بررسی ماهیت جرم دزدیدن موبایل و انواع آن، به همراه کاربرد لایحه سرقت گوشی

لایحه سرقت گوشی

در سال‌های اخیر، نمونه لایحه سرقت گوشی یکی از لوایح پرکاربرد در دادگاه‌ها محسوب می‌شود. افزایش استفاده مردم از گوشی همراه، موجب شده است که جرایم مربوط به این وسیله ارتباطی بیشتر شود. سرقت گوشی، یکی از مواردی است که احتمالاً شما نیز در اطراف خود با آن مواجه شده‌اید. افزایش آمار سرقت گوشی به علت این است که مردم در نگهداری آن دقت لازم را ندارند و در محیط عمومی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. به‌ علت سهولت سرقت این وسیله پرکاربرد، سارقان سودجو به راحتی این اقدام را انجام می‌دهند. سرقت تلفن ‌همراه، معمولاً در خیابان و معابر عمومی محقق می‌شود زیرا افراد توجه و دقت لازم را برای نگهداری آن ندارند.

سارقان با سوءاستفاده از این‌ موضوع، مرتکب سرقت گوشی می‌شوند. زمانی ‌که شخصی به علت این بزه، گوشی خود را از دست می‌دهد، با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه سرقت گوشی از قاضی درخواست می‌کند که مرتکب را شناسایی و مطابق قانون با او برخورد کند. در صورتی ‌که صحت اظهارات این شخص برای دادگاه ثابت شود، با مرتکب مطابق قانون برخورد می‌شود و مرتکب به رد مال و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

این لایحه یکی از انواع لایحه برای سرقت است که در موارد لزوم، به صورت لایحه دفاعیه سرقت نیز نوشته می‌شود.

آشنایی با لایحه سرقت گوشی و بررسی مفهومی آن

سرقت به ‌معنای ربودن و دزدیدن است. در اصطلاح حقوقی، اگر شخصی مال متعلق به دیگری را برباید، مرتکب سرقت‌ شده است. تلفن‌ همراه یکی از وسایل مهم و ضروری در زندگی امروز محسوب می‌شود. تقریباً همه افراد در هر سن ‌و سالی که هستند، حداقل یک گوشی تلفن‌ همراه با خود دارند. این ‌موضوع نیز موجب افزایش سرقت گوشی شده ‌است. افراد در زمان خرید یا انجام امور روزانه، به ‌علت حواس‌پرتی، در نگهداری از تلفن همراه خود دقت لازم را ندارند. همین موضوع سبب شده است، سرقت گوشی در بازار، معابر و خیابان‌ها رشد چشمگیری داشته باشد.

به‌ علت وضع قوانینی در زمینه مالکیت گوشی، بسیاری از سارقان، گوشی‌های مسروقه را با قیمت بسیار پایین به دیگران می‌فروشند تا در صورت اطلاع پلیس، مالک جدید این گوشی تحت تعقیب قرار بگیرد. فردی که به علت این بزه گوشی خود را از دست ‌داده است، با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی از قاضی مجازات مرتکب و رد مال خود را درخواست می‌کند. قاضی براساس دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه سرقت گوشی رأی مناسب را صادر می‌کند.

انواع سرقت در لایحه سرقت گوشی

ممکن است سرقت گوشی به شیوه‌های گوناگونی محقق شود. در ادامه به چند نوع از آن اشاره می‌کنیم:

سرقت ساده در لایحه سرقت گوشی

در این شیوه از سرقت، سارق بدون هیچگونه سلاح یا اذیت کردن بزه دیده، گوشی او را می‌برد. مانند اینکه بزه دیده در حال خرید باشد و گوشی خود را روی پیش‌خوان قرار دهد. سارق با سرعت‌عمل و با استفاده از سهل ‌انگاری صاحب گوشی آن را می‌برد. در این حالت، سرقت ساده محقق می‌شود. بزه دیده نمونه لایحه سرقت گوشی را علیه مرتکب به دادگاه تقدیم می‌کند. قاضی بر اساس علم خود و با توجه به محتوای نمونه لایحه سرقت گوشی رای مناسب را صادر خواهد کرد.

سرقت با عنف در لایحه سرقت گوشی

اگر این اقدام با زور و اجبار و ضرب ‌و شتم بزه دیده انجام شود، سرقت به عنف محسوب می‌شود. در واقع در این نوع سرقت، سارق با زور و اجبار گوشی تلفن همراه دیگری را ربوده و در صورت مقاومت او با ضرب ‌و جرح، این فرد را مجبور به تسلیم می‌کند. بزه دیده این نوع سرقت، با مراجعه به دادگاه ضمن تقدیم نمونه لایحه سرقت گوشی ، مدارک پزشکی قانونی خود را به قاضی ارائه می‌دهد. قاضی بر اساس گزارش پزشکی قانونی و مدارکی که ارائه‌ شده است، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. برای چنین شرایطی، می‌توان از لایحه دفاعیه سرقت مقرون به آزار نیزه استفاده کرد. درباره این لایحه نیز مطالبی را پیش‌تر منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

سرقت با استفاده از سلاح

گاهی ممکن است شخصی برای ربودن گوشی از سلاح استفاده کند. در این حالت اگر این‌ موضوع عنوان محاربه نداشته باشد، موجب تشدید مجازات مرتکب خواهد شد. سارق با استفاده از چاقو یا قمه یا تفنگ یا هر نوع سلاح سرد یا گرم دیگری گوشی بزه دیده را از او می‌گیرد. بزه دیده این نوع سرقت با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی به دادگاه، مجازات مرتکب را درخواست می‌کند.

چه زمانی نمونه لایحه سرقت گوشی تنظیم می‌شود؟

اگر تلفن‌ همراه شما توسط سارق ربوده شده است، می‌توانید از طریق دادگاه مجازات مرتکب و رد مال خود را درخواست کنید. برای این کار لازم است بعد از مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه سرقت گوشی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید. پس‌ از آن، در متن نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی درباره زمان و نحوه سرقت، توضیحات خود را به‌ طور کامل مطرح کنید. چنانچه قاضی وقوع این سرقت را احراز کند، به مجازات مرتکب و رد مال رای می‌دهد.

گاهی ممکن است فردی در یک اتوبوس با نزدیک شدن به افراد، گوشی آن‌ها را از کیف یا جیب آن‌ها بدزدد. این شخص با دقت کافی این اقدام را انجام می‌دهد. بعد از مدتی این سارق توسط پلیس شناسایی و دستگیر می‌شود. سارق به سرقت گوشی‌های دیگری نیز اقرار می‌کند. پلیس به افراد اعلام می‌کند که در صورتی ‌که بزه دیده سرقت گوشی، در یک محدوده خاص هستند، برای پیگیری خواسته خود، حاضر شوند. آن‌ها با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی، از قاضی تقاضا می‌کنند که مرتکب را مطابق قانون مجازات کند. در صورتی‌ که تحقق این سرقت‌ها توسط سارق در دادگاه محرز شود، قاضی او را بر اساس قانون مجازات خواهد کرد.

نحوه تنظیم نمونه لایحه سرقت گوشی

اگر قصد دارید نمونه لایحه سرقت گوشی را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را به ‌طور کامل بنویسید. پس‌ از آن مشخصات گوشی ربوده ‌شده را به‌ طور کامل بیان کنید. توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه، کوتاه و دقیق بنویسید. شما می‌توانید این توضیحات را در قالب بندهای مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بیاورید. به ‌جهت اینکه قاضی دادگاه، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بیان کنید؛ برای این کار می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید.

برای تاثیرگذاری بیشتر نمونه لایحه دفاعیه سرقت گوشی در متن آن از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. در انتهای نمونه لایحه سرقت گوشی نیز خواسته اصلی خود، مبنی‌ بر مجازات مرتکب و رد گوشی‌ مسروقه را بنویسید. قاضی بر اساس دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه سرقت گوشی رأی مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با این لایحه

برای ثابت کردن سرقت گوشی، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه سرقت گوشی ، مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که برای این سرقت شاهدی دارید، می‌توانید با معرفی او به دادگاه، قاضی را قانع کنید تا به نفع شما رای دهد. چنانچه سرقت گوشی در محل مجهز به دوربین مداربسته محقق شده‌ است، ارائه فیلم ضبط‌ شده، می‌تواند به قاضی برای تصمیم‌گیری در این زمینه کمک کند. اقرار مرتکب به سرقت گوشی نیز راه دیگر ثابت کردن این بزه است. در صورتی‌ که قاضی دلایل و مدارک ارائه‌ شده را بپذیرد، به مجازات مرتکب و رد مال مسروقه رای می‌دهد.

نظریه مشورتی شماره 7/99/1223 مورخ 24/8/1399

بر اساس این نظریه مشورتی، شخصی که علیه مرتکب ناشناس بزه سرقت، در دادگاه اقدام ‌کند و خواسته خود مبنی ‌بر رد مال و مجازات او را بخواهد، در صورتی‌ که ارزش مال مسروقه کمتر از بیست میلیون تومان باشد و صاحب این مال از پیگیری این‌ موضوع انصراف دهد و از مرتکب گذشت کند، دادگاه قرار موقوفی تعقیب را صادر می‌کند اما اگر ارزش مال مسروقه بیش ‌از صد میلیون تومان باشد، گذشت صاحب مال تأثیری در روند دادرسی ندارد زیرا در این‌ صورت بزه سرقت غیر قابل گذشت است.

در رابطه با سرقت گوشی این‌ موضوع شایع خواهد بود زیرا معمولاً افرادی که گوشی را به سرقت می‌برند، متواری شده و قابل‌ شناسایی نیستند. در این حالت صاحب گوشی ممکن است با مراجعه به دادگاه از پیگیری این‌ موضوع انصراف دهد و از مرتکب ناشناس گذشت کند. اگر ارزش گوشی ربوده‌ شده کمتر از صد میلیون تومان باشد، این بزه قابل گذشت است. ولی اگر ارزش آن بیشتر از صد میلیون تومان باشد، گذشت صاحب گوشی موجب توقف دادرسی نمی‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم

برای پیگیری و درخواست رسیدگی به این جرایم، مناسب است که لایحه جامعی در اختیار داشته باشید. برای نوشتن و تنظیم لایحه ، می‌توانید از مشاوران حقوقی مجرب و همچنین وکلای پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

علاوه براین، اگر نیاز است که در خصوص این مساله اطلاعات حقوقی کسب کنید، بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال