لایحه دفاعیه رابطه نامشروع یا نمونه لایحه دفاعیه در پرونده رابطه نامشروع چه جنبه‌هایی دارد؟

لایحه دفاعیه رابطه نامشروع

نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع یکی از انواع لایحه رابطه نامشروع است که به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود. زمانی‌ که شخصی به اتهام رابطه نامشروع تحت تعقیب قرار بگیرد، می‌تواند برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع را تنظیم و به دادگاه تقدیم ‌کند. رابطه نامشروع در قانون به ‌طور کامل تعریف نشده و به علت اینکه رابطه نامشروع در قانون با اعمال منافی عفت همراه است، امکان دارد که مصادیق بسیار زیادی را شامل شود. تعیین مصادیق رابطه نامشروع ، به قضات واگذار شده است‌ و همین موضوع سبب صدور آرای متفاوتی در این ‌مورد می‌شود.

یعنی ممکن است یک قاضی برای دختر و پسری که دست یکدیگر را گرفته‌اند و در پارک قدم می‌زنند، شلاق تعزیری تعیین کند و در مقابل ممکن است قاضی دیگری این ‌موضوع را با توجه به پشیمانی متهمان، فاقد تعزیر بداند. بنابراین، باید گفت با توجه به تغییرات اجتماعی و حضور پررنگ بانوان در جامعه، نمی‌توانیم هر نوع صحبت یا ارتباطی را به‌ عنوان رابطه نامشروع تلقی کنیم زیرا ممکن است رابطه خانم و آقا به‌ جهت همکار یا همکلاسی بودن یا موارد مانند آن باشد.

بنابراین باید مصادیق رابطه نامشروع را محدود به موارد پایین‌تر از زنا مرتبط بدانیم. یعنی اگر مرد و زنی که با یکدیگر محرم نیستند، در یک محیط عمومی، یکدیگر را در آغوش بگیرند یا ببوسند، این ‌موضوع به‌ عنوان رابطه‌ نامشروع محسوب می‌شود. البته اگر ارتباط دختر و پسری برای ازدواج باشد و خانواده‌های هر دو طرف، از این موضوع مطلع باشند، معمولاً جرم رابطه نامشروع در نظر گرفته نمی‌شود.

منظور از نامشروع در لایحه دفاعیه رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع به ‌معنای آن است که خانم و آقایی که بین آن‌ها رابطه زوجیت وجود ندارد، با یکدیگر اعمالی را انجام دهند که از نظر جامعه، مذموم و ناپسند است. همبستر شدن خانم و آقایی که با یکدیگر محرم نیستند، به ‌عنوان یک عمل نامشروع محسوب می‌شود. همچنین اگر دختر و پسری که بین آن‌ها رابطه زوجیت وجود ندارد، یکدیگر را در آغوش بگیرند یا ببوسند، این‌ موضوع به ‌عنوان یکی از مصادیق رابطه نامشروع در نظر گرفته خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب پلیس یا دادستان می‌توانند این ‌موضوع را پیگیری کنند. یعنی اگر این جرم در یک محیط عمومی رخ داده‌ باشد، یا اینکه افراد مطلع، حضور دختر و پسری را در یک خانه گزارش دهند، این موارد توسط پلیس پیگیری می‌شود. سپس دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم و نماینده جامعه، این ‌موضوع را پیگیری می‌کند.

متهمان این پرونده می‌توانند به ‌منظور دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنند. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع و دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند. تنظیم نمونه لایحه دفاعیه در پرونده رابطه نامشروع یکی از موارد تخصصی و حساس است. زیرا اگر یک لایحه به‌ صورت نامناسب تنظیم شده باشد، ممکن است حق طرفین ضایع شود. به همین علت بهتر است که تنظیم تمام لوایح به ‌خصوص این ‌مورد به وکیل یا کارشناسان حقوقی سپرده شود.

نکات مهم درباره نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع

جرائم منافی عفت مانند رابطه‌ نامشروع، به ‌طور مستقیم در دادگاه رسیدگی می‌شوند. یعنی نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع به دادگاه تقدیم می‌شود. در شرایطی که رابطه‌ نامشروع غیر جسمانی باشد، ممکن است تحقیقات مقدماتی آن در دادسرا انجام ‌شود. در تهران، دادسرای ارشاد، صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد.

رسیدگی و تحقیق در مورد جرم رابطه نامشروع به شاکی خصوصی نیاز ندارد. بنابراین دادستان این موضوع را پیگیری می‌کند. در مقابل، متهم نیز نمونه لایحه دفاعیه کیفری رابطه نامشروع را برای دفاع از خود، به دادگاه کیفری تقدیم می‌کند.

در مواقعی که به جز اقرار طرفین دلیل دیگری برای تحقق جرم رابطه نامشروع وجود نداشته باشد، چنانچه یکی از طرفین به ارتباط نامشروع با دیگری اقرار کند و طرف دیگر این ‌موضوع را انکار کند فقط شخصی که به ارتباط نامشروع اقرار کرده‌ است، به شلاق تعزیری محکوم می‌شود.

شلاق تعزیری که برای محکومان رابطه‌ نامشروع تعیین می‌شود، موجب سوء سابقه کیفری برای آن‌ها نمی‌شود.

کاربرد و موارد استفاده از نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع

رابطه‌ نامشروع از جرایم خلاف عفت و اخلاق عمومی محسوب می‌شود. این جرم موجب آسیب و ضرر به حیثیت و آبروی افراد خواهد شد. به‌ علت قبح جرایم منافی عفت، تحقیق و پیگیری این جرایم در قانون ممنوع است ولی امکان دارد که این جرم از طرف شاکی یا دادستان یا نیروی انتظامی پیگیری شود. کاربرد نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع در جایی است که متهم این پرونده قصد داشته باشد از خودش دفاع کند. او در نمونه لایحه دفاعیه در پرونده رابطه نامشروع تمام توضیحات خود را به‌ صورت دقیق و کامل بیان می‌کند.

قاضی بعد از بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه ارتباط نامشروع و مدارک ارائه ‌شده، در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند. رابطه نامشروع ممکن است با رضایت دو طرف یا با‌ زور و اکراه انجام شود. اگر هر دو طرف برای این جرم رضایت داشته باشند، در صورت احراز مجرمیت، هر دوی آن‌ها به شلاق تعزیری محکوم می‌شوند. زمانی که مردی خانمی را به ‌زور در آغوش گرفته باشد یا ببوسد، این ‌موضوع یکی از مصادیق رابطه نامشروع محسوب می‌شود. در این حالت خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه از طرف مقابل شکایت کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع از قاضی مجازات متهم را بخواهد.

شیوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع

زمانی که نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع را تنظیم می‌کنید، لازم است که مشخصات خود را به ‌همراه آدرس به ‌طور کامل بنویسید. پس ‌از آن توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه، ساده و بدون ابهام بیان کنید. از نوشتن مطالب غیر مرتبط با موضوع پرونده خودداری کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به دلیل اینکه قاضی رسیدگی ‌کننده به پرونده، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه در رابطه نامشروع است، بهتر خواهد بود که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. شما می‌توانید در متن نمونه لایحه دفاعیه کیفری رابطه نامشروع از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید.

در این حالت کاربرد و تاثیر نمونه لایحه دفاعیه در خصوص رابطه نامشروع بیشتر خواهد بود. در انتهای نمونه لایحه دفاعی رابطه نامشروع ، خواسته خود، مبنی بر صدور حکم برائت یا محکومیت متهم را بنویسید. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه دفاعیه در مورد رابطه نامشروع و بررسی دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

مستندات و مدارک

زمانی‌ که این لایحه را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی‌ که شاکی پرونده هستید، می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه رابطه نامشروع با ارائه مدارک و دلایلی مانند شهادت شهود یا ارائه فیلم ضبط ‌شده و دوربین‌های مداربسته، رابطه نامشروع را ثابت کنید. یعنی اگر مردی یک خانم را در یک محیط مجهز به دوربین مداربسته مانند آسانسور، ببوسد یا در آغوش بگیرد یا بدن او را لمس کند، ارائه فیلم دوربین مداربسته توسط خانم، می‌تواند این ‌موضوع را ثابت کند. در صورتی‌ که در یک محیط عمومی یا در یک تاکسی، متهم بدن شما را لمس کرده یا شما را بوسیده باشد، می‌توانید این‌ موضوع را با شهادت شهودی که در آنجا حاضر بوده‌اند، ثابت کنید.

چنانچه در جایگاه متهم، لایحه دفاع از رابطه نامشروع را به دادگاه تقدیم می‌کنید؛ لازم است که عدم وجود رابطه نامشروع را با شهادت شهود یا مدارک دیگر ثابت کنید. اگر رابطه شما با طرف مقابل یک رابطه همکاری یا هنری است، می‌توانید با معرفی شهود و شهادت مدیر تیم، این ‌موضوع را ثابت کنید. در صورتی‌ که شما و طرف مقابل با اطلاع خانواده‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده‌اید، می‌توانید با شهادت خانواده‌ها این ‌موضوع را ثابت کنید.

ممکن است شما و فردی که به همراه او به اتهام رابطه نامشروع تحت تعقیب قرار گرفته‌اید، به ‌صورت غیر رسمی با یکدیگر ازدواج ‌کرده باشید. یعنی عقد موقت یا دائم بین شما جاری ‌شده است، ولی ثبت ‌نشده باشد. در این‌ صورت می‌توانید با معرفی شهود یا شخصی که عاقد شما بوده است، این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید. قاضی پس ‌از بررسی محتوای لایحه و دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است، تصمیم مناسب را اعلام می‌کند.

نظریه مشورتی شماره 7/92/937 مورخ 23/5/1392

مطابق این نظریه مشورتی، خلوت دو نامحرم با یکدیگر تا زمانی ‌که مرتکب جرمی نشده باشند، به ‌عنوان رابطه نامشروع شناخته نمی‌شود. اعم از اینکه این خلوت در خودرو یا در خانه باشد زیرا رابطه نامشروع، اعمالی مانند بوسیدن و همبستر شدن و مواردی مانند آن را شامل می‌شود. بنابراین جهت تحقق جرم ارتباط نامشروع، وجود این موارد لازم است و صرف خلوت کردن بدون ارتکاب این موارد، جرم رابطه نامشروع نیست. با این ‌حال تعیین مصادیق این جرم، به‌ عهده قاضی رسیدگی‌ کننده پرونده است.

پیشنهاد ما

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی در خصوص این نوع از شکایات، حتما از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید یا درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید و با اطلاع از قوانین و داشتن یک لایحه قوی در دادگاه حاضر شوید.

تنظیم لایحه رابطه نامشروع از طرف زنتنظیم لایحه رابطه نامشروع از طرف مرد

ثبت نظر یا سوال