دلایل رواج جرم جعل گواهینامه به همراه مهمترین مصادیق و عناصر تشکیل دهنده این جرم

جرم جعل گواهینامه

جرم جعل گواهینامه یکی از جرایم پرتکرار و مهم در کشور ما محسوب می‌شود. این جرم سبب بروز خطراتی برای مردم خواهد شد. تعداد زیادی از افراد برای دریافت گواهینامه از مسیرهای غیر قانونی اقدام می‌کنند. این اقدام موجب ورود ضرر به مردم و البته دولت خواهد شد.

گواهینامه جعلی توسط سیستم استعلام اطلاعات راهنمایی و رانندگی کشور به ‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود. این اقدام موجب می‌شود تا مرتکب به‌ سرعت تحت تعقیب قرار بگیرد.

بعضی از مردم بدون داشتن گواهینامه و بدون طی کردن مسیر آموزش، برای دریافت گواهینامه جعلی اقدام می‌کنند. این اقدام همه ساله موجب بروز خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به این رانندگان و اشخاص دیگر می‌شود زیرا عدم مهارت کافی آن‌ها در رانندگی موجب بروز تصادفات خواهد شد و به این واسطه ضررهای مالی و جانی فراوانی به دیگران وارد می‌شود.

بسیاری از مجرمان با دریافت هزینه‌های بالا، گواهینامه‌های جعلی را برای مردم صادر می‌کنند. این اقدام کار بیهوده‌ای محسوب می‌شود. به دلیل اینکه تشخیص جعلی بودن آن در سیستم‌های استعلام اطلاعات راهنمایی و رانندگی کار راحتی است.

شخصی را در نظر بگیرید که بدون داشتن تصدیق‌ رانندگی سال‌ها تجربه‌ رانندگی دارد. او برای استخدام در یک شرکت راهسازی به گواهینامه پایه یک نیاز خواهد داشت. به ‌همین دلیل مبلغی را به فردی پرداخت می‌کند تا گواهینامه را برای او جعل کند. در این شرایط شخصی که گواهی جعلی را برای او بسازد، به مجازات جرم جعل گواهینامه محکوم خواهد شد.

اگر راننده از این گواهینامه بهره‌مند شود به مجازات آن محکوم می‌شود زیرا اگر شخصی با علم نسبت ‌به جعلی بودن گواهی نامه از آن بهره‌مند شود، مستحق مجازات خواهد بود. این جرم یکی از انواع جرم جعل است.

شرح مصادیق جرم جعل اسناد گواهینامه

در فضای مجازی در خصوص دریافت گواهینامه بدون طی کردن مسیر قانونی تبلیغاتی منتشر می‌شود. این اقدام ممنوع خواهد بود زیرا صدور گواهینامه صرفا در صلاحیت راهنمایی و رانندگی است. هیچ اداره یا سازمان یا ارگانی حق صدور آن را ندارد. بنابراین این اقدام توسط هر سازمانی غیر از راهنمایی و رانندگی جعل محسوب می‌شود.

ممکن است شخصی با گواهینامه جعلی رانندگی کند و موجب بروز تصادف شود. در این شرایط مامور راهنمایی و رانندگی گواهینامه او را در سیستم مربوطه استعلام خواهد کرد. وقتی جعلی بودن آن برای مامور محرز شود، ماشین را توقیف می‌کند. به دلیل اینکه راننده از آن گواهینامه بهره‌مند شده است، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در صورت ورود صدمه و آسیب به راننده‌ مقابل، این شخص علاوه‌ بر مجازات بهره‌مندی از گواهینامه جعلی، به پرداخت دیه یا خسارت نیز محکوم خواهد شد.

فردی را در نظر بگیرید که با دریافت هزینه از دیگران گواهینامه جعلی را برای آن‌ها می‌سازد. او با این کار موجب ورود ضرر به مردم خواهد شد. این اقدام مطابق مقررات ما جرم است. اگر متهم تحت تعقیب قرار بگیرد، به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. برای پیگیری این جرم در دادگاه، مناسب است که یک لایحه جعل همراه داشته باشید.

تعریف عناصر تشکیل‌ دهنده جرم جعل گواهینامه

وقتی اقدام متهم ۳ عنصر مادی قانونی و روانی را داشته باشد، جرم شناخته می‌شود. به موجب قانون مرتکب قابل مجازات خواهد بود. در ادامه به تعریف هر کدام از این عناصر می‌پردازیم:

  1. عنصر قانونی: در ماده 532 و 533 قانون مجازات اسلامی درباره این جرم صحبت شده ‌است. چنانچه فردی که گواهینامه را جعل می‌کند، کارمند یا مسئول دولت باشد، مطابق ماده ۵۳۲ با او برخورد می‌شود. اگر فردی غیر از کارمندان جاعل آن باشد، بر اساس ماده ۵۳۳ مجازات خواهد شد. بنابراین جرم جعل گواهینامه در قانون ما جرم‌ انگاری شده‌ است.
  2. عنصر مادی: رفتارها و اعمالی که فردی برای تحقق جرم انجام می‌دهد، رکن مادی محسوب می‌شوند. هر اقدامی مانند ساختن، خراشیدن، تراشیدن یا محو کردن اطلاعات، رکن مادی جرم جعل گواهینامه هستند. فرض کنید شخصی برای فریب دیگران قسمتی از مشخصات مندرج بر روی آن را مخدوش می‌کند. او با این کار موجب به‌ اشتباه افتادن دیگران خواهد شد. در این ‌صورت عنصر مادی جرم جعل گواهینامه شکل‌ گرفته است.
  3. عنصر معنوی: متهم برای ارتکاب جرایم باید سوء نیت و قصد مجرمانه داشته باشد. فردی که مرتکب جرم جعل اسناد گواهینامه می‌شود، این جرم را با آگاهی و علم نسبت‌ به غیر قانونی بودن آن انجام می‌دهد. اگر اقدامی دارای این ۳ عنصر باشد، جرم شناخته خواهد شد.

مجازات جرم جعل گواهینامه چیست؟

مطابق ماده ۵۳۲ قانون مجازات اسلامی، اگر کارمندان یا مسئولان دولت با ساختن یا ایجاد تغییر در آن موجب تحقق این جرم شوند، علاوه‌ بر مجازات اداری و جبران خسارت به حبس و جزای نقدی از ۱ تا ۵ سال محکوم خواهند شد.

اگر فردی کارمند یا مسئول نباشد، مطابق ماده ۵۳۲ قانون مجازات اسلامی علاوه‌ بر جبران خسارت به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

فردی که با اطلاع از جعلی بودن گواهینامه از آن بهره‌مند شود، مطابق ماده ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و جزای نقدی محکوم می‌شود و باید خسارات وارده را جبران کند.

آیا جرم جعل گواهینامه قابل گذشت است؟

جرم جعل گواهینامه از جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌شود. همان طور که بیان شد صدور آن در صلاحیت راهنمایی و رانندگی است و هیچکس نمی‌تواند آن را صادر کند. اگر فرد یا باندی این جرم را مرتکب شوند، به موجب قانون تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

پیگیری این جرم به شاکی خصوصی نیاز ندارد. یعنی هر زمانیکه جرم جعل اسناد گواهینامه کشف شود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت این جرم و خساراتی که به موجب آن به نظم و امنیت کشور وارد می‌شود، مرتکب مطابق قانون مجازات خواهد شد.

نکته مهم در خصوص این جرم

جرم جعل گواهینامه فقط نسبت ‌به گواهینامه‌هایی قابل تحقق است که مدت اعتبار آن‌ها تمام نشده باشد. اگر اعتبار آن منقضی شده باشد، ارزش قانونی ندارد. به ‌همین دلیل تغییر در آن موجب وقوع جرم جعل نخواهد شد.

فردی را در نظر بگیرید که قسمتی از یک گواهینامه بدون اعتبار را مخدوش می‌کند. این اقدام او به دلیل اینکه اعتبار آن منقضی شده است جرم نیست. بنابراین متهم مجازات نخواهد شد.

دلیل رواج این جرم در جامعه چیست؟

مطابق قانون، افرادی که گواهینامه رانندگی ندارند، نمی‌توانند رانندگی کنند. این افراد از نظر قانون فاقد صلاحیت لازم برای رانندگی هستند. در صورتی ‌که شخصی بدون گواهینامه رانندگی کند، ممکن است موجب ورود خسارت و صدماتی به خود یا دیگران شود. این افراد به دلیل عدم مهارت کافی ممکن است موجب کشته شدن دیگران شوند.

جرم جعل گواهینامه رانندگی بیشتر توسط افرادی صورت می‌گیرد که به هر دلیلی نمی‌توانند از راه قانونی آن را دریافت کنند. آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود، مبلغی را به جاعلان پرداخت می‌کنند تا آن را برای آن‌ها بسازند. این اقدام جرم محسوب می‌شود و در دادگاه کیفری ۲ نسبت‌ به آن رسیدگی خواهد شد. قاضی دادگاه با بررسی جوانب این پرونده، مجازات مناسب را برای فرد جاعل و شخصی که از آن بهره‌مند شده‌ است، صادر خواهد کرد.

گواهینامه رانندگی به تصدیق یا اجازه‌ای گفته می‌شود که از طرف راهنمایی و رانندگی به اشخاص متقاضی داده می‌شود. افراد باید برای دریافت آن در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. سپس با قبولی در آزمون‌های کتبی و عملی مستحق دریافت گواهینامه خواهند شد.

مطابق قانون رانندگی هر نوع وسلیه نقلیه، نیازمند تصدیق همان وسیله است. ماشین‌های سواری سبک و ماشین‌هایی که ابزار آلات ماشین سنگین محسوب می‌شوند نیازمند تصدیق متناسب با همان وسیله هستند. افرادی که می‌خواهند ماشین‌ آلات سنگین را رانندگی کنند، باید گواهینامه پایه یک داشته باشند. هر کس که این اجازه‌ نامه را نداشته باشد، نمی‌تواند رانندگی کند.

ممکن است افراد زیادی که داشتن گواهینامه برای آن‌ها ممنوع است، از راه‌های غیر قانونی مانند جعل، برای دریافت آن اقدام کنند. آن‌ها مطابق قانون مستحق مجازات جرم جعل گواهینامه هستند.

مسئولیت و مجازات تصادف شخصی که با گواهینامه جعلی رانندگی کرده باشد، چیست؟

در شرایطی ممکن است افرادی با به ‌کارگیری وسایل و ابزارهای پیشرفته، کارت‌های مشابه گواهینامه رانندگی را بسازند. این اقدام جعل محسوب می‌شود. مطابق قانون، مرتکب به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد. گاهی ممکن است جاعل با تغییر مشخصات مندرج در یک گواهینامه این اقدام را انجام دهد. یعنی مشخصاتی را که در گواهینامه‌ رانندگی متعلق به دیگران ثبت ‌شده است، محو یا مخدوش می‌کند. به طوری ‌که موجب بروز اشتباه در دیگران می‌شود.

مطابق قانون رانندگی بدون گواهینامه جرم است. اگر شخصی که گواهینامه ندارد، موجب تصادف رانندگی ‌شود، بدون گواهینامه رانندگی کردن او، موجب تشدید مجازاتش خواهد شد و خسارت قابل توجهی را برای او در پی خواهد داشت.

در شرایطی که شخصی بدون گواهینامه رانندگی تصادف کند، چنانچه خسارتی به خودش یا دیگران وارد شود، او مشمول بیمه نخواهد شد. یعنی باید تمام هزینه‌ها و خساراتی که به ماشین‌ها و اشخاص وارد شده است را خودش بپردازد. این موضوع از مسائل مهم و قابل‌ توجهی است که باید همه افراد مدنظر قرار دهند.

خدمات حقوقی مرتبط

اگر به دلیل ارتکاب این جرم تحت تعقیب قرار گرفته‌اید یا قصد دارید وقوع آن را اطلاع دهید، بهتر است که با کارشناس حقوقی مشورت کنید. برای این کار می‌توانید با ثبت سفارش خود در وب سایت احتراما از خدمات مشاوره حقوقی ما بهره‌مند شوید. کارشناسان ما پس از آگاهی از مشکل شما بهترین راهکار را در اختیارتان قرار می‌دهند.

تنظیم لایحه یکی دیگر از خدمات حقوقی ما است. چنانچه پرونده شما به دادگاه ارسال شود، می‌توانید با ارائه لایحه توضیحات یا دفاعیات خود را در دادگاه مطرح کنید.

تنظیم لایحه جعل از طرف شاکیتنظیم لایحه جعل از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال