدگی می‌شود.

یکی از مواردی که متأسفانه در جامعه ما به‌ صورت فراوان رخ می‌دهد، مشارکت یا معاونت همسر و فرزندان متهم در جرایم مواد مخدر است. جرم نگهداری مواد مخدر موضوعی است که معمولاً اعضای یک خانواده به خصوص همسر در آن مشارکت دارند. اگر رفتار همه آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که جرم نگهداری مواد مخدر به رفتار همه آن‌ها قابل استناد باشد، این موضوع مشارکت است. اگر فردی با اقدامات خود، سبب تسهیل وقوع این جرم شده باشد، به‌ عنوان معاون جرم تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

خدمات ما در این زمینه

مجموعه احتراما شرایطی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند از خدمات حقوقی با صرفه مانند مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه بهره‌مند شوند. این خدمات حقوقی باصرفه با ثبت درخواست در وب سایت احتراما ارائه می‌شوند.

علاوه براین، اگر در مورد این متن سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، این مورد را مطرح کنید. کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال