جرم تهدید در فضای مجازی، معرفی انواع تهدید در اینترنت و چگونگی برخورد دادگاه با این جرایم

جرم تهدید در فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی با وجود مزایا و امکانات گسترده‌ای که برای مردم فراهم می‌کنند، گاهی سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شوند. جرم تهدید در فضای مجازی یکی از مواردی است که در بستر اینترنت شکل می‌گیرد. این بزه سبب ورود آسیب به امنیت بزه دیده می‌شود.

وقوع این جرم در فضای مجازی در بسیاری از مواقع به دلیل آشنایی قبلی طرفین یا شغل یا جایگاه ویژه بزه دیده صورت می‌گیرد. یعنی افرادی با آگاهی از موقعیت و شرایط او عباراتی را برای ایجاد هراس و نگرانی بزه دیده در بستر اینترنت مطرح می‌کنند. این موارد سبب تحقق این عمل مجرمانه خواهد شد. مرتکب با این اقدام خود، موجب سلب امنیت بزه دیده می‌شود و مستحق مجازات خواهد بود. به دلیل اینکه حمایت از امنیت مردم، وظیفه مراجع قانونی است، برای پیشگیری از وقوع این اقدام مجرمانه، باید با متهم برخوردی قاطع صورت بگیرد.

گاهی ممکن است دو نفر در محیط کار یا زندگی خود، با یکدیگر خصومت شخصی داشته باشند. اگر اختلاف آن‌ها به فضای مجازی کشیده شود، ممکن است هر کدام از آن‌ها با انتشار متن یا فیلم یا تصویر، طرف مقابل را به انجام کار یا پرداخت وجه مجبور کند. در این حالت جرم تهديد در فضاي مجازي محقق می‌شود. این جرم یکی از انواع جرم تهدید است.

بسیاری از افراد برای ‌اینکه تأثیر مخرب افشای اسرار دیگران بیشتر باشد، این اقدام ناپسند را در بستر اینترنت مرتکب می‌شوند. یعنی از طریق فضای مجازی بزه دیده را به افشای اسرارش تهدید می‌کنند تا او به دلیل ترس از این موضوع، مجبور شود به خواسته متهم عمل کند.

جرم دیگر مرتبط به این حوزه که لازم است درباره آن بدانید، جرم افترا در فضای مجازی است. با زدن روی همین عبارت، می‌توانید مقاله اختصاصی آن را مطالعه کنید.

جرم تهدید در فضای مجازی چیست؟

اگر شخص یا اشخاصی در فضای مجازی دیگران را به کار یا عدم انجام کاری وادار کنند، جرم تهديد در فضاي مجازي محقق می‌شود. گاهی ممکن است متهم برای ارتکاب این بزه مال یا کاری را از بزه دیده تقاضا کند. یعنی از او چیزی بخواهد یا او را بترساند که اگر اقدام مورد نظرش را انجام ندهد، برای او یا خانواده‌اش مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در این شرایط وادار کردن بزه دیده به انجام کار یا پرداخت وجه یا دادن مال، به‌ عنوان تهدید در فضای مجازی تلقی می‌شود.
شخصی که از طریق فضای مجازی به اطلاعات و داده‌های مربوط به حساب دیگران دسترسی پیدا کرده باشد، ممکن است از این طریق او را به انجام کاری وادار کند. در این حالت مطابق قانون این شخص مستحق مجازات خواهد بود.

فرض کنید شخصی با هک کردن حساب متعلق به شخص دیگر، به داده‌های خصوصی او دسترسی پیدا می‌کند. این شخص صاحب حساب را می‌ترساند و به او اعلام می‌کند که اگر مبلغ مورد نظرش را نپردازد، داده‌های او را در اینترنت منتشر خواهد کرد. در این شرایط بزه دیده می‌تواند علیه متهم به دلیل این موضوع شکایت کند. اگر او بتواند با ارائه دلایل مناسب، تحقق این بزه را ثابت کند، متهم به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

بررسی جرم تهدید به مرگ در فضای مجازی

یکی از مصادیق جرائم علیه اشخاص، جرم تهدید به مرگ در فضای مجازی است. تعداد زیادی از افرادی که سابقه ارتکاب جرایم دیگر را دارند، ممکن است در فضای مجازی دیگران را به قتل تهدید کنند. این موضوع در سال‌های اخیر بسیار رواج داشته است. افرادی که در جامعه به ‌عنوان مجرم شناخته می‌شوند، با انتشار یک ویدیو، مخالفان و دشمنان خود را به قتل با سلاح سرد یا گرم تهدید می‌کنند. در این حالت متهم برای رسیدن به هدف خود، بزه دیده را وادار می‌کند کار مورد نظرش را انجام دهد. این موضوع علاوه ‌بر بزه دیده و خانواده او موجب ایجاد حس ناامنی در فضای مجازی و جامعه نیز می‌شود.

برای ارتکاب این بزه لازم نیست که تهدید به ‌صورت عملی شکل بگیرد. حتی نیازی به انجام مقدمات جرم قتل نیست. همین ‌که مرتکب با بیان الفاظ یا انتشار متن یا کلیپ، دیگران را به مرگ تهدید کند، این عمل مجرمانه محقق می‌شود.

برای مثال

فرض کنید خانمی به مردی قول ازدواج داده است. این خانم بعد از مدتی از این موضوع منصرف می‌شود. او به ‌طرف مقابل اعلام می‌کند که قصد دارد با شخص دیگری ازدواج کند و در این شرایط آقا با خشم و عصبانیت او را به مرگ تهدید می‌کند. این موضوع موجب تحقق جرم تهدید در فضای مجازی می‌شود. اگر خانم بتواند وقوع این عمل مجرمانه را ثابت کند، حکم تهدید در فضای مجازی در دادگاه برای آقا صادر خواهد شد.

برای حضور در محاکم قضایی به واسطه این جرم، می‌توانید از انواع لایحه‌ تهدید استفاده کنید و دفاعیات خود را در آن بنویسید.

جرم تهدید به پخش عکس در فضای مجازی

یکی از جرایم پرتکرار در حوزه اینترنت، جرم تهدید به پخش عکس در فضای مجازی است. افراد برای خدشه وارد کردن به جایگاه و موقعیت دیگران آن‌ها را به پخش کردن عکس‌های شخصی تهدید می‌کنند. بزه دیدگان این جرم بیشتر زنان یا افرادی هستند که در جامعه جایگاه اجتماعی مناسبی دارند. در این حالت متهم برای رسیدن به هدف خود، بزه دیده را وادار می‌کند کار مورد نظرش را انجام دهد.

این موضوع ممکن است توسط فردی آشنا یا غریبه صورت بگیرد. یعنی افرادی که سابقه رابطه دوستی با بزه دیده دارند و به‌ علت صمیمیت به عکس‌های خصوصی او دسترسی داشته‌اند، بعد از مدتی که این رابطه دوستانه به پایان می‌رسد، ممکن است از آن عکس‌ها سوء استفاده کنند. در این شرایط متهم مستحق مجازات تهديد در فضاي مجازي خواهد بود.

مجازات تهدید در فضای مجازی چه چیزی است؟

در قانون مجازات اسلامی تهدید و مصادیق آن تعریف ‌شده است. اگر تهدید در بستر اینترنت شکل بگیرد، مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. بنابراین اگر شخصی علیه شما در فضای مجازی مرتکب جرم تهدید شود، مطابق قانون می‌توانید علیه او شکایت کنید. قاضی با توجه به عرف و بر اساس صحبت‌های هر دو طرف، مجازات تهدید در فضای مجازی را برای مرتکب اعلام می‌کند.
یعنی ممکن است فقط مجازات حبس یا جزای نقدی را برای او در نظر بگیرد. چنانچه متهم با ارتکاب این عمل مجرمانه موجب ورود آسیب به حیثیت بزه دیده شده باشد، به تشخیص قاضی مجازات او اعلام خواهد شد. ممکن است هر دو مجازات حبس و جزای نقدی به عنوان حکم تهدید در فضای مجازی برای او تعیین شود.

نحوه پیگیری شکایت تهدید مجازی

برای پیگیری این عمل مجرمانه باید از طریق دادسرا جرایم رایانه‌ای اقدام کنید. با تشخیص دادسرا رسیدگی به این جرم و ارجاع به کارشناسان متخصص، در دستور کار پلیس فتا صورت می‌گیرد. چنانچه در حوزه قضایی شما دادسرای جرایم رایانه‌ای نباشد، می‌توانید از طریق دادسرای عمومی خواسته خود را مطرح کنید.
اگر وقوع این عمل مجرمانه و انتساب آن به متهم برای مقام تحقیق دادسرا محرز شود، برای پرونده قرار جلب دادرسی صادر خواهد شد. سپس در صورت تأیید دادستان، پرونده به ‌همراه کیفر خواست صادره به دادگاه ارجاع داده می‌شود. در این حالت پیام کوتاه ابلاغیه برای شما ارسال خواهد شد. از طریق این پیام، شماره شعبه کیفری و زمان تشکیل جلسه دادرسی به شما اعلام می‌شود.

برای حضور مؤثر در جلسه دادگاه بهتر است که ضمن تقدیم لایحه ، ادله قانونی و محکمه‌ پسندی را ارائه دهید. اگر بتوانید وقوع جرم و انتساب آن را به متهم ثابت کنید، قاضی مرتکب را محکوم خواهد کرد.

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید برای اثبات این بزه به اطلاعات شخصی متهم دسترسی پیدا کنید. اگر با هک کردن ایمیل داده‌هایی را به دست آورید تا به دادگاه ارائه دهید، این اقدام مخالف مقررات است. دادگاه این موارد را به‌ عنوان ادله قانونی نمی‌پذیرد.
همچنین اگر برای اثبات اتهام مرتکب، دستگاه ضبط صدا را در محل اقامت او قرار دهید، این کار ادله محسوب نمی‌شود.

مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

این بزه بیشتر در خصوص افرادی انجام می‌شود که از موقعیت اجتماعی یا سیاسی مناسبی برخوردار باشند. اگر شخصی به هر طریقی، اطلاعاتی از زندگی خصوصی این افراد به دست آورد، به جهت اهمیت موقعیت سیاسی و اجتماعی این افراد، ممکن است بخواهد از آن اطلاعات سوءاستفاده کند. به این صورت که از صاحب این داده‌ها و اطلاعات، انجام دادن یک کار، مال یا وجهی را بخواهد و از او اخاذی کند. این احتمال نیز وجود دارد که صاحب اطلاعات را تهدید کند و به او بگوید که اگر خواسته او را انجام ندهد، آبروی او را در فضای مجازی خواهد برد.

در این شرایط، بزه دیده می‌تواند علیه متهم شکایت و مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی را درخواست کند. اگر وقوع این بزه و اتهامی که به متهم وارد شده است در دادگاه محرز شود، قاضی مجازات تهديد در فضاي مجازي را برای او در نظر می‌گیرد.

پیشنهاد ما در خصوص پیگیری جرم تهدید در فضای مجازی

تهدید در فضای مجازی یکی از اقدامات ناپسندی است که در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. چنانچه این جرم علیه شما صورت بگیرد، می‌توانید از طریق مراجع قانونی، مجازات مرتکب را درخواست کنید.

برای این کار باید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی اطلاعاتی را کسب کنید. کارشناسان ما اطلاعاتی را در خصوص این جرم و رویه قضایی در دادسرای جرایم رایانه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهند. آن‌ها با آگاهی از قوانین روز کشور شما را راهنمایی می‌کنند. شما نیز می‌توانید با بهره‌مندی از این اطلاعات در دادسرا و دادگاه حق خود را مطالبه کنید.

با تشکیل جلسات دادرسی، لازم است که شما با ارائه یک لایحه، توضیحات مکتوب خود را به قاضی ارائه دهید. کارشناسان مجموعه احتراما به ‌صورت تخصصی تنظیم لایحه را برای شما انجام خواهند داد. با استفاده از خدمات حقوقی وب سایت احتراما، این امکان برای شما فراهم است تا از طریق قانون، حق خود را احیا کنید.

تنظیم لایحه تهدید از طرف شاکیتنظیم لایحه تهدید از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال