تعریف قانونی جرم سرقت مغازه و سرقت از فروشگاه + دستور العمل پیگیری مرحله به مرحله این جرم

جرم سرقت مغازه

جرم سرقت مغازه به عنوان یکی از انواع مهم جرم سرقت و از جرایمی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته ‌است. سارقان با هدف ورود ضرر مالی به صاحب مغازه، اجناس یا اموال فروشگاه را می‌دزدند. گاهی ممکن است این جرم توسط اشخاصی انجام شود که با محیط آن فروشگاه آشنایی دارند. یعنی افراد نزدیکی که مشتری ثابت هستند یا دوست یا همسایه محسوب می‌شوند، اجناسی را می‌دزدند. در هر صورت دزدی از اماکن جرم محسوب می‌شود و مرتکب، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

بیکاری، فقر، اعتیاد و مشکلات اقتصادی از عواملی هستند که سبب افزایش آمار دزدی شده‌اند. ربودن اجناس، معمولاً توسط افرادی صورت می‌گیرد که توانایی مالی برای خرید اجناس آن را ندارند. در بیشتر مواقع سارق با ربودن اجناسی که در بیرون از مغازه نگهداری می‌شود مرتکب این جرم خواهد شد.

در بعضی مواقع سارق با فریب صاحب مغازه، اموالی را می‎‌رباید. یعنی این شخص خودش را به‌ عنوان مشتری معرفی می‌کند و اموالی را از فروشنده می‌خرد. سپس از اعتماد فروشنده سوءاستفاده می‌کند و اجناس دیگری را در کیف خود قرار می‌دهد. فروشنده با تصور اینکه این شخص مشتری است، رفتارهای او را تحت نظر قرار نمی‌دهد. به‌ همین دلیل، سارق به ‌راحتی به هدف نامشروع خود یعنی ربودن اجناس دست می‌یابد.

برای پیگیری این جرم در دادگاه، می‌توانید از انواع لایحه سرقت و لایحه دفاعیه سرقت بهره ببرید. این لوایح را در مقالاتی مجزا توضیح داده‌ایم.

جرم سرقت مغازه چیست؟

دزدی و ربودن اموال به شیوه‌های گوناگونی محقق می‌شود. یکی از مصادیق آن جرم سرقت از مغازه است. وقتی شخصی با ورود به یک فروشگاه اجناس آن را بدزدد، این جرم محقق می‌شود. ارتکاب این بزه با یک جنس نیز قابل تحقق است. یعنی اگر شخصی حتی یک جعبه شکلات از مغازه‌ای بدزدد، مستحق مجازات خواهد بود. همچنین اگر شخصی اجناس ارزشمندی را بدزدد و بهای آن را نپردازد نیز، مرتکب این جرم شده ‌است.

در بین سرقت‌هایی که از اماکن رخ می‌دهد، جرم سرقت مغازه‌ آمار بالایی را به خودش اختصاص داده است. در اکثر مواقع، عدم رعایت اصول حفاظتی توسط فروشندگان عامل وقوع این بزه محسوب می‌شود. فروشگاه‌های وسایل برقی، وسیله یدکی، جواهر فروشی و مغازه خواربارفروشی، بیشترین هدف سارقان هستند. البته هر محلی ممکن است مورد توجه سارقان قرار بگیرد. این سارقان معمولاً با شکستن شیشه ویترین یا استفاده از کلید ساختگی یا بریدن قفل، وسایل و اجناس را می‌ربایند.

این شیوه دزدی معمولاً نسبت‌ به مغازه‌هایی صورت می‌گیرد که سیستم حفاظتی مناسبی ندارند. در سال‌های اخیر، فروشندگان برای حفاظت از اموال و اجناسی که در این اماکن نگهداری می‌کنند، ابزارهای مناسبی را به کار گرفته‌اند. نصب و استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند دزدگیر یا دوربین مداربسته و گیت، نصب حفاظ در مقابل ویترین یا استفاده از نگهبان برای جلوگیری از وقوع دزدی تا حد زیادی از این جرم جلوگیری کرده است. با این‌ حال، هنوز هم سرقت از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توجه سارقان زیادی را به خود جلب کرده است.

در صورتی ‌که مدعی هستید از فروشگاه شما سرقت شده‌ است، باید با ارائه دلایل مناسب این موضوع را اثبات کنید. چنانچه صحت ادعای شما برای قاضی دادگاه محرز شود، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

شرایط تشدید مجازات سرقت مغازه

در شرایطی ممکن است سرقت مغازه مجازات سنگین‌تری را برای سارق به ‌دنبال داشته باشد. در واقع اگر وجود شرایط مقرر در قانون محرز شود، تشدید مجازات برای سارق در نظر گرفته خواهد شد. اگر شما صاحب فروشگاهی هستید که از آن دزدی شده ‌است، با وجود شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید تشدید مجازات مرتکب را تقاضا کنید.
چنانچه دزدی در شب محقق شده باشد و تعداد سارقان دو نفر یا بیشتر باشند، این امکان را دارید که با وجود سایر شرایط علیه او اقدام کنید. شرایطی مانند بالا رفتن از دیوار یا استفاده از کلید ساختگی یا استفاده از سلاح در زمان دزدی، در تشدید مجازات مرتکب موثر هستند.

با وجود این شرایط، قاضی مجازات حبس از ۵ تا ۲۰ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه را برای سارقان تعیین خواهد کرد. اگر سارقانی که به محل کار شما وارد شده‌اند، نگهبان یا هر شخص دیگری را با استفاده از سلاح مجروح کرده باشند، علاوه ‌بر مجازات دزدی، به مجازات جراحتی که وارد کرده‌اند نیز محکوم خواهند شد.

به عنوان مثال، ممکن است دو نفر در شب، قفل مغازه شما را بشکنند و وارد آن شوند. سپس با استفاده از سلاح، نگهبان آنجا را مجروح کنند و اجناس گرانبهایی را بدزدند. در این حالت، جرم سرقت مغازه محقق شده است. مطابق قانون این سارقان مستحق تشدید مجازات خواهند بود. برای اینکه تحت تعقیب قرار بگیرند، باید علیه آن‌ها شکایت کنید. در صورتی که وقوع جرم توسط آن‌ها در دادگاه ثابت شود، قاضی تشدید مجازات را برای آن‌ها صادر می‌کند.

سرقت از فروشگاه توسط کارکنان آن

گاهی ممکن است اشخاصی که در یک فروشگاه مشغول به کار هستند با مدیر فروشگاه اختلاف داشته باشند. این افراد برای ورود ضرر مالی به مدیر، اجناس آنجا را می‌دزدند. در این حالت، مجازات جرم سرقت از فروشگاه برای آن‌ها تعیین خواهد شد.

ارتکاب جرم سرقت از فروشگاه به دلیل وجود دوربین‌های مداربسته دشوارتر است. این اقدام در مواقعی رخ می‌دهد که کارکنان با آگاهی از محل‌هایی که فاقد دوربین هستند، مرتکب دزدی می‌شوند. همچنین ممکن است سوء استفاده کارکنان از اعتماد مدیر، سبب تحقق این جرم شود. معمولاً سرقتی که توسط کارکنان شکل می‌گیرد، در مورد اجناس قیمتی و ارزشمند است. این افراد با آگاهی از محل اجناس گران‌ قیمت و با سوء استفاده از اعتماد مدیر و بی‌اطلاعی او برای رسیدن به این هدف نامشروع خود، اقداماتی را انجام می‌دهند.

سرقت از مغازه توسط شاگرد

در بعضی مواقع شاگرد یک مغازه به دلیل نیاز مالی یا به ‌علت خصومت با صاحب آن، اجناس یا وسایلی را می‌دزدد. صاحب آنجا به دلیل اعتمادی که به شاگرد خود دارد تا مدت‌ها متوجه این دزدی نمی‌شود. پس ‌از مدتی از طریق اقرار شاگرد یا اطلاعات شخصی از این دزدی مطلع می‌شود. این سارق روزانه چند تکه اجناس را با خود برده است تا صاحب مغازه نسبت ‌به او مشکوک نشود. در نهایت صاحب آن محل با بررسی اجناس در انتهای ماه یا سال و محاسباتی که انجام می‌دهد، از وقوع دزدی توسط شاگرد خود اطلاع پیدا می‌کند.

اگر شاگرد به این اقدام خود اقرار کند یا وقوع سرقت توسط او برای صاحب آنجا محرز شود، می‌تواند علیه او شکایت کند. در این شرایط مجازات مقرر در قانون برای او در نظر گرفته می‌شود. شاگردی که برای ورود ضرر به صاحب‌ کارش از اعتماد و بی‌اطلاعی او سوءاستفاده کرده و اجناسی را دزدیده است، مطابق قانون مجازات می‌شود. در این حالت، او امکان شکایت و پیگیری این جرم را خواهد داشت. اگر وقوع دزدی توسط شاگرد برای قاضی محرز شود، مرتکب به رد اموال مسروقه و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دزدیده شدن اجناس توسط مشتری

در شرایطی ممکن است وقوع جرم سرقت مغازه با فریب صاحب آن رخ دهد. برای این کار معمولاً تعداد سارقان دو یا چند نفر خواهد بود. یعنی یک سارق به‌ عنوان مشتری وارد می‌شود و با پرسش‌های متعدد توجه فروشنده را به خودش جلب می‌کند. در این حالت سارق دیگری از این موقعیت سوءاستفاده می‌کند و اجناسی را می‌دزدد.
گاهی سرقت از مغازه به این صورت است که شخصی وارد می‌شود و از فروشنده می‌خواهد که اجناسی را به او معرفی کند. پس‌ از آن، یکی از اجناس را خریداری می‌کند و چند جنس را می‌دزدد. در این حالت نیز جرم سرقت مغازه محقق شده است.

بعضی از مغازه داران اجناسی را در بیرون از مغازه نگهداری می‌کنند. در این شرایط احتمال سرقت بسیار زیاد است. سارق بدون نگرانی و به راحتی اموالی را که بیرون از مغازه هستند، برمی‌دارد و مرتکب سرقت می‌شود. در این حالت نیز مرتکب مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود.

شیوه پیگیری جرم سرقت از مغازه

اگر شخص یا اشخاصی از فروشگاه شما سرقت کرده باشند، می‌توانید علیه آن‌ها شکایت کنید. برای پیگیری جرم سرقت مغازه لازم است که شکواییه‌ای را علیه سارق تنظیم کنید. با ثبت این شکایت، دادیار مربوطه وارد عمل می‌شود. او تحقیقات مقدماتی در خصوص کشف جرم، شناسایی متهم و انتساب این جرم به او را انجام خواهد داد. در صورتی ‌که وقوع جرم سرقت از مغازه و انتساب آن به متهم برای دادیار محرز شود، قرار جلب به دادرسی را صادر می‌کند. اگر دادستان این قرار را بپذیرد، پرونده را به همراه کیفرخواست به دادگاه کیفری ارجاع می‌دهد. در این شرایط، پیامک ابلاغیه برای شما ارسال خواهد شد و در متن این پیامک زمان و شماره شعبه رسیدگی به جرم سرقت از فروشگاه به شما اعلام می‌شود.

خدمات مجموعه احتراما در جهت پیگیری خواسته شما

اگر قصد دارید علیه شخصی که مرتکب جرم سرقت مغازه شده است، شکایت کنید، می‌توانید از خدمات مجموعه حقوقی احتراما استفاده کنید. این مجموعه امکانی را فراهم آورده است تا شما با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه بهره‌مند شوید.

کارشناسان مجموعه احتراما با تسلطی که نسبت به قوانین و رویه قضایی محاکم دارند، شما را راهنمایی می‌کنند تا بتوانید خواسته قانونی خود را در دادگاه مطرح کنید. با استفاده از این خدمات، حضور شما در جلسات دادرسی با اطمینان و آرامش بیشتری همراه خواهد بود زیرا مشاوره و نگارش لایحه شما توسط افرادی با تجربه و با دانش حقوقی انجام شده که دغدغه آن‌ها احقاق حق شما است.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال