با خواندن این مطلب، لایحه تخریب اموال را به خوبی بشناسید!

لایحه تخریب اموال

نمونه لایحه تخریب اموال در مواقعی به دادگاه تقدیم می‌شود که شخصی اموال دیگران را تخریب کرده باشد. منظور از اموال، تمام اموال منقول یا غیرمنقول است. بنابراین در صورتی‌ که شخصی مال منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب کند، باید مطابق قانون مجازات شود. مال منقول به مالی گفته می‌شود که جابه جایی آن بدون خراب شدن آن مال و محل آن انجام می‌شود. ماشین، میز، موتور سیکلت، فرش نمونه‌هایی از اموال منقول هستند. مال غیرمنقول به مالی گفته می‌شود که جابه جایی آن‌ موجب خراب شدن این مال یا محل آن ‌شود. زمین، خانه، معدن، لوله و آیینه‌هایی که در یک ساختمان به کار رفته‌اند و جابه جایی آن‌ها به ‌راحتی امکان‌پذیر نیست، مال غیرمنقول محسوب می‌شوند.

در قانون برای شخصی که اموال دیگران را تخریب کند، مجازات حبس پیش بینی ‌شده است. علاوه ‌بر آن مرتکب باید خساراتی که وارد شده است را جبران کند. بزه تخریب یکی از جرائم علیه اموال مردم محسوب می‌شود. این اقدام موجب آسیب کلی یا جزئی به یک مال می‌شود. برای تعیین خسارت، میزان تخریبی که وارد شده است، مبنای تعیین مجازات قرار می‌گیرد. یعنی اگر یک مال به ‌طور کامل از بین ‌رفته باشد، مرتکب موظف است خسارت تمام آن را جبران کند. اما اگر قسمتی از مال تخریب‌ شده باشد، مرتکب فقط به همان میزان، خساراتی که وارد شده است را جبران می‌کند.

این عمل مجرمانه به چه معنا است؟

تخریب به معنی خراب کردن، نابود کردن و تلف کردن است. ممکن است تخریب نسبت به تمام یا قسمتی از یک مال انجام شود. در هر صورت مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد ‌شد. برای تحقق بزه تخریب، وجود سوءنیت و قصد ضرر زدن به مالک ضروری است. یعنی اگر شخصی بدون وجود این دو مورد، مال دیگری را تخریب کند، این جرم واقع نشده‌ است. در مواقعی که شخصی بدون قصد ضرر زدن و بدون سوءنیت یک مال را تخریب کند، این بزه محقق نمی‌شود. زیرا مرتکب قصد آسیب زدن ندارد اما باید خساراتی را که وارد کرده‌ است جبران کند.

نکات مهم اولیه در رابطه با نمونه لایحه تخریب اموال

این لایحه یکی از انواع مهم لایحه تخریب است که قبلا در مورد آن صحبت کرده‌ایم.

در مواقعی که تخریب اموال به وسیله مواد منفجره یا آتش‌سوزی انجام شده باشد، مجازات مرتکب تشدید می‌شود. بزه تخریب اموال از جرائم قابل گذشت است. یعنی با رضایت شاکی، مجازات متهم و دادرسی متوقف خواهد شد. به‌ این ‌ترتیب اگر شاکی از متهم شکایت نکند، مرتکب تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. در صورتی‌ که تخریب اموال، موجب قتل، نقص ‌عضو یا جراحت انسانی شود، مرتکب متناسب با نتیجه این تخریب، محکوم خواهد شد. یعنی اگر تخریب، موجب کشته شدن یا آسیب به انسانی شود، ممکن است متهم به قصاص یا پرداخت دیه محکوم شود.

عامدانه بودن، یکی از شرایط اساسی تحقق بزه تخریب محسوب می‌شود. یعنی اگر مرتکب بدون قصد یا در اثر یک اشتباه، اموال متعلق به دیگری را تخریب کرده باشد، این بزه واقع نشده‌ است.

جلب نظریه کارشناسی برای تعیین میزان خسارت در این بزه، لازم است. یعنی دادگاه با توجه به نظریه کارشناس رسمی دادگستری ، میزان خساراتی که وارد شده است را تعیین می‌کند. سپس بر اساس آن حکم خود را صادر خواهد کرد.

کاربرد نمونه لایحه تخریب اموال

بزه تخریب موجب ورود ضرر به اموال دیگران می‌شود. به‌ همین دلیل مالک با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه در جرم تخریب یا نمونه لایحه تخریب اموال از قاضی تقاضا می‌کند تا به این‌ موضوع رسیدگی کند. در واقع نمونه لایحه تخریب اموال‌ در جایی کاربرد دارد که شخصی اموال منقول یا غیرمنقول شخص دیگری را تخریب کند. در این شرایط هر دو طرف می‌توانند نمونه لایحه تخریب اموال را به دادگاه تقدیم کنند. مالک به‌ عنوان شاکی علیه مرتکب شکایت می‌کند. در مقابل، متهم برای ارائه توضیحات خود، نمونه لایحه تخریب اموال را تنظیم می‌کند و به دادگاه ارائه می‌دهد. قاضی با توجه به مدارک و دلایلی که از هر دو طرف ارائه‌ شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

فرض کنید یک شرکت راه‌سازی برای ایجاد یک تونل در کوه، از مواد منفجره استفاده می‌کند. این اقدام بدون محاسبات دقیق انجام می‌شود و به اموال مردم آسیب می‌زند و آن‌ها را تخریب می‌کند. به صورتی که زمین‌های کشاورزی اطراف کوه به دلیل این انفجار، تخریب می‌شوند. در این شرایط مالکین این زمین‌های کشاورزی با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه تخریب اموال از قاضی تقاضا می‌کنند تا به این ‌موضوع رسیدگی کند. در صورتی ‌که قاضی صحت این‌ موضوع را احراز کند، حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه تخریب اموال

برای اینکه بزه تخریب اموال را در دادگاه ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه تخریب اموال ، دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی‌ که شاکی پرونده هستید، می‌توانید با معرفی شهود و تنظیم استشهادیه ثابت کنید که متهم، اموال شما را تخریب کرده‌ است.

یک مثال ساده!

شخصی با سنگ و چوب، شیشه‌های ماشین شما و خانه شما را می‌شکند. او با این اقدام، مرتکب بزه تخریب شده‌ است. در این‌ حالت، شما می‌توانید شهودی را که در صحنه حاضر بوده‌اند، به دادگاه معرفی کنید تا درباره این موضوع شهادت دهند. همچنین می‌توانید توضیحات خود را در فرم استشهادیه بنویسید تا افراد مطلع، آن را امضا کنند. در صورتی ‌که این صحنه توسط دوربین‌های مداربسته ضبط ‌شده باشد، می‌توانید با ارائه فیلم این دوربین‌ها، ادعای خود را در دادگاه ثابت کنید.

چنانچه در جایگاه متهم هستید، اثبات بی‌گناهی شما دشوارتر است. اما شما نیز می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه تخریب اموال ، مدارک و دلایل مناسب را به دادگاه ارائه دهید. یعنی اگر این تخریب در اثر اشتباه باشد یا به‌ صورت غیر عامدانه انجام‌ شود، باید این‌ موضوع را ثابت کنید. همچنین اگر مرتکب تخریبِ اموالِ خودتان شده‌اید، ولی سند مالکیت آن را ندارید، می‌توانید با معرفی شهود یا تنظیم استشهادیه، مالکیت خود را نسبت ‌به این اموال ثابت کنید. اگر قاضی صحت دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است را احراز کند، ممکن است مجازات شما را کاهش دهد. در صورتی ‌که بی‌گناهی یا اشتباه شما در دادگاه اثبات شود، ممکن است قاضی حکم برائت شما را صادر کند. اما در هرصورت باید ضررهایی که وارد شده است را جبران کنید.

ماده 676 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

مطابق این ماده، در صورتی ‌که شخصی اموال منقول متعلق به شخص دیگری را آتش بزند، به حبس محکوم می‌شود. این ماده به آتش‌ سوزی اموال منقول اختصاص دارد. به ‌این‌ ترتیب اگر شخصی اموال منقولی مانند ماشین، موتور سیکلت، فرش، تابلو و به ‌طور کلی هر نوع مال منقول دیگری را آتش بزند، به مجازات حبس محکوم می‌شود.

توصیه قابل ارائه!

باید دانست که حضور موثر در دادگاه بدون وجود یک لایحه کامل امکان پذیر نیست. در همین راستا به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در جلسه رسیدگی دادسرا و دادگاه، قدرتمند ظاهر شوید.

در همین راستا، ما خدمات تنظیم لایحه اختصاصی و مشاوره تلفنی حقوقی را توصیه می‌کنیم.

حتما می‌دانید که «احتراما» مرجع تخصصی تنظیم لایحه است و ما تمام تمرکز خود را بر روی تنظیم انواع لایحه گذاشته‌ایم.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال