جرم سگ دزدی و مجازات آن؛ آیا می‌توانیم دزدیده شدن سگ خانگی را پیگیری کنیم؟

جرم سگ دزدی

سرقت به ‌عنوان یکی از جرایمی شناخته می‌شود که علیه اموال و مالکیت مردم شکل می‌گیرد. گاهی ممکن است سرقت علیه حیوانات خانگی مانند سگ صورت بگیرد. تعداد زیادی از مردم در خانه‌های خود سگ‌هایی را نگهداری می‌کنند. اگر سگ توسط سارق ربوده شود، جرم سگ دزدی محقق می‌شود.

به طور معمول اشخاص به حیوان خانگی خود وابستگی بسیار زیادی دارند و در زمان دزدیده شدن، برای یافتن آن هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. متأسفانه تعداد سرقت حیوانات خانگی از جمله سگ، در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

سارقان معمولا حیواناتی را که ربوده‌اند، نزد خود نگهداری نمی‌کنند. آن‌ها این حیوانات را به افراد دیگری می‌فروشند. یکی از مسائلی که برای سارقان سگ‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، نژاد سگ است. یعنی در تعداد زیادی از سرقت‌ها، سارق با توجه به نژاد سگ آن را می‌رباید.

گاهی این سرقت با آزار و اذیت صاحب آن همراه خواهد بود. تصور کنید خانم جوانی سگ گران‌ قیمت و نژاد دار خودش را به پارک می‌برد. در راه بازگشت، دو نفر با چاقو او را مجروح می‌کنند و سگ را می‌گیرند. به این ترتیب، این جرم محقق می‌شود. چنانچه صاحب آن علیه سارقان شکایت کند، این موضوع در مرجع صالح پیگیری خواهد شد.

بعضی مواقع صاحب سگی که ربوده شده‌ است، از طریق راه‌های دیگری برای پیدا کردن سگ خود اقدام می‌کند. او با انتشار آگهی در سطح شهر و شبکه‌های اجتماعی از مردم می‌خواهد که اگر سگ او را در جایی دیدند، به او اطلاع دهند. گاهی برای این موضوع پاداش و مژدگانی چند میلیونی هم تعیین می‌کنند. در شرایطی هم ممکن است با مراجعه به بازار حیوانات خانگی، برای پیدا کردن حیوان خود اقدام کنند. این جرم یکی از انواع جرم سرقت است.

جرم سگ دزدی چیست؟

جرم سگ دزدی از مشکلاتی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر موجب نگرانی و آسیب‌های روحی زیادی به صاحبان حیوانات خانگی شده است. افرادی که حیوان خانگی آن‌ها دزدیده می‌شود، فشارهای روحی و روانی زیادی را تحمل می‌کنند. آن‌ها تا مدت زیادی به ‌دنبال حیوان گمشده خود هستند تا بتوانند او را پیدا کنند. پیدا نشدن سگ موجب می‌شود تا این افراد به مشکلاتی مانند افسردگی مبتلا شوند.

جرم سگ دزدی زمانی رخ می‌دهد که فرد یا افرادی به هر طریقی سگ متعلق به دیگری را بدزدند. این موضوع ممکن است از طریق ورود سارق به خانه، خودرو یا محل نگهداری آن حیوان محقق شود. همچنین ممکن است این اتفاق در خیابان، پارک یا مواردی مانند آن رخ دهد.

به طور معمول افرادی که سگ‌های نژاد دار را نگهداری می‌کنند، برای آن‌ها پلاک‌هایی را تهیه خواهند کرد. در این پلاک‌ها شماره و آدرس صاحب آن حیوان نوشته‌ شده است تا اشخاصی که سگ را پیدا می‌کنند، بتوانند سگ گمشده را به صاحب خود برگردانند و حتی با پس دادن حیوان مژدگانی بگیرد. بعضی از افراد نیز برای ‌اینکه سگ خود را در هر حالتی پیدا کنند، به او جی‌پی‌اس یا میکروچیپ وصل می‌کنند. با این‌ وجود سگ دزدی هنوز هم یکی از جرایم رایج در جامعه است.

مثال‌هایی کاربردی در این خصوص

وقوع این سرقت بیشتر در پارک‌ها و خیابان‌ها رخ می‌دهد. تصور کنید صاحب سگ آن را برای گردش به بیرون می‌برد و سرقت سگ با آزار و تهدید یا با سوءاستفاده از سهل‌ انگاری و حواس‌ پرتی صاحب آن رخ می‌دهد.

در مثال دیگر فردی را در نظر بگیرید که ‌سگ خود را به یک فروشگاه برده است و سارقی با سوءاستفاده از سهل‌ انگاری این شخص، سگ او را می‌دزدد. این موضوع موجب آسیب به روحیه صاحب حیوان خواهد شد و در واقع، در این زمان این جرم محقق شده‌ است.

جرم سرقت سگ نگهبان چیست؟

در روستاها، ویلاها و مناطق عشایری از سگ نگهبان استفاده می‌شود. حضور این سگ‌های نگهبان برای حفظ سایر حیوانات اهلی از حمله‌ حیوانات وحشی و اطلاع‌ رسانی به صاحب خانه اهمیت فراوانی دارد.

سگ‌های نگهبان در خانه‌های روستایی و ویلایی حاشیه شهر، صاحب خانه را از وجود فرد غریبه باخبر می‌کنند. این سگ‌ها گاهی به‌ همراه گله برای چرا (چریدن، گیاه خوردن چهارپایان) می‌روند و به‌ عنوان نگهبان از دزدیده شدن حیوانات اهلی و حمله‌ گرگ یا روباه به آن‌ها پیشگیری می‌کنند.

اگر شخصی به هر طریقی سگ نگهبان را بدزدد، مرتکب جرم شده ‌است. در این ‌صورت صاحب آن می‌تواند با مراجعه به مرجع صالح، جرم سرقت سگ نگهبان را پیگیری کند.

در صورت مراجعه به محاکم قضایی، از اقدامات مهمی که می‌تواند برای شما بسیار موثر باشد، ارائه لایحه است. پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقالات لایحه سرقت و لایحه دفاعیه سرقت را مطالعه کنید. این مقالات اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به این مثال توجه کنید

تصور کنید فردی در یک روستا سگ نگهبان را در خانه‌ خود نگهداری می‌کند. اگر سارق در غیبت صاحب خانه این حیوان را بدزدد، جرم سرقت سگ نگهبان محقق می‌شود. در این شرایط صاحب آن امکان پیگیری این سرقت را خواهد داشت.

امکان دارد سارق، سگی که ربوده‌ شده است را به شهر یا استان دیگری ببرد. در این شرایط پیدا کردن آن سگ برای صاحبش دشوار می‌شود. با این‌ وجود اگر صاحب آن به هر طریق از این موضوع مطلع شود، می‌تواند با مراجعه به محل حضور سگ، برای پس گرفتن آن اقدام کند. او باید شکایت خود را در یکی از دفاتر خدمات قضایی آن شهر ثبت کند. سپس دادسرا به این شکایت رسیدگی خواهد کرد. اگر وقوع جرم سگ دزدی محرز شود، پرونده برای صدور حکم به دادگاه ارسال خواهد شد. قاضی با بررسی سرقت و شرایط آن، برای مرتکب مجازاتی را تعیین می‌کند.

مجازات جرم سگ دزدی چیست؟

جرم سگ دزدی برای افرادی که مرتکب این اقدام غیر قانونی می‌شوند، مجازاتی را در پی دارد. بر اساس ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی، اگر سگی که ربوده شده ‌است، سگ زینتی باشد، مطابق شرع این سگ مالیت ندارد. یعنی منجر به اجرای حد برای سارق نخواهد شد. با این‌ وجود مطابق ماده ۲۷۶ قانون مجازات اسلامی، سارق تعزیر خواهد شد.

در ماده ۶۶۵ قانون مجازات اسلامی بیان ‌شده است که اگر فردی مال شخص دیگری را برباید و این اقدام با عنوان سرقت نباشد، مرتکب به حبس از ۶ ماه تا یک‌ سال محکوم خواهد شد. اگر سارق به صاحب سگ صدمه وارد کرده باشد، به مجازات آن نیز محکوم می‌شود.

بر اساس ماده ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی، سارق یا فردی که سگ را ربوده است، باید آن را به صاحبش پس بدهد و اگر سگ وجود نداشت، او باید مثل یا قیمت آن را بپردازد و جبران خسارت کند.

در شرایطی که شخصی سگ نگهبان را دزدیده باشد، مطابق با نظر قاضی ممکن است مجازات شدیدتری برای او تعیین شود. اگر قاضی این عمل را یکی از مصادیق مواد ۶۵۱ یا ۶۵۲ یا 656 قانون مجازات اسلامی بداند، مجازات شدیدتری را برای مرتکب تعیین خواهد کرد. مواردی مانند دزدی در شب، استفاده از سلاح، سرقت توسط ۲ یا چند نفر، بالا رفتن از دیوار و مواردی مانند آن از اقداماتی هستند که موجب تشدید مجازات مرتکب خواهند شد.

مصادیق جرم سگ دزدی با ذکر مثال

بعضی مواقع جرم سگ دزدی با ربودن سگ از ماشین رخ می‌دهد. تعداد زیادی از کسانی که سگ دارند، آن را با خودشان به بیرون از خانه می‌برند، این موضوع تهدیدی برای حفاظت از سگ محسوب می‌شود. احتمال خطر ربوده شدن برای سگی که بیرون از خانه است، بیشتر خواهد بود. در موارد بسیار زیادی مشاهده شده است که صاحب سگ آن را در ماشین خود می‌گذارد و برای خرید یا انجام کاری به بیرون از خانه می‌رود. فرد سارق در این موقعیت با شکستن شیشه یا باز کردن در خودرو، سگ را می‌دزدد. در این حالت جرم سگ دزدی شکل می‌گیرد.

گاهی ممکن است فرد سارق علاوه‌ بر ربودن سگ، اموال دیگری مانند گوشی، پول، طلا یا اشیاء دیگری را نیز با خود ببرد. در این شرایط بزه دیده می‌تواند علیه او شکایت کند.

تصور کنید دو سارق در خیابان به دو خانم که در ماشین خود سگ دارند، حمله می‌کنند. سارقان با استفاده از اسپری فلفل، موجب اذیت و آزار خانم‌ها می‌شوند. سپس پول، طلا، سگ و گوشی تلفن آن‌ها را می‌برند. این موضوع علاوه ‌بر ضرر مالی، موجب آسیب روحی به این افراد خواهد شد.

اشخاصی که از این طریق متحمل ضرر و زیان شده باشند، می‌توانند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و دادسرا این موضوع را پیگیری کنند. چنانچه وقوع این جرم محرز شود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. سپس مطابق با عمل ارتکابی مجازات خواهد شد.

خدمات تیم احتراما

پیچیدگی مسائل حقوقی موجب شده است تا افراد برای پیگیری امور خود، به مشاوره حقوقی نیازمند باشند. در وب سایت احتراما این شرایط مهیا شده است تا همه افراد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوند. همچنین در این وب سایت خدمات تنظیم لایحه نیز ارائه می‌شود.

در صورتی که در رابطه با این مطلب سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، سوال خود را بپرسید. کارشناس مربوطه پاسخگوی شما خواهد بود.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال