جرم خیانت مرد به زن در چه شرایطی موجب مجازات مرد خواهد شد؟

جرم خیانت مرد به زن

اشخاص زیادی در مورد خیانت در قانون اطلاعات ندارند. ما در قانون اقدامی به نام جرم خیانت مرد به زن یا برعکس نداریم. در قانون مجازات اسلامی جرایم رابطه‌ نامشروع و زنا توسط زوجین با فرد ثالث قابل‌ تصور خواهد بود. این موضوع در بین مردم به عنوان خیانت تعریف می‌شود.

در سال‌های اخیر روابطی به نام دوست اجتماعی و مانند آن بین مردم رواج پیدا کرده ‌است. روابط نادرست و فرا زناشویی برای شخص متاهل صحیح نیست. با این‌ وجود زمانی خانم می‌تواند برای جرم خیانت مرد به زن به دادگاه مراجعه کند که مرد با یک خانم رابطه جنسی و رابطه عاشقانه داشته باشد. این موضوع یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم زندگی مشترک محسوب می‌شود.

موضوعی که باید به آن توجه شود این است که روابط زوجین با فرد ثالث و وجود مسائلی مانند دوست اجتماعی و رابطه‌ای شبیه خواهر و برادر و صمیمیت‌های نامتعارف موجب بروز مشکلاتی برای آن‌ها خواهد شد.

گاهی یکی از زوجین مدعی می‌شود که رابطه او با همکارش یا با شخص نامحرمی از فامیل مانند رابطه‌ خواهر و برادر است. او مدعی می‌شود این رابطه موجب هیچ مشکل و آسیبی به زندگی زناشویی آن‌ها نخواهد شد. با این‌ حال با بررسی تجربه‌ افرادی که به علت خیانت زندگی مشترک آن‌ها متلاشی شده‌ است، متوجه می‌شویم که اینگونه نیست. متاسفانه خیانت مرد یا زن با افرادی که با آن‌ها بیشتر در ارتباط بوده‌اند، بیشتر از سایرین قابل تصور است.

بعضی از زوجین ادعا می‌کنند که ارتباط آن‌ها با شخص سوم برای موضوعی مانند درد دل کردن یا دریافت مشاوره و موارد مانند آن است. همه این موارد می‌توانند عاملی برای ایجاد خیانت در زندگی مشترک باشند. باید بدانیم که زن یا مرد باید از هر رفتار یا رابطه‌ای که موجب ناراحتی طرف مقابل می‌شود خودداری کنند.

جرم خیانت مرد به زن چیست؟

اگر مردی که متأهل است با خانمی غیر از زن خود ارتباط داشته باشد، مرتکب جرم خیانت مرد به زن شده ‌است.

تصور کنید مرد متأهلی با یکی از خانم‌های همسایه‌ خود رابطه دوستی ناسالمی دارد. او با این خانم رابطه زنا برقرار می‌کند. در این شرایط اگر خانم از رابطه‌ آقا با شخص ثالث مطلع شود، می‌تواند این موضوع را در دادگاه مطرح کند. او با ارائه مدارک و دلایل معتبر، تلاش می‌کند وقوع جرم خیانت مرد به زن را در دادگاه اثبات کند. اگر این موضوع با شهادت شهود و سایر دلایل اثبات شود، حد زنا بر مرد اجرا خواهد شد. چنانچه زنا در دادگاه اثبات شده باشد، ممکن است مرد به اعدام یا شلاق حدی محکوم شود.

در مواقعی که آقایی با یکی از همکاران خود، رابطه‌ دوستی دارد و او را می‌بوسد یا در آغوش می‌گیرد، مرتکب رابطه نامشروع شده است. چنانچه خانم از این موضوع اطلاع پیدا کند، ممکن است علیه آقا به دلیل جرم خیانت مرد به زن شکایت کند. در این‌ صورت به جهت اینکه رابطه این آقا با خانم کمتر از زنا بوده است، رابطه‌ نامشروع محقق شده‌ است.

از نظر جنبه حقوقی جرم خیانت مرد به زن زمانی قابلیت پیگیری در دادگاه را دارد که مرد مرتکب زنا یا رابطه کمتر از زنا شده باشد. مواردی مانند صحبت کردن یا نگاه کردن یا لبخند زدن زوجین به فرد ثالث یا حتی علاقه فراوان داشتن به فرد نامحرم برای زوجین مطابق قانون جرم نیست. هر چند که موجب آزرده خاطر شدن زن یا مرد خواهد شد.

جرم خیانت زن به مرد چیست؟

گاهی مواقع ممکن است خانمی به دلیل مشکلاتی که در زندگی مشترک دارد، با مرد دیگری در ارتباط باشد. تعداد زیادی از خانم‌های متاهل به دلیل خلا عاطفی با مرد نامحرم صحبت می‌کنند. یعنی با درد دل کردن با آقایی در مورد مشکلات زندگی مشترک، ارتباط برقرار خواهند کرد. این موضوع به ‌تدریج سبب صمیمی شدن آن‌ها و برقراری تماس فیزیکی یا حتی زنا خواهد شد.

تصور کنید خانم با آقا دعوا کرده ‌است. خانم این موضوع را با یکی از همکاران آقا که رابطه خانوادگی با او دارد، مطرح می‌کند. آن‌ها در خصوص این موضوع صحبت‌هایی با یکدیگر خواهند داشت. سپس این ارتباط به ‌تدریج صمیمی‌تر می‌شود. پس ‌از مدتی آن‌ها با یکدیگر دیدارهای خصوصی خواهند داشت. ممکن است این دیدارها به بوسیدن یا برقراری تماس جنسی منتهی شود. در این شرایط رابطه آن‌ها به خیانت تبدیل می‌شود.

مطابق قانون اگر خانم با مرد نامحرمی، رابطه‌ جنسی برقرار کند، مرتکب جرم شده است. چنانچه این رابطه جنسی منجر به عمل نزدیکی بین خانم با مرد نامحرم شود، این خانم مرتکب زنا می‌شود. در این شرایط اگر وقوع زنا در دادگاه اثبات شود، حد بر او اجرا خواهد شد. اگر خانم با آقایی نامحرم همبستر شود یا او را در آغوش بگیرد یا لمس کند، این موارد به ‌عنوان مصداق رابطه نامشروع قابل پیگیری هستند.

در راستای این مقاله، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‎‌کنیم مقاله دیگری با عنوان جرم خیانت به همسر (روی لینک بزنید) را نیز مطالعه کنید.

مجازات جرم خیانت مرد به زن

همان‌ طور که بیان شد در قانون عنوان جرم خیانت مرد به زن مطرح نشده است. رابطه فرد متأهل در صورتی‌ که مشمول زنا یا ارتباط نامشروع باشد، قابل پیگیری است.

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، در شرایطی که یکی از زوجین با شخص ثالثی ارتباط دوستی برقرار کند یا او را ببوسد یا در آغوش بگیرد یا با او همبستر شود، مرتکب رابطه نامشروع شده ‌است. مطابق این قانون، مرتکب به شلاق تعزیری تا ۹۹ ضربه محکوم خواهد شد.

توجه داشته باشید که این ماده در خصوص کسانی است که رابطه نزدیکی بین آن‌ها محقق نشده است. اگر رابطه زنا بین فرد متاهل با شخص ثالثی محقق شود، ممکن است با وجود شرایطی او را اعدام کنند.

مطابق قانون مجازات زنای فردی که متأهل است و هیچ مانعی برای برقراری رابطه با زن یا مردی که عقد نکاح بین آن‌ها منعقد شده است، وجود نداشته باشد، به ‌عنوان زنای محصنه شناخته می‌شود. در این شرایط حکم او سنگسار یا اعدام یا شلاق حدی خواهد بود.

موانع تحقق زنای محصنه چه چیزهایی هستند؟

تصور کنید مرد متاهلی هیچ مانعی مانند سفر یا بیماری مقاربتی برای برقراری رابطه با زن خودش ندارد. اگر او با خانمی غیر از زن خود رابطه جنسی کامل برقرار کند، مرتکب زنای محصنه شده‌ است. مطابق قانون مجازات او اعدام یا سنگسار یا شلاق حدی خواهد بود. اگر مردی بتواند ثابت کند که بیماری یا مسافرت زن او مانع برقراری رابطه زناشویی بوده ‌است، به مجازات زنای محصنه محکوم نخواهد شد. قاضی مطابق شرع و قانون مجازات زنای غیر محصنه را برای او تعیین خواهد کرد.

با توجه به مواردی که بیان شد، هر نوع علاقه‌مندی یا حتی چشمک زدن یا لبخند زدن از روی علاقه توسط فرد متاهل به دیگران قابل مجازات نیست. این موارد به عنوان جرم خیانت مرد به زن محسوب نمی‌شوند. هر زمانی که مرد یا زنی با برقراری رابطه جنسی یا دوستانه خارج از عرف، خیانت کند، این موارد در دادگاه قابل پیگری هستند.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر در خصوص موضوعاتی که به عنوان خیانت شناخته می‌شوند، سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. به این منظور لازم است که درخواست خود را جهت بهره مندی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در وب سایت احتراما ثبت کنید.

در صورتی که پرونده شما به عنوان زنا یا رابطه نامشروع تایید شود، به یک لایحه نیاز دارید. تنظیم لایحه به عنوان یکی از مهمترین اقدامات مجموعه احتراما شناخته می‌شود. شما می‌توانید این اقدام تخصصی را به مجموعه احتراما بسپارید.

اگر در مورد موضوع خیانت سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات سوال خود را بپرسید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال