تعریف و بررسی مجازات جرم سرقت مسلحانه با سلاح سرد و گرم در مراکزی مانند بانک، طلا فروشی و سرقت احشام

جرم سرقت مسلحانه

سرقت مسلحانه یکی از جرایمی است که اهمیت فراوانی در اجتماع دارد. این جرم با حساسیت بسیار زیادی همراه است و به‌ طور خاص توسط مردم و مطبوعات پیگیری می‌شود. دزدی مسلحانه معمولاً موجب بروز جرایم دیگری مانند ضرب‌ و جرح یا قتل می‌شود. به همین دلیل مجازات جرم سرقت مسلحانه در قانون ، مجازات سنگینی محسوب می‌شود. علاوه ‌بر آن، به‌ کارگیری سلاح در این نوع از دزدی، تأثیرات مخربی بر اجتماع باقی می‌گذارد. به دلیل اینکه سارقان با استفاده از سلاح و با خشونت یا تهدید مردم را به انجام خواسته‌های خودشان وادار می‌کنند، مجازات آن‌ها سنگین‌تر خواهد بود.

سرقت مسلحانه بیشتر در شهرها و مناطق مهم تجاری رخ می‌دهد. طلافروشی‌ها، صرافی‌ها و بانک‌ها بیشتر از سایر مکان‌ها مورد حمله سارقان مسلح قرار می‌گیرند. وقوع این بزه موجب از بین رفتن امنیت عمومی و آرامش ذهنی شهروندان می‌شود. به‌ طوری ‌که اثرات منفی آن تا مدت‌ها بر منطقه باقی خواهد ماند.

سارقان برای ارتکاب این بزه از سلاح گرم یا سرد استفاده می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود افرادی توسط سارقان مجروح یا کشته شوند. برای پیگیری این جرم و حضور در دادگاه می‌توانید از انواع لایحه سرقت و به خصوص لایحه سرقت مسلحانه بهره ببرید. در خصوص این لوایح، در مقالاتی مجزا توضیح داده‌ایم که مطالعه آن‌ها اطلاعات کاربردی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جرم سرقت مسلحانه چیست؟

سرقت مسلحانه جرمی خشن و از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. وقتی سارقی با سلاح سرد یا گرم اقدام به ربودن مالی می‌کند تا مدت زیادی در منطقه‌ای که دزدی در آن رخ داده است، نگرانی و تشویش باقی خواهد ماند.
افرادی که این اقدام خشونت‌بار را انجام می‌دهند، قصد دارند به ‌صورت غیرقانونی در سریع‌ترین زمان ممکن، اموال زیادی را تصاحب کنند. این دزدی بیشتر در مکان‌هایی محقق می‌شود که پول یا اموال با ارزش در آنجا به ‌وفور وجود دارد.

سارقان مسلح باعث از بین رفتن امنیت مالی و جانی افراد جامعه می‌شوند. این بزه معمولاً با برنامه‌ریزی دقیق و توسط سارقان حرفه‌ای صورت می‌گیرد. در اکثر مواقع دزدی مسلح توسط یک تیم انجام می‌شود. سر دسته باند، اعضای آن را با دقت زیادی انتخاب می‌کند تا بتواند به مقصود نامشروع خود، یعنی بردن اموال برسد. البته دزدی مسلحانه به‌ صورت انفرادی نیز انجام می‌شود.

یعنی ممکن است شخصی با استفاده از یک چاقو یا تفنگ به بانک یا جواهر فروشی برود و با تهدید و ایجاد رعب و وحشت، اموال آن‌ها را ببرد. این بزه پیامدهای ناگواری را در جامعه باقی می‌گذارد. به ‌همین دلیل یک اقدام علیه امنیت جامعه محسوب می‌شود.

جرم سرقت مسلحانه از بانک چگونه انجام می‌شود؟

بانک‌ها از گذشته تاکنون مورد حمله سارقان مسلح قرار گرفته‌اند. سارقان مسلح با ورود به بانک‌ها و با استفاده از سلاح، موجب هراس کارمندان بانک و مردم می‌شوند. سپس با تهدید آن‌ها وجوه فراوانی را تصاحب می‌کنند.

جرم سرقت مسلحانه از بانک معمولاً با گروگان‌گیری یا ضرب‌ و جرح یا قتل همراه است. سارق مسلح برای رسیدن به هدف نامشروع خود، تمام موانع را از بین می‌برد و از کشتن یا مجروح کردن دیگران هراسی ندارد. وقوع این بزه موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت‌ به نیروهای امنیتی و از بین رفتن امنیت جامعه می‌شود. آثار مخرب دزدی از بانک بر روان افرادی که شاهد این ماجرا بوده‌اند، تا مدت‌ها آن‌ها را آزار خواهد داد.

سارقان مسلح بانک معمولاً از سلاح گرم استفاده می‌کنند. آن‌ها با تیراندازی هوایی یا تیراندازی به سمت افراد، سبب هراس و وحشت حاضران می‌شوند. سپس به بردن وجوه و پول‌های مردم اقدام می‌کنند.
معمولاً بانک‌هایی که مورد حمله سارقان مسلح قرار می‌گیرند، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت ‌به سایر بانک‌ها دارند. یعنی سارقان مسلح، بانک‌هایی را برای دزدی انتخاب می‌کنند که در مکان‌های کم تردد و دور از دسترسی پلیس قرار دارد. همچنین بانک‌هایی که از امنیت کمتری نسبت‌ به سایر بانک‌ها برخوردار هستند، بیشتر مورد تهاجم سارقان مسلح قرار می‌گیرند.

تعریف جرم سرقت مسلحانه از طلا فروشی و شرایط تحقق آن

طلا فروشی و جواهر فروشی مکان‌هایی هستند که اموال بسیار ارزشمندی در آنجا نگهداری و خرید و فروش می‌شود. بسیاری از سارقان مسلح برای ‌اینکه این اموال ارزشمند را تصاحب کنند، با ورود به این مکان‌ها و تهدید صاحب طلا فروشی تلاش می‌کنند، به هدف نامشروع خود برسند. در بسیاری از مواقع مقاومت صاحب طلا فروشی یا فروشنده آن، موجب مجروح یا کشته شدن آن‌ها خواهد شد.

سارقان مسلح با استفاده از سلاح‌هایی مانند قمه، شمشیر یا تفنگ، موجب هراس حاضران در طلا فروشی می‌شوند. آن‌ها با زور و اجبار طلاهایی را که در آنجا وجود دارد، تصاحب می‌کنند. این اقدام موجب ورود ضرر مالی و جانی به صاحب این طلا فروشی خواهد شد. به‌ طوری‌ که اگر زنده بماند، ممکن است تا سال‌های سال نتواند تجارت خود را دوباره رونق دهد.

در سال‌های اخیر برای جلوگیری از وقوع جرم سرقت مسلحانه از طلا فروشی فروشندگان اقداماتی را انجام داده‌اند که تا حدودی مؤثر بوده ‌است. با این‌ حال، هنوز هم طلا فروشی‌ها مورد حمله سارقان مسلح قرار می‌گیرند.

جرم سرقت مسلحانه با سلاح سرد

همانطور ‌که بیان شد، جرم سرقت مسلحانه با سلاح سرد قابل تحقق است. گاهی سارقان برای ربودن اموال متعلق به شخص دیگری از چاقو، شمشیر و قمه و مواردی مانند آن استفاده می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا صاحب این اموال برای نجات جان خود، مالی را که در اختیار دارد به سارق بدهد. این بزه در بسیاری از مواقع موجب وقوع جرایمی مانند قتل یا ضرب‌ و جرح نیز خواهد شد.

سارق مسلح با ضرب و جرح صاحب مال یا حاضران و با ایجاد رعب و وحشت به خواسته خود می‌رسد. اگر سارقان برای دزدی از سلاح استفاده کنند، مجازات آن‌ها سنگین‌تر می‌شود.

مجازات جرم سرقت مسلحانه را چه میزان در نظر گرفته‌اند؟

انواع سرقت و مجازات آن‌ها در قانون مجازات اسلامی بیان‌ شده است. سرقت مسلحانه در شب نسبت ‌به دزدی در روز مجازات بیشتری دارد.

سرقت مسلحانه برای سارق ۳ ماه تا ۱۰ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه مجازات دارد. اگر سارق مسلح در شب اقدام به دزدی کند و از دیوار بالا رود یا کسی را تهدید کند یا تعداد سارقان دو نفر یا بیشتر باشند، مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. در صورتی ‌که این شروط وجود داشته باشد، مرتکب به حبس از ۵ تا ۲۰ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

چنانچه سارق در حین دزدی به شخص دیگری جراحت وارد کرده باشد، به مجازات آن نیز محکوم خواهد شد.
سرقت مسلحانه ممکن است مشمول محاربه شود. اگر به کشیدن سلاح و ایجاد رعب و وحشت، عنوان محارب صدق کند، مرتکب به مجازات آن محکوم می‌شود. یعنی این احتمال وجود دارد که سارق را به دلیل محاربه به اعدام محکوم کنند.

در مواقعی که سرقت در شب صورت ‌گرفته باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و یکی از آن‌ها با خودش سلاح مخفی یا سلاح قابل مشاهده داشته باشد، مرتکبان به حبس از ۵ تا 15 سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شوند.

وقوع این قبیل جرائم در روستاها و میان عشایر

یکی از جرایمی که ضرر مالی فراوانی به مردم وارد می‌کند، جرم سرقت مسلحانه احشام است. تعداد زیادی از مردم روستا و عشایر تمام سرمایه خود را جهت خرید احشام صرف می‌کنند. سارقان مسلح با ورود به محل نگهد‌اری احشام آن‌ها را می‌دزدند.

ربودن احشام موجب ضررهای مالی جبران ناپذیری به صاحبان آن‌ها می‌شود. بعضی از سارقان مسلح در قالب یک باند، اقدام به بردن چهارپایان می‌کنند. ربودن گوسفندان یا گاوهای شخصی که از طریق دامپروری امرار معاش می‌کند، ضربه‌ مالی بزرگی به او وارد خواهد کرد.

گاهی ممکن است ربودن احشام به دلیل اختلاف و خصومت بین دو طایفه یا اهالی دو روستا باشد. در این حالت، علاوه‌ بر دزدی احشام، احتمال وقوع جرایم دیگری مانند ضرب‌ و جرح، نزاع و قتل وجود دارد.
اگر سارقان مسلح در شب و از طریق بالا رفتن از دیوار یا شکستن حرز به محل نگهداری چهارپایان وارد شوند، مجازات آن‌ها تشدید می‌شود. در این شرایط، اگر حتی یک نفر از سارقان حامل سلاح باشد، دزدی مسلح احشام محقق می‌شود. حتی اگر سلاح سارق مخفی باشد، مجازات او تشدید خواهد شد.

گاهی ممکن است سارق مسلح با استفاده از ضعف جسمی چوپان این اقدام را انجام دهد. یعنی اگر چوپان کودک یا نوجوان یا خانم باشد، ممکن است سارق از این موضوع سوءاستفاده کند و احشام را برباید.
در صورتی ‌که وقوع جرم سرقت مسلحانه احشام برای دادگاه محرز شود، قاضی مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

خدمات احتراما

اگر به دلیل وقوع جرم سرقت مسلحانه اموال شما ربوده شده است، مطابق قانون این امکان را دارید تا علیه مرتکب شکایت کنید. لازمه حضور موثر شما در دادگاه کیفری و پس گرفتن اموال مسروقه، آگاهی شما از حقوق خود و شیوه‌‌ پیگیری این موضوع است. برای اینکه بتوانید از رویه قضایی محاکم در خصوص سرقت مسلحانه مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کارشناسان مجموعه احتراما با استفاده از تجربه و تخصص خود، شما را راهنمایی می‌کنند.

با تشکیل جلسات دادرسی در دادگاه کیفری، لازم است که یک لایحه ارائه دهید. تنظیم لایحه باید توسط اشخاصی انجام شود که به قوانین تسلط کامل دارند. کارشناسان مجوعه احتراما به صورت تخصصی نگارش لوایح حقوقی و کیفری را انجام می‌دهند. شما می‌توانید با ثبت سفارش خود در بخش تنظیم لایحه این اقدام تخصصی را به کارشناسان احتراما بسپارید.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال