جرم مزاحمت در فضای مجازی و نحوه شکایت علیه متهم + جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی

جرم مزاحمت در فضای مجازی

در این مطلب به بررسی شیوه‌ تحقق جرم مزاحمت در فضای مجازی می‌پردازیم. شاید برای شما هم سوال باشد که مزاحمت از طریق فضای مجازی در چه دادگاهی قابلیت پیگیری دارد. همچنین ممکن است در مورد نحوه طرح شکایت برای این جرم سوال داشته باشید. در این مقاله نحوه وقوع این جرم را در شبکه‌هایی مانند اینستاگرم و تلگرام شرح خواهیم داد تا در صورت وقوع این جرم، بتوانید علیه متهم شکایت کنید.

بعضی از مردم با مصادیق جرم مزاحمت در فضای مجازی آشنایی ندارند. به ‌همین دلیل ممکن است هر نوع اقدام غیر قانونی را که در فضای مجازی شکل می‌گیرد، از مصادیق مزاحمت تلقی کنند. در قانون برای هر اقدام غیر قانونی که افراد انجام می‌دهند، مجازاتی تعیین شده است. در این مطلب با انواع مزاحمت در فضای مجازی آشنا می‌شوید.

جرم مزاحمت در فضای مجازی به معنی آن است که فردی با استفاده از اینترنت موجب آزار دیگران شود. مرتکب این کار را با هدف ضرر رساندن به دیگران یا برای سرگرمی خودش انجام می‌دهد. در هر حال این اقدام با هر هدفی که انجام شود، اگر به دیگران آزار برساند و برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند، قابل مجازات خواهد بود.

چنانچه متهم از طریق فضای مجازی، فایل‌های صوتی، تصویری یا متنی را برای دیگران ارسال کند و هدف او از انجام این کارها، ایجاد مزاحمت باشد، این جرم شکل می‌گیرد. این موضوع روزانه برای تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی قابل تحقق خواهد بود. معمولا افراد با مسدود کردن حساب فرد مزاحم، مانع این عمل غیرمجاز می‌شوند.

گاهی ممکن است فرد مزاحم بعد از مسدود شدن یک حساب، از طریق حساب‌های کاربری دیگری برای این شخص ایجاد مزاحمت کنند. این مورد در دادگاه قابل پیگیری خواهد بود. لازم به ذکر است که این جرم، از انواع جرم مزاحمت (برای مطالعه مقاله روی لینک بزنید) محسوب می‌شود.

جرم مزاحمت در فضای مجازی چیست؟

در شرایطی که فردی از طریق اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی برای دیگران ایجاد مزاحمت کند، این جرم شکل می‌گیرد. همانطور که می‌دانید و احتمالا شما نیز این تجربه را دارید، مزاحمت از طریق فضای مجازی نسبت ‌به گذشته در حال افزایش است. تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بدون توجه به کاربردهای مفید این شبکه‌ها اقداماتی غیرقانونی را انجام می‌دهند.

مزاحمت از طریق فضای مجازی ممکن است توسط کاربران تلگرام یا اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی رخ دهد. تلگرام و اینستاگرام از شبکه‌های رایج در کشور ما هستند؛ بنابراین طبیعی است که مزاحمت از طریق این دو شبکه بیشتر از سایر شبکه‌ها باشد. افراد مزاحم با ارسال عکس، صوت، کلیپ یا متن، موجب سلب آرامش بزه دیده می‌شوند. این اقدام در زندگی این افراد تأثیرات منفی و مخربی را باقی می‌گذارد.

بعضی از افراد با ارسال متن یا تصاویر غیرمتعارف برای دیگران سبب مزاحمت برای آن‌ها می‌شوند. دریافت‌ کننده این داده‌ها، می‌تواند حساب کاربری فرد مزاحم را مسدود کند. چنانچه این موضوع همچنان ادامه داشته باشد، شاکی می‌تواند از طریق راه‌های قانونی مجازات مرتکب را تقاضا کند.

شخصی را تصور کنید که در تلگرام یک گروه یا کانال دارد. او از این طریق با افراد زیادی در ارتباط است. اگر این شخص بدون رضایت اعضای این گروه یا کانال برای آن‌ها فایل‌هایی ارسال کند یا متنی بفرستد، مرتکب جرم مزاحمت در فضای مجازی شده است.

یکی از اقدامات افراد مزاحم این است که از طریق شبکه‌های مجازی یک آگهی مربوط به استخدام منتشر می‌کنند. سپس با دریافت اطلاعاتی از کاربران، برای آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی متن یا تصاویری ارسال خواهند کرد. این مورد نیز یکی از مصادیق این جرم محسوب می‌شود.

مصادیق جرم مزاحمت در فضای مجازی چه چیزهایی هستند؟

نحوه وقوع جرم مزاحمت در فضای مجازی با توجه به محتوای فایل‌های ارسالی از طرف متهم، متفاوت است. گاهی افراد برای آزار رساندن به دیگران در تصاویر آن‌ها تغییرات مخربی ایجاد می‌کنند. سپس آن تصویر را برای صاحب آن ارسال خواهند کرد. این اقدام به‌ عنوان مصداق مزاحمت قابل پیگیری است.

به‌ عنوان مثال، شخصی را تصور کنید که با ورود به صفحه کاربری آقایی تصویر او را بدون رضایت برمی‌دارد. سپس در این تصویر تغییراتی را ایجاد می‌کند و تصویر فرد دیگری را کنار او قرار می‌دهد یا چهره آن شخص را در محل نامناسبی می‌گذارد. در این شرایط آقا می‌تواند برای اعلام این موضوع در دادگاه، علیه مرتکب شکایت کند. این مورد بیشتر با اقداماتی مانند فتوشاپ یا برنامه‌های تغییر عکس یا تغییر پس‌ زمینه، صورت می‌گیرد.

در شرایطی ممکن است مرتکب با ارسال تصاویر یا فیلم‌های خشونت‌آمیز یا وحشتناک این اقدام را انجام دهد.
تصور کنید فردی تصاویر مربوط به قتل یا سر بریدن انسانی را برای افراد ارسال می‌کند. همچنین ممکن است او تصاویر مربوط به کتک زدن یا ایجاد جراحت برای کودکان را برای طرف مقابل ارسال کرده باشد. در این شرایط شاکی می‌تواند این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.
جرم مزاحمت در فضای مجازی ممکن است با ارتکاب جرم‌های دیگری نیز همراه شود.

به ‌عنوان مثال، متهم از طریق ایجاد مزاحمت و ارسال متن یا تصویر، مرتکب جرم توهین ، جرم تهدید در فضای مجازی ، جرم افترا در فضای مجازی یا موارد مانند آن می‌شود. ممکن است متهم طرف مقابل را به افشای تصاویر خصوصی یا انتشار فیلم او تهدید کند. در خصوص سه جرمی که از آن نام بردیم، پیش‌تر مقالاتی اختصاصی تهیه و ارائه شده‌اند. برای مطالعه آن مقالات می‌توانید روی نام هر جرم بزنید و به صفحه مقاله آن وارد شوید.

جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی چه زمانی رخ می‌دهد؟

اگر فردی مرتکب جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی شود، بر زندگی بزه دیده تأثیر منفی بسیار زیادی می‌گذارد. مردم برای حفظ شأن و احترام نوامیس خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. اگر فردی با اقداماتی که انجام می‌دهد، موجب بی‌احترامی و هتک حرمت به نوامیس دیگران شود، مستحق مجازات خواهد بود.

شخصی را در نظر بگیرید که از طریق فضای مجازی یک محتوای غیراخلاقی را برای خانمی ارسال می‌کند. او این اقدام را با هدف آزار و ضرر رساندن به شأن و حیثیت آن خانم انجام می‌دهد. در این‌ صورت جرم مزاحمت نوامیس در فضای مجازی محقق می‌شود و بزه دیده‌ این جرم می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند.

تصور کنید آقایی با ارسال تصاویر مستهجن برای یک خانم از او می‌خواهد که با او رابطه جنسی برقرار کند. این اقدام ناپسند موجب آزار روحی خانم و آسیب به شأن و احترام او خواهد شد. به‌ همین جهت متهم مطابق قانون قابل مجازات خواهد بود. اگر وقوع این جرم برای قاضی محرز شود، مرتکب را به مجازات جرم مزاحمت در فضای مجازی محکوم خواهد کرد.

مثالی دیگر در این خصوص

شخصی را در نظر بگیرید که حساب کاربری متعلق به خانم همسایه خود را جستجو کرده ‌است. او با ارسال تصاویر غیر متعارف برای این خانم ایجاد مزاحمت می‌کند. در این شرایط خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه برای طرح شکایت علیه متهم اقدام کند.

معمولا تحقق جرم ایجاد مزاحمت در فضای مجازی باعث شکل‌گیری جرایم دیگری نیز می‌شود. به‌ خصوص اگر متهم و بزه دیده سابقه آشنایی با یکدیگر را داشته باشند، جرایم دیگری نیز قابل تصور است.

به‌ عنوان مثال، فرض کنید آقایی برای همکلاسی سابق خود، فایل‌های غیر اخلاقی ارسال می‌کند. ممکن است این اقدام آقا، در زندگی مشترک همکلاسی او مشکلاتی را به وجود آورد. اگر شوهر این خانم متوجه این موضوع شود، ممکن است جرایمی مانند ضرب‌ و جرح، ضرب‌ و شتم و موارد مانند آن نیز محقق شوند.

خدمات ما برای پیگیری این جرم

اگر فردی در فضای مجازی برای شما ایجاد مزاحمت کرده باشد، مطابق قانون حق شکایت علیه او برای شما محفوظ خواهد بود. با این وجود بهتر است که ابتدا با یک مشاور حقوقی صحبت کنید. شما می‌توانید درخواست خود را جهت مشاوره حقوقی تلفنی در وب سایت احتراما ثبت کنید. به این ترتیب، کارشناسان تیم حقوقی احتراما با شما ارتباط می‌گیرند.

برای پیگیری این پرونده و شرح خواسته خود در محاکم قضایی بهتر است که یک لایحه را به دادگاه ارئه دهید. تنظیم لایحه یکی از خدمات حقوقی مجموعه احتراما است. کارشناسان مجموعه احتراما با آگاهی از قوانین روز کشور تنظیم لایحه را برای شما انجام خواهند داد.

اگر در مورد این متن سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، سوال خود را ثبت کنید. کارشناس مربوطه در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهد بود.

تنظیم لایحه مزاحمت از طرف شاکیتنظیم لایحه مزاحمت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال