آشنایی با جرم حمل مواد مخدر شیشه و میزان دقیق مجازات آن در قانون جدید

جرم حمل مواد مخدر شیشه

افزایش مصرف مواد مخدر در جهان پیامدهای ناگواری را به‌ دنبال داشته است. یکی از عواقب این رفتار پرخطر، وقوع جرم حمل مواد مخدر شیشه است.
در سال‌های اخیر وقوع جرایم مرتبط با مواد مخدر صنعتی گسترش چشمگیری پیدا کرد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سن آغاز مصرف مواد مخدر به کمتر از ۱۵ سال رسیده است. شیشه یکی از مواد روان‌ گردان و اعتیاد آور خطرناک محسوب می‌شود. این ماده مخدر اثرات مخربی بر ذهن مصرف‌ کننده باقی می‌گذارد.

افرادی که شیشه مصرف می‌کنند در ابتدا دچار افزایش انرژی کاذب، چابکی و احساس سرخوشی کاذب و هیجان خواهند شد. این موضوع سبب افزایش گرایش جوانان و نوجوانان به این ماده مخدر می‌شود. به دلیل اینکه آن‌ها تصور می‌کنند این ماده موجب اعتیاد آن‌ها نخواهد شد و صرفا یک حس سرخوشی به آن‌ها می‌دهد. این تصور کاملا اشتباه سبب افزایش گرایش مصرف‌ کنندگان به این ماده شده ‌است.

در بین مواد مخدر صنعتی، ماده مخدر شیشه یکی از پرخطرترین مواد مخدر محسوب می‌شود. بعضی افراد با هدف سرخوشی از این ماده استفاده می‌کنند. این ماده را با نام‌های یخ و مت آمفتامین نیز می‌شناسند. مصرف این ماده در افراد سبب توهم حسی، پرحرفی، رعشه، لرزش، ایجاد حالت تهاجمی یا پرخاشگرانه، افسردگی شدید و تمایل به خودکشی و در نهایت موجب مرگ می‌شود.

گاهی مواقع افرادی بدون داشتن تخصص در مورد مسائل پزشکی و به قصد کسب سود مردم را به طور نادرست راهنمایی می‌کنند. به عنوان مثال افرادی هستند که برای رفع مشکلات روحی، جنسی، لاغری و موارد مانند آن، ماده مخدر شیشه را پیشنهاد می‌کنند. این اقدامات سبب اعتیاد فرد مصرف‌ کننده به شیشه خواهد شد.

مصادیق تحقق جرم حمل شیشه

به دنبال افزایش مصرف‌ کنندگان، میزان تقاضا برای ماده مخدر شیشه بیشتر شده است. افرادی که به این ماده اعتیاد دارند، برای تهیه آن به هر طریقی اقدام می‌کنند. ممکن است مصرف‌ کننده خودش از شخص توزیع‌ کننده مواد مخدر شیشه را دریافت کند. سپس در حین حمل آن توسط پلیس شناسایی شود. این موضوع پس از حکم دادگاه، منجر به محکومیت این فرد می‌شود.
در شرایط دیگر ممکن است فردی به‌ عنوان توزیع‌ کننده، مواد مخدر را به مصرف‌ کنندگان برساند. اگر این شخص در حین توزیع مواد مخدر شیشه دستگیر شود، به ‌عنوان مرتکب جرم حمل مواد مخدر شیشه تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

برای این جرم یک حالت دیگر نیز قابل‌ تصور است. زمانی‌ که مواد مخدر شیشه ساخته می‌شود افرادی در قالب یک تیم یا باند با استفاده از وسایل نقلیه، این مواد را به شهرهای دیگر حمل می‌کنند. با توجه به اینکه این جا به‌ جایی در داخل کشور انجام ‌شده است، این موضوع به‌ عنوان حمل مواد مخدر شیشه شناخته می‌شود. اگر ماده مخدر شیشه به خارج از مرزهای کشور حمل می‌شد، جرم ایجاد شده، نوعی از قاچاق بود.

تصور کنید شخصی به ‌صورت گسترده مواد مخدر شیشه را ساخته است. در اصطلاح به محل ساخت این ماده آشپزخانه گفته می‌شود. این سازنده یا سردسته باند برای انتقال شیشه به شهرهای مختلف چندین وسیله نقلیه را آماده می‌کند. در این حالت به دلیل اینکه حمل مواد مخدر شیشه در داخل کشور صورت گرفته است، موضوع جرم تحت عنوان جرم حمل مواد مخدر شیشه قابل پیگیری خواهد بود. اگر انتقال مواد مخدر شیشه به خارج از کشور انجام باشد، موضوع با عنوان قاچاق شناخته می‌شود.

از جمله مرتبط‌ترین لوایح برای حضور در دادگاه مربوط به این جرم، لایحه حمل مواد مخدر است. با زدن روی نام این لایحه، می‌توانید یک مقاله اختصاصی درباره آن بخوانید.

مجازات توطئه در مورد جرم حمل مواد مخدر شیشه

یکی از مسائلی که متأسفانه در جامعه ما زیاد رخ می‌دهد، پاپوش درست کردن یا جاساز کردن مواد مخدر در وسایل متعلق به شخص دیگر است. بعضی از افراد به دلیل اختلاف و مشکلات دیگر، تلاش می‌کنند افرادی را به ‌عنوان متهم جرم حمل مواد مخدر شیشه معرفی کنند. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که متهم وسایل مربوط به استعمال مواد مخدر یا مقداری ماده مخدر شیشه را در جیب یا کیف طرف مقابل قرار می‌دهد.

در مواقعی که این مواد یا وسایل استعمال آن در کیف او پیدا شود، صاحب کیف به ‌عنوان متهم شناخته خواهد شد. چنانچه او بتواند ثابت کند که این مواد به او تعلق نداشته است، قاضی به برائت او حکم خواهد داد.

پیدا شدن وسیله استعمال ماده مخدر شیشه در کیف یا جیب دیگران جرم است. این وسیله پایپ نام دارد. شخصی برای مجرم جلوه دادن دیگری، مقداری ماده مخدر شیشه را در جیب لباس او قرار می‌دهد. اگر او در حین عبور از یک خیابان شناسایی شود، ممکن است به دلیل جرم حمل مواد مخدر شیشه تحت تعقیب قرار بگیرد. چنانچه او بتواند بی‌اطلاعی خود را از این موضوع ثابت کند، قاضی به برائت او حکم خواهد داد.

فردی که ماده مخدر شیشه را در کیف یا جیب او قرار داده است، به حداکثر مجازات این جرم محکوم می‌شود.

در چنین پرونده‌هایی مناسب است که از انواع لوایح مرتبط استفاده کنید. در این راستا آشنایی با ماهیت و محتوای لایحه مواد مخدر و لایحه دفاعیه مواد مخدر کاربردی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عبارت لوایح، به صفحه مقاله اختصاصی آن‌ها وارد شوید و درباره آن لایحه مطالعه کنید.

مجازات جرم حمل مواد مخدر شیشه

در قانون جدید مجازات حمل مواد مخدر شیشه متناسب با نوع و مقدار آن معین شده است. مطابق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات جرم حمل مواد مخدر شیشه شلاق، جریمه نقدی، حبس و اعدام خواهد بود. هر کدام از این مجازات‌ها بر اساس میزان موادی که حمل شده و نوع آن تعیین شده است.

مطابق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر اگر کسی مت آمفتامین (شیشه) را حمل کند، چنانچه میزان این مواد ۱ تا ۵ سانتی گرم باشد، مرتکب به جزای نقدی ۱۵ میلیون ریال تا ۳۵ میلیون ریال و ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
چنانچه میزان مواد مخدری که حمل شده ‌است، بیش ‌از ۵ سانتی گرم تا ۱ گرم باشد، مطابق قانون جدید مجازات حمل مواد مخدر شیشه، مرتکب به جزای نقدی ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال و تا ۷۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

در صورتی ‌که میزان ماده مخدر بیش ‌از ۱ گرم تا ۴ گرم باشد، حکم حمل مواد مخدر شیشه برای مرتکب ۲ تا ۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی از ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

اگر این میزان مواد ۴ تا ۱۵ گرم باشد، حکم حمل مواد مخدر شیشه برای مرتکب جزای نقدی از ۲۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال و ۵ تا ۸ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.
ممکن است میزان ماده مخدری که حمل شده است، بیش‌ از ۱۵ گرم تا ۳۰ گرم باشد. در این حالت مرتکب به حبس از ۱۰ تا ۱۵ سال و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال محکوم شود.

مجازات حمل بیش از 30 گرم شیشه

بر اساس قانون جدید مجازات حمل مواد مخدر شیشه در صورتی ‌که میزان ماده مخدر شیشه که حمل شده ‌است، بیش ‌از ۳۰ گرم باشد، مرتکب به اعدام محکوم خواهد شد. همچنین تمام اموالی که از این جرم به دست می‌آید نیز مصادره می‌شود.

مجازات حمل شیشه توسط کارمند دولت یا باند توزیع مواد مخدر

چنانچه مرتکب از کارکنان دولتی باشد، علاوه ‌بر مجازات حمل مواد مخدر شیشه که بیان شد، به انفصال دایم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد.

مطابق ماده ۱۸ قانون مبارزه با مواد مخدر اگر کسی برای ارتکاب جرم حمل مواد مخدر شیشه اشخاصی را اجیر کند، چنانچه مجازات جرم حبس ابد باشد، او به اعدام محکوم و مصادره اموال محکوم خواهد شد. در سایر موارد این شخص به حداکثر مجازات حمل مواد مخدر شیشه محکوم می‌شود. فردی که رئیس باند یا سرکرده‌ یا رئیس شبکه باشد، به اعدام محکوم خواهد شد.

به این مثال توجه کنید

تصور کنید شخصی 500 گرم شیشه را تهیه کرده ‌است. او این ماده را توسط افرادی که اجیر می‌کند، بین مصرف‌ کنندگان توزیع خواهد کرد. این شخص به هر کدام از افرادی که اجیر کرده است، مقداری شیشه می‌دهد تا در مناطق مختلف توزیع کنند. در صورتی‌ که این شخص به‌ عنوان سردسته یا رئیس باند تحت تعقیب قرار بگیرد، به اعدام محکوم خواهد شد.

مطابق ماده ۲۶ قانون مبارزه با مواد مخدر اگر شخصی با هدف متهم کردن شخص دیگر مواد مخدر شیشه یا وسیله استعمال آن را در جایی قرار دهد، به حداکثر مجازات همان جرم محکوم می‌شود.

به ‌عنوان مثال، تصور کنید شخصی ۱۵ گرم شیشه را در جیب فرد دیگری قرار می‌دهد. او قصد دارد با این کار طرف مقابل، به ‌عنوان متهم شناخته شود. در این شرایط اگر وقوع این جرم در دادگاه ثابت شده باشد، مرتکب به حداکثر مجازات این جرم محکوم می‌شود. یعنی مجازات فردی که 15 گرم ماده مخدر شیشه را در جیب شخص دیگری قرار داده است، جزای نقدی تا ۵۵ میلیون تومان و ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

خدمات ما در این زمینه

مجموعه حقوقی احتراما با هدف دسترسی آسان و بهره‌مندی همه مردم از خدمات حقوقی با صرفه، اقدامات مفیدی را انجام داده است. در صورتی که برای پیگیری پرونده خود، نیازمند مشاوره حقوقی هستید، کافی است تا در وب سایت احتراما سفارش خود را جهت مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهیم بود.

برای حضور موثر در دادگاه به یک لایحه نیاز دارید. شما می‌توانید این اقدام تخصصی را نیز به کارشناسان ما واگذار کنید. برای این منظور لازم است که درخواست تنظیم لایحه اختصاصی خود را ثبت کنید.

در صورتی که در زمینه این متن سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال