مجازات خرید و فروش مواد مخدر در قانون جدید و بررسی حکم شرعی این اقدام مجرمانه

فروش مواد مخدر

جرم فروش مواد مخدر یکی از جرایمی است که مرتکب، آن را با هدف کسب سود انجام می‌دهد. فردی که مرتکب این عمل مجرمانه می‌شود، به قصد کسب سود، ریسک مجازاتی مانند شلاق، حبس، جریمه نقدی، مصادره اموال و حتی اعدام را به جان می‌خرد.

مطابق قانون ما، خرید و فروش مواد مخدر جرم است و چنانچه شخصی با هر انگیزه‌ای این اقدام را انجام دهد، قابل مجازات خواهد بود. در سال‌های اخیر تدابیر قانونگذار و مجازات‌های سخت‌ گیرانه نتوانست میزان وقوع این جرم را کاهش دهد. پیشگیری از وقوع این جرم به اقدامات گسترده‌تری نیاز دارد. مجرمان هم برای کاهش خطرات ناشی از این جرم اقداماتی را انجام می‌دهند.

جرم فروش مواد مخدر چیست؟

اگر شخصی مواد مخدر صنعتی یا سنتی را به دیگران بفروشد، این جرم شکل می‌گیرد. این جرم با فروش چند گرم، چند کیلو یا حتی چند تن مواد مخدر محقق می‌شود. یعنی میزان مواد در تحقق جرم تفاوتی ندارد. البته اگر فروشنده، مواد مخدر صنعتی بفروشد، مجازات او سنگین‌تر خواهد بود. به دلیل اینکه این مواد، اثرات جبران‌ ناپذیری بر مصرف‌ کننده باقی می‌گذارند.

در مواقعی ممکن است این جرم توسط یک تیم انجام شود. مسلم است که در این شرایط مواد بیشتری مورد معامله قرار می‌گیرد. واقعیت این است که هیچ کدام از موانع و ساز و کارهایی که برای مقابله با این جرم پیش‌ بینی‌ شده بود، نتوانست به‌ طور کامل جرم فروش مواد مخدر را متوقف کند. فروشندگان برای رسیدن به هدف شوم خود، ماده مخدر را به شیوه‌های مختلفی به افراد مصرف‌ کننده می‌رسانند. این موضوع آسیب زیادی به سلامت جامعه و به خصوص قشر جوان کشور وارد می‌کند.

در مواقعی بعضی از فروشندگان ترکیبات خطرناکی را با مواد مخدر مخلوط می‌کنند که این موضوع سبب فوت افراد زیادی شده است. بعضی از فروشندگان این اقدام را برای کسب سود بیشتر انجام می‌دهند. به این صورت که با اضافه کردن ناخالصی به ماده مخدر، سود آن‌ها بیشتر خواهد شد.

در بسیاری از پرونده‌های مربوط به این جرم، ملاحظه می‌شود که خانواده فروشنده نیز این جرم را انجام می‌دهند. آن‌ها به دلیل ارتکاب این جرم مستحق مجازات هستند. اگر همسر متهم، فرزندان یا سایر اعضای خانواده او مواد مخدر را به دیگران بفروشند، مطابق قانون، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

مصادیق تحقق جرم فروش مواد مخدر

فروشندگان مواد مخدر معمولا در ساعات خلوت شب یا در مناطق کم تردد جرم فروش مواد مخدر را انجام می‌دهند. یکی از اقدامات پرتکرار فروشندگان این است که در یک مغازه فروش خوراکی یا پوشاک این جرم را مرتکب می‌شوند. به‌ عنوان مثال، بعضی از فروشندگان مواد مخدر، مقداری مواد را در یک مغازه‌ خواربار فروشی یا سوپر مارکت قرار می‌دهند. سپس خریدارانی که مواد می‌خواهند با مراجعه به این مغازه آن را خریداری می‌کنند. این شیوه از فروش مواد، یکی از شیوه‌های متداول است.

از دیگر مصادیق این جرم

از دیگر مصادیق تحقق این جرم زمانی است که مرتکب و اعضای خانواده او این جرم را در خانه انجام می‌دهند. یعنی متقاضیان با مراجعه به خانه فروشنده، مواد مخدر را از آن‌ها دریافت می‌کنند. در سال‌های اخیر فروش مواد مخدر با حضور فروشنده در محل زندگی خریدار نیز محقق شده است. نتیجه یکی از تحقیقات در این زمینه، نشان می‌دهد که امروزه تهیه مواد مخدر در جامعه کمتر از چند دقیقه به زمان نیاز دارد. این موارد تنها نمونه‌هایی از مصادیق وقوع جرم فروش مواد مخدر هستند.

فروشندگی مواد مخدر هیچگاه به پایان نمی‌رسد. همیشه افرادی هستند که برای دریافت سود بیشتر جرم فروش مواد مخدر را انجام می‌دهند. در مقابل افرادی هم هستند که به‌ عنوان مصرف‌ کننده همیشه به این ماده نیاز دارند.

نکته: در زمان تحقق این جرم و برای حضور در محاکم قضایی، لازم است که لوایحی را در اختیار داشته باشید و به دادگاه تقدیم کنید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله لایحه مواد مخدر و لایحه دفاعیه مواد مخدر را حتما مطالعه کنید. برای مطالعه هر کدام می‌توانید روی عبارت آن‌ها بزنید تا به صفحه مقاله منتقل شوید.

حکم خرید و فروش مواد مخدر

خرید و فروش مواد مخدر، سبب از بین رفتن نظم و امنیت جامعه می‌شود. تسهیل وقوع این جرم در جامعه، همواره دغدغه قابل اهمیت تعداد زیادی از خانواده‌هایی است که فرزند جوان یا نوجوان دارند.

وقوع این جرم با دو هدف اساسی صورت می‌گیرد. بسیاری از افرادی که اعتیاد دارند، خودشان برای خرید مواد مخدر اقدام می‌کنند. این افراد به اندازه‌ مصرف خود، مواد را از فروشنده می‌گیرند.

در مواقعی نیز خرید و فروش مواد بین توزیع‌ کنندگان انجام می‌شود. یعنی یک فروشنده مواد را از قاچاقچی خریداری می‌کند و موارد را به فردی که قصد دارد آن را بین سایر فروشندگان توزیع کند، می‌فروشد. ممکن است این نوع معاملات در چند مرحله شکل بگیرند تا مواد مخدر به دست مصرف‌ کننده برسد.

بعضی از فروشندگان عمده مواد مخدر، برای کاهش ریسک این اقدام فقط این ماده را به آشنایان خود می‌فروشند. یعنی برای اینکه در دام قانون گرفتار نشوند، خرید و فروش مواد را با مشتری‌های ثابت خود انجام می‌دهند.

معیارهای تاثیرگذار در تعیین حکم این عمل مجرمانه

حکم خرید و فروش مواد مخدر در قانون مبارزه با مواد مخدر مطرح شده ‌است. با این‌ وجود مجازات خرید مواد مخدر با مجازات فروش آن تفاوت دارد. برای هر کدام از این اقدامات در قانون با توجه به نوع، میزان مواد مخدر و سابقه مرتکب در این مورد، مجازاتی تعیین ‌شده است. قاضی بر اساس این موارد، مجازات متناسب با عمل ارتکابی مرتکب را تعیین می‌کند.

اگر شخصی مواد مخدر را در خانه یا محل کار خود قرار دهد تا آن را بفروشد، صرفا به مجازات فروش مواد مخدر محکوم خواهد شد. تصور کنید شخصی ۲۰ کیلوگرم ماده مخدر سنتی و ۲۰ گرم ماده مخدر صنعتی را در خانه‌ خود قرار می‌دهد. او این مواد را به‌ صورت جزئی به خریداران متعدد می‌فروشد. در این شرایط این فروشنده صرفا به دلیل ارتکاب جرم فروش مواد مخدر محکوم خواهد شد.

مجازات خرید و فروش مواد مخدر

مطابق ماده یک قانون مبارزه با مواد مخدر ، خرید و فروش این مواد جرم است. در ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص جرم فروش مواد مخدر سنتی و توزیع آن صحبت شده ‌است. اگر فردی مواد مخدر را بفروشد، براساس وزن مواد و تعداد دفعات تکرار جرم، مجازات خواهد شد. مجازات فروش مواد مخدر جریمه نقدی، حبس و شلاق است. بر اساس این ماده، مجازات فروش تا ۵۰ گرم، موجب مجازات شلاق تا ۵۰ ضربه و جزای نقدی تا ۶۰ میلیون ریال برای مرتکب خواهد شد.

در صورتی ‌که مرتکب بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم ماده مخدر را بفروشد، مجازات او جریمه‌ نقدی از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال خواهد بود. این شخص به ۷۴ ضربه شلاق و در صورتی‌ که دادگاه تشخیص دهد، به حبس تا ۳ سال محکوم خواهد شد.

اگر مرتکب بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم مواد مخدر را بفروشد، از ۵ از ۱۵۰ میلیون ریال تا ۶۰۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و مجازات او شلاق از ۵۰ تا ۷۴ ضربه و حبس از سه ‌تا ۱۵ سال خواهد بود. اگر مرتکب بیش ‌از ۵ کیلوگرم ماده مخدر را بفروشد، اعدام می‌شود و اموال او مصادره خواهد شد.

در ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص خرید مواد مخدر سنتی صحبت شده ‌است. براساس این قانون خرید مواد مخدر سنتی موجب حبس، جزای نقدی و شلاق مرتکب می‌شود. چنانچه فردی بیش ‌از ۱۰۰ کیلوگرم ماده مخدر بخرد، به حبس ابد و در صورت تکرار به اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم خواهد شد.

خدمات مجموعه احتراما

مجموعه احتراما با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم لایحه تلاش کرده است که امکان ارائه انواع خدمات حقوقی به تمام اقشار جامعه را فراهم کند. این خدمات توسط کارشناسان باتجربه حقوقی ارائه می‌شوند. در واقع دغدغه اصلی و مهم مجموعه احتراما بهره‌مندی همه افراد از خدمات حقوقی با صرفه و کاربردی است.

در آخر اگر در مورد این مطلب سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، آن مورد را با ما در میان بگذارید.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال