مجازات قانون برای جرم توهین به اشخاص عادی چیست و چگونه باید این جرم را اثبات کنیم؟

جرم توهین به اشخاص عادی

جرم توهین به اشخاص عادی یکی از مصادیق جرایم علیه حیثیت افراد محسوب می‌شود. این اقدام ناپسند، موجب ناراحتی بزه دیده و آسیب به شأن او خواهد شد. به دلیل حفظ حرمت افراد، قانونگذار هرگونه بی‌احترامی نسبت ‌به مردم را ممنوع اعلام کرده ‌است. اگر کسی با رفتار یا گفتار خود، به شما هتک حرمت کند، مطابق قانون، امکان شکایت علیه او برای شما فراهم است. برای این کار باید ابتدا شکواییه‌ای را علیه متهم تنظیم کنید. سپس مدارک و دلایل مناسب را به دادگاه ارائه دهید. قاضی بعد از بررسی شرایط تحقق این بزه، حکم مناسب را صادر می‌کند.

لازم به ذکر است که این جرم ، یکی از انواع جرم توهین محسوب می‌شود که می‌توانید در مجله حقوقی احتراما، مقاله‌ای دیگر با همین عنوان را مطالعه کنید.

جرم توهین به اشخاص عادی چیست؟

هتک حیثیت افراد به شیوه‌های مختلفی شکل می‌گیرد. جرم توهین به اشخاص عادی یکی از جرایم رو به‌ افزایش در دادگاه‌ها محسوب می‌شود. آگاهی شهروندان از حقوق خود و مقررات راجع ‌به حیثیت، موجب افزایش مراجعه مردم به محاکم شده‌ است. هتک حرمت به دیگران سبب خوار و خفیف شدن آن‌ها خواهد شد. این رفتار ناپسند سبب از بین رفتن حرمت بزه دیده و خدشه‌دار شدن شخصیت او می‌شود.

این بزه به‌ عنوان جرمی عرفی شناخته خواهد شد. یعنی این امکان وجود دارد که فعل یا لفظی یا رفتاری در عرف یک منطقه به‌ عنوان بی‌احترامی محسوب شود. در حالی ‌که در مناطق دیگر، این موارد توهین نیستند. به ‌این ‌ترتیب تشخیص آن با قاضی رسیدگی ‌کننده به پرونده خواهد بود.

در مورد توهین، راست یا دروغ بودن صفات و کلماتی که به بزه دیده نسبت داده می‌شود، شرط نیست. یعنی اگر شخصی صفات ناپسندی را به شما نسبت دهد، در حالی‌ که شما فاقد آن‌ها هستید، این بزه محقق می‌شود.
به ‌عنوان مثال، ممکن است شخصی شما را فردی دست‌ و پا چلفتی خطاب کند. در حالی که این صفت خصوص شخصیت شما واقعیت نداشته باشد، باز هم این بزه محقق شده ‌است.

در خصوص این بزه، باید این نکته را بدانید که لازم نیست حتماً هتک حرمت موجب ناراحتی شما شود تا این جرم شکل بگیرد. یعنی اگر شخصی به شما بی‌احترامی کند و شما به ‌علت آگاهی از شخصیت او ناراحت نشوید، این بزه محقق شده ‌است. هر چند شما علیه او شکایت نکنید.

اثبات جرم توهین به اشخاص عادی از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

برای اثبات جرم توهین به اشخاص عادی ، باید دلایل و مدارک کافی به دادگاه ارائه دهید. قاضی پرونده با توجه به دلایل شما، در خصوص مجازات متهم تصمیم‌گیری می‌کند. علاوه براین، اگر در زمان وقوع جرم توهین به اشخاص عادی افراد دیگری غیر از شما و متهم حضور داشته‌‌اند، می‌توانید آن‌ها را نیز به دادگاه معرفی کنید. در صورتی‌ که به شهادت شهود نیاز باشد، قاضی آن‌ها را به دادگاه احضار خواهد کرد.

چنانچه توهین به شما در قالب متن؛ عکس؛ نقاشی یا کاریکاتور صورت ‌گرفته باشد، می‌توانید با ارائه این موارد به دادگاه، توهین‌آمیز بودن فعل ارتکابی را ثابت کنید. اگر شخصی در یک محفل سخنرانی یا در یک کلیپ به شما هتک حرمت یا بی‌احترامی کند، می‌توانید جرم توهین به اشخاص عادی را اثبات کنید. در این شرایط معرفی گواهان و ارائه کلیپ به دادگاه به شما برای اثبات کردن ادعایتان کمک می‌کند.

در مواردی که در زمان تحقق بزه توهین به اشخاص عادی، شخصی حضور نداشته است، اثبات این جرم از طریق اقرار متهم نیز امکان‌پذیر خواهد بود. چنانچه وقوع این بزه برای دادگاه محرز شود، قاضی مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

اگر به دلیل رسیدگی به پرونده‌ای با موضوع این جرم در دادگاه حاضر می‌شوید، می‌توانید برای حضور در دادگاه، تمام دلایل و مستندات خود را در قالب یک نمونه لایحه توهین یا یک نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی آماده و به این مرجع قضایی تقدیم کنید.

مجازات جرم توهین به اشخاص عادی در قانون چیست؟

برای فردی که به اشخاص عادی هتک حرمت کند، در قانون ما مجازاتی تعیین ‌شده است. مطابق قانون، مجازات توهین به اشخاص عادی جزای نقدی درجه ۶ خواهد بود. تا قبل ‌از تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ، اگر کسی به اشخاص عادی هتک حرمت می‌کرد؛ به مجازات شلاق و جزای نقدی محکوم می‌شد. با تصویب این قانون، جزای نقدی افزایش پیدا کرد و مجازات شلاق حذف شد.

بنابراین مجازات جرم توهین به افراد عادی جزای نقدی بیش ‌از ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان خواهد بود. قاضی دادگاه با توجه به نحوه ارتکاب این بزه و میزان هتک حرمت، بررسی جرم توهین به اشخاص عادی را انجام می‌دهد. مطابق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی این بزه قابل گذشت است. یعنی اگر شخصی به شما هتک حرمت کند تا زمانی‌ که علیه او شکایت نکنید، مرتکب، تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت. این مساله به این دلیل است که پیگیری بزه قابل گذشت به شکایت شاکی بستگی دارد.

همچنین اگر شما از متهم گذشت کنید و به او رضایت دهید، دادرسی و مجازات او در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف خواهد شد.

ارکان جرم توهین به اشخاص عادی چیست؟

هتک حرمت به هر شیوه‌ای که محقق شود، موجب از بین رفتن یا خدشه‌دار شدن حیثیت افراد می‌شود. تشکیل بزه هتک حرمت به دیگران، به ارکانی نیاز دارد. برای اینکه وقوع هتک حرمت توسط مرتکب محرز شود، باید ارکان جرم توهین به اشخاص عادی وجود داشته باشند. در ادامه درباره هر کدام از این ارکان توضیح می‌دهیم:

رکن قانونی محقق شدن این جرم

در قانون مجازات اسلامی جرم توهین به اشخاص عادی و مجازات آن تعیین ‌شده است. یعنی قانون‌گذار با اشاره به نحوه ارتکاب بزه، مجازاتی را برای آن معین می‌کند. ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به ‌عنوان عنصر قانونی این بزه شناخته می‌شود. بنابراین با جرم‌انگاری این موارد، مرتکب مستحق مجازات خواهد بود.

در این ماده هتک حرمت به دیگران از طریق استفاده از کلمات ناپسند و الفاظ رکیک به ‌عنوان بزه شناخته می‌شوند. شخصی که این رفتار را مرتکب شده است، به جزای نقدی بیش‌ از ۲ تا ۸ میلیون تومان محکوم خواهد شد.

رکن مادی جرم توهین به اشخاص عادی

لفظ، فعل، اشاره یا هر رفتاری که مرتکب به واسطه آن به دیگران هتک حرمت کند، عنصر مادی این بزه محسوب می‌شوند. اگر شخصی برای آسیب زدن به شأن دیگری به سمت او وسیله‌ای را پرتاب کند یا لفظ ناپسندی را به کار ببرد، این اقدامات او رکن مادی این بزه هستند.

همان‌ طور که بیان شد این بزه از طریق نوشته، فعل، رفتار محقق می‌شود. اگر متهم هرکدام از این موارد را به کار ببرد این بزه تشکیل شده‌ است.

رکن روانی تحقق این جرم

هتک حرمت به اشخاص عادی باید با قصد مجرمانه و سوءنیت همراه باشد. اگر شخصی بدون اینکه از معنی کلمه‌ای آگاه باشد آن را به دیگری نسبت دهد و سبب هتک حیثیت او شود، مستحق مجازات نیست.

در صورتی‌ که شخصی در حالت مستی یا خواب یا بیهوشی لفظ ناپسندی را به دیگری نسبت دهد یا رفتار زشتی را انجام دهد، این موارد قابل مجازات نیستند.

خدماتی که می‌توانید در خصوص این جرم از آن بهره ببرید:

مراجعه به محاکم و پیگیری خواسته‌های قانونی، نیازمند اطلاعات حقوقی است. در صورتی ‌که قصد دارید شکواییه را در خصوص توهین به دادگاه ارائه دهید، بهتر است که ابتدا با کارشناسان حقوقی و وکلا مشورت کنید. مجموعه احتراما به ‌منظور ارائه خدمات کاربردی به کاربران خود، شرایط مناسبی را فراهم کرده‌ است.

شما می‌توانید با ثبت درخواست خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کارشناسان ما اطلاعاتی را پیرامون توهین به اشخاص عادی به شما ارائه می‌دهند. پس ‌از آگاهی از شرایط دادگاه کیفری و نحوه پیگیری این جرم، لازم است که لایحه را به دادگاه ارائه دهید.

کارشناسان مجموعه احتراما به ‌صورت تخصصی تنظیم لایحه را برای شما انجام می‌دهند. اطلاعات شما و ارائه لایحه موجب می‌شود تا در دادگاه بتوانید حضور مؤثری داشته باشید.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال