لایحه مزاحمت تلفنی چیست ؟ چه زمانی ارائه این لایحه به دادگاه امکان پذیر است؟

لایحه مزاحمت تلفنی

یکی از وسایلی که اختراع آن سبب تحول و انقلابی در ارتباطات بین انسان‌ها شد، تلفن بود. این وسیله‌ سودمند، سبب تحولی عظیم در عرصه ارتباطات شد اما گذشته از سودمندی‌های بی‌شمار آن، گاهی در مسیر متضاد با هدف اصلی‌ خود به کار گرفته می‌شود. مصداق بارز این ‌موضوع، ایجاد مزاحمت و سوء استفاده از آن برای سلب آرامش دیگران است. یعنی افراد با سوءاستفاده از این وسیله مهم و کاربردی، آن را برای مزاحمت دیگران استفاده می‌کنند. قانونگذار به‌ جهت حمایت از مردم و برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها و مزاحمت‌ها، آن را جرم ‌انگاری کرده ‌است. بنابراین هر کس که با استفاده از تلفن و سایر وسایل مخابراتی، مانند؛ تلگراف، فاکس، ایمیل یا هر نوع وسایل مخابراتی دیگر موجب مزاحمت برای دیگران شود، مجرم است و با او مطابق قانون برخورد خواهد شد.

لایحه مزاحمت تلفنی زمانی تنظیم می‌شود که شخصی با تماس‌های مکرر سبب سلب آرامش و آسایش دیگری شود. مزاحمت تلفنی لزوماً به ‌معنای فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک نیست. همین ‌که شخصی به‌ طور مکرر یا در نیمه شب به قصد آزار دیگران با آن‌ها تماس بگیرد، این جرم محقق شده ‌است. در این‌ صورت این شخص می‌تواند علیه مزاحم شکایت کند و با تنظیم لایحه برای مزاحمت تلفنی و تقدیم آن به دادگاه، مجازات مجرم را درخواست ‌کند. در صورتی ‌که این‌ موضوع در دادگاه اثبات شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

علاوه براین، با توجه به این مساله که جرم تهدید تلفنی از جمله جرایمی است که به واسطه ایجاد مزاحمت تلفنی انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم اگر مورد تهدید مزاحم تلفنی قرار گرفته‌اید، حتما مقاله مربوط به این جرم را نیز مطالعه کنید.

مصادیق جرم مزاحمت تلفنی چه مواردی هستند؟

زمانی ‌که صحبت از مزاحمت تلفنی می‌شود، افراد تصور می‌کنند که شخصی با تماس‌های مکرر و صحبت‌های خود، موجب مزاحمت برای دیگران می‌شود. این‌ موضوع یکی از مصادیق مزاحمت تلفنی است. مصادیق دیگر جرم مزاحمت تلفنی بسیار زیاد هستند. همین ‌که شخصی پشت تلفن سکوت کند یا اینکه به‌ محض برقراری تماس آن را قطع کند و این مورد را چندین بار تکرار کند، این جرم واقع‌ شده است. در مواقعی که شخصی با بیان دروغ یک خبر ناگوار، موجب هراس طرف مقابل شود نیز این جرم محقق می‌شود. این شخص می‌تواند علیه مزاحم شکایت کند و لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی را به طرفیت او تنظیم کند.

اگر شخصی با تماس‌های مکرر با دیگری، او را مورد اهانت قرار دهد و سبب ناراحتی و عصبانیت او شود، به ‌عنوان مجرم شناخته می‌شود. در این حالت شخصی که از این تماس‌ها شکایت دارد، با تنظیم لایحه دفاعیه جرم مزاحمت تلفنی و تقدیم آن به دادگاه از قاضی تقاضا می‌کند که به این ‌موضوع رسیدگی کند. توجه داشته باشید که وسایل مخابراتی که در قانون بیان ‌شده است، ممکن است ارسال پیامک، ارسال فاکس، بی‌سیم، تلگراف یا نامه‌ الکترونیکی باشد. همگی این موارد، مشمول مقررات راجع به جرم مزاحمت تلفنی می‌شوند. یعنی اگر شخصی با ارسال ایمیل یا پیامک، باعث مزاحمت برای دیگران شود، جرم مزاحمت تلفنی محقق می‌شود و متهم بر اساس قانون، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

علاوه براین موارد، خوب است که درباره موارد مرتبط با این جرم مانند جرم فحاشی از طریق پیامک و مجازات پیامک های تهدیدآمیز نیز اطلاعاتی کسب کنید. در خصوص هر کدام از این موارد، به صورت مستقل در مقالات مرتبط توضیح داده‌ایم.

نحوه‌ تنظیم لایحه مزاحمت تلفنی

برای تنظیم لایحه دفاعیه ایجاد مزاحمت تلفنی لازم است که ابتدا خودتان را معرفی کنید و سمت خود را بنویسید. بعد از آن خواسته خود را به‌ صورت مرتب، خلاصه و بدون ابهام بیان کنید. توضیحات خود را به ‌صورت پاراگراف‌های مرتبط و منسجم بنویسید. برای نوشتن لایحه دفاعیه کیفری مزاحمت تلفنی بهتر است که از زبان قانون کمک بگیرید، زیرا مخاطب شما قاضی است. شما می‌توانید در متن لایحه مزاحمت تلفنی از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در این‌ صورت اعتبار لایحه بیشتر می‌شود. لازم است که در انتهای لایحه مزاحمت تلفنی خواسته اصلی خود را بیان کنید. یعنی اگر تقاضای مجازات متهم یا محکومیت او را دارید، در این قسمت آن را بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

آیا مزاحمت تلفنی ممکن است موجب قصاص مرتکب شود؟

شاید شنیدن قصاص در مورد جرم مزاحمت تلفنی، عجیب باشد اما ممکن است. گاهی ممکن است شخصی به قصد آزار دیگری و برای ترساندن او به دروغ خبر فوت یکی از عزیزان را به ‌صورت تلفنی به او بدهد. در این حالت ممکن است این شخص بر اثر حمله قلبی و ترس، جان خود را از دست بدهد. در این شرایط امکان قصاص مزاحم تلفنی وجود دارد. زیرا مباشر قتل محسوب می‌شود. در این شرایط خانواده این شخص با شکایت و تنظیم نمونه لایحه شکایت مزاحمت تلفنی علیه مزاحم تلفنی، از دادگاه مجازات او را درخواست می‌کنند.

در مواقعی هم ممکن است شخصی برای خانم بارداری با اطلاع از باردار بودن او به ‌صورت تلفنی، مزاحمت ایجاد کند و به دروغ خبر فوتی را به او بدهد یا او را بترساند. چنانچه برای خانم یا جنین او مشکلی رخ دهد، این شخص باید دیه بدهد یا اینکه ممکن است قصاص شود. برای این کار لازم است که این خانم یا خانواده او با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعی مزاحمت تلفنی رسیدگی به این جرم را از دادگاه تقاضا کنند.

همان‌ طور که ملاحظه می‌کنید، مصادیق جرم مزاحمت تلفنی و نتایجی که ممکن است این جرم داشته باشد، گاهی فراتر از حد تصور است. در صورتی ‌که شخصی به دروغ هر خبری را به قصد آزار شما با تماس‌های مکرر بیان کند، مجرم است. شما می‌توانید علیه او در دادگاه کیفری، شکایت کنید و با تنظیم لایحه دفاعیه جرم مزاحمت تلفنی خواسته خود را مطرح کنید.

اسناد و مدارک لازم!

اثبات جرم مزاحمت تلفنی در دادگاه راحت‌تر از سایر جرائم است. به این ‌صورت که شما می‌توانید ضمن تقدیم لایحه مزاحمت تلفنی با ارائه پرینت شماره تماس‌ها، متن پیامک یا نامه‌های الکترونیکی، این جرم را ثابت کنید. در مواقعی که جرم اهمیت بیشتری داشته باشد، قاضی به دریافت فایل‌های صوتی شماره مزاحم دستور می‌دهد. بنابراین می‌توانید ضمن تقدیم لایحه مزاحمت تلفنی با ارائه هرکدام از این موارد، در دادگاه ثابت کنید که این شخص مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده ‌است. قاضی در صورت تایید این مدارک متهم را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

امکان استفاده از مشاوره و سایر خدمات حقوقی

شما می‌توانید مزاحمت تلفنی را از طریق محاکم مرتبط پیگیری کنیم. برای این منظور مناسب است که حتما یک لایحه در اختیار داشته باشید. مسلم است که لایحه شما باید حاوی تمام نکاتی باشد که تمایل دارید به اطلاع دادگاه برسد. برای نوشتن چنین لایحه‌ای حتما از کارشناسان حقوقی و وکلا کمک بگیرید زیرا این متخصصان با آگاهی از شرایط اختصاصی نوشتن لایحه و تشریفات دادگاه، لایحه مورد نظر شما را می‌نویسند.

برای این منظور این امکان را نیز خواهید داشت که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین از خدمات تنظیم لایحه تیم حقوقی احتراما نیز بهره ببرید.

تنظیم لایحه مزاحمت از طرف شاکیتنظیم لایحه مزاحمت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال