جرم عرق، مجازات افرادی که مرتکب تولید، حمل و نگهداری عرق می‌شوند، چیست؟

جرم عرق

متأسفانه مصرف مشروبات الکلی در سال‌های اخیر نسبت ‌به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. ممنوعیت شرب خمر و معامله مشروبات نیز نتوانست، مصرف و گرایش افراد را به آن کاهش دهد. یکی از انواع مشروبات الکلی دست‌ساز به نام عرق شهرت دارد. چنانچه شخصی عرق را بخرد، بفروشد یا بنوشد، مرتکب جرم عرق شده‌ است.

عرق از تقطیر میوه‌ها به دست می‌آید. در کشور ما معروف‌ترین عرق، حاصل تخمیر و تقطیر کشمش است که در زبان عامیانه به آن عرق سگی می‌گویند.

مطابق قانون هر کس مرتکب خرید و فروش، حمل، نگهداری و نوشیدن عرق شود یا آن را تولید کند، مرتکب جرم شده‌ است. تعدادی از مردم به‌ صورت پنهانی میوه‌ها را به عرق تبدیل می‌کنند و آن را می‌فروشند. این موضوع جرم محسوب می‌شود. اگر این عمل مجرمانه توسط پلیس کشف شود، مرتکب مطابق قانون مجازات خواهد شد.

جرائم مربوط به عرق معمولا توسط مردم گزارش داده می‌شوند. یعنی مردم با مشاهده مورد مشکوک در همسایگی خود، این موارد را به پلیس اطلاع می‌دهند. پس از آن پلیس با مراجعه به محل تولید یا فروش عرق، این موضوع را بررسی می‌کند.

جرم عرق‌ خوری چیست؟

در شرایطی که شخصی عرق نوشیده باشد، مرتکب عرق خوری شده ‌است. تصور کنید چند نفر در یک مهمانی حضور دارند. آن‌ها در این مهمانی عرق می‌نوشند. چنانچه این اقدام آن‌ها توسط پلیس کشف شود، به‌ عنوان متهم عرق خوری تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

در شرایطی که شخصی در ماه رمضان مرتکب عرق خوری شود، مجازات او برای عرق خوری تفاوتی با سایر ماه‌ها ندارد. البته مجازات روزه‌ خواری نیز برای او تعیین می‌شود. یعنی اگر شخصی در ماه رمضان در ملا عام، معابر یا مجامع عمومی عرق بنوشد، مرتکب جرم عرق خوری در ماه رمضان شده‌ است. در این حالت او علاوه ‌بر مجازات روزه‌ خواری به مجازات نوشیدن عرق نیز محکوم می‌شود.

جرم عرق ‌فروشی چیست؟

افرادی که عرق را به مقدار زیاد تولید می‌کنند، معمولاً این اقدام را با هدف فروش آن انجام می‌دهند. یعنی آن‌ها با هدف کسب سود، مرتکب جرم عرق ‌فروشی می‌شوند. تصور کنید شخصی ۲۰۰ لیتر عرق را تولید کرده‌ است. او این عرق را در بطری‌های ۱ لیتری و چند لیتری به مشتریان خود می‌فروشد. این اقدام مطابق قانون و شرع جرم است. چنانچه شخصی این مشروبات را به‌ صورت عمده بخرد و بعد از آن به‌ صورت جزئی به مشتریان بفروشد، او نیز مرتکب جرم فروش عرق شده ‌است. مجازات این افراد مطابق قانون تعیین می‌شود.

جرم عرق گرفتن چیست؟

در شرایطی که شخص یا اشخاصی عرق را به‌ صورت گسترده و با دستگاه عرق ‌کشی تولید کنند، به مجازات این جرم محکوم می‌شوند. شیوع بالای مصرف مشروبات الکلی از جمله عرق موجب شده ‌است تا سودجویان این ماده الکلی را تولید کنند. گرایش جوانان و نوجوانان به عرق و اعتیاد بعضی از مصرف‌ کنندگان به نوشیدن عرق، سبب افزایش تولید و عرضه این ماده ممنوع شده‌ است. جرم دستگاه عرق‌ کشی زمانی محقق می‌شود که فرد یا افرادی برای تولید گسترده این ماده اقدام می‌کنند. چنانچه این عمل مجرمانه توسط پلیس و مراجع صالح کشف شود، مرتکبان تحت تعقیب قرار می‌گیرند. اگر این جرم را کشف کنند، آلات و ادوات آن را نیز ضبط خواهند کرد. در واقع ارتکاب جرم دستگاه عرق کشی و تولید عرق با این دستگاه‌ها موجب ضبط آن وسایل نیز خواهد شد.

تصور کنید شخصی ۳۰۰ کیلوگرم کشمش را برای تبدیل آن به عرق فراهم کرده ‌است. او چندین دستگاه عرق ‌کشی نیز برای تولید آن در محلی قرار می‌دهد. بعد از مدتی این اقدام توسط مردم به پلیس گزارش داده می‌شود. پلیس در زمان بررسی این محل تمام آلات و ادوات تحقق جرم از جمله دستگاه‌های عرق‌ کشی، وسایل تولید و تسهیل آن، بطری‌ها و عرق‌های تولید شده را ضبط می‌کند.

جرم حمل عرق

وقتی شخصی عرق را در مرزهای داخلی کشور جا به‌ جا کرده باشد، مرتکب جرم حمل عرق شده ‌است. چنانچه عرق به خارج از مرزهای کشور صادر شود یا از مرز به داخل ایران وارد شده باشد، این جرم قاچاق عرق محسوب می‌شود. بنابراین حمل عرق شامل جا به جایی آن در بین شهر، استان و مناطق مختلف کشور است. یعنی اگر شخصی از تهران، عرق را به اراک ببرد، این مورد حمل عرق محسوب می‌شود. در شرایطی نیز که فردی از یک منطقه به مناطق مختلف همان شهر، عرق را منتقل کند، مرتکب جرم حمل عرق شده ‌است.

اگر شخصی حمل عرق را با وسیله نقلیه انجام دهد و میزان عرق حمل شده بیش ‌از ۲۰ لیتر باشد، وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط می‌شود.

اگر مالک وسیله نقلیه از این موضوع بی‌اطلاع باشد، مرتکب موظف است، معادل قیمت وسیله نقلیه جریمه‌ نقدی بپردازد.

ذکر یک مثال

تصور کنید شخصی با خودروی همسایه خود که ارزش آن ۳۰۰ میلیون تومان است ۵۰ لیتر عرق را حمل می‌کند. همسایه‌ او از این موضوع اطلاع ندارد. این مورد توسط پلیس شناسایی و کشف می‌شود. در این شرایط به دلیل اینکه میزان عرق کشف‌ شده در خودروی او بیشتر از ۲۰ لیتر بوده ‌است، خودرو ضبط خواهد شد. اگر ثابت شود که مالک خودرو اطلاع نداشته است، مرتکب باید معادل قیمت خودرو جریمه نقدی بپردازد. علاوه‌ بر این مورد مرتکب به مجازات حمل عرق محکوم خواهد شد.

چنانچه شخصی به‌ علت ارتکاب جرم یک لیتر عرق دست ‌ساز تحت تعقیب قرار بگیرد، صرفا مجازات برای خودش تعیین می‌شود ولی وسیله نقلیه او ضبط نخواهد شد. مجازات جرم یک لیتر عرق دست ‌ساز ، حبس، شلاق و جزای نقدی است که میزان آن با تشخیص قاضی تعیین می‌شود.

در رابطه با این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مربوط به لایحه دفاعیه حمل مشروبات الکلی و لایحه دفاعیه نگهداری مشروبات الکلی را نیز در ادامه مطالعه کنید.

جرم گرفتن عرق سگی

عرق سگی یکی از انواع عرق است که از کشمش تهیه می‌شود. این عرق به ‌صورت دست‌ساز و از دستگاه عرق‌کشی به دست می‌آید. عرق سگی به ‌عنوان مشهورترین مشروبات الکلی دست‌ساز در ایران شناخته می‌شود. متأسفانه مصرف این نوع از مشروبات الکلی در جامعه ما زیاد است. این ماده هوشیاری فرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در بسیاری از مواقع سبب مسمومیت و حتی مرگ مصرف‌ کننده می‌شود.

عرق سگی از کشمش به دست می‌آید. یعنی نتیجه جرم گرفتن عرق کشمش اقدامی است که منجر به تولید عرق سگی می‌شود. چنانچه وقوع جرم گرفتن عرق سگی توسط پلیس و سایر مراجع صالح کشف شود، مرتکب مجازات خواهد شد.

جرم گرفتن عرق کشمش یکی از جرایم مربوط به مشروبات الکلی است که در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده ‌است. وقوع این عمل مجرمانه سبب مجازات مرتکب خواهد شد.

مجازات قانونی مربوط به عرق

بر اساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) اگر شخصی مشروبات الکلی را بسازد، بخرد، بفروشد، حمل یا نگهداری کند و در اختیار دیگران قرار دهد، به ۶ ماه تا یک‌ سال حبس، 74 ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به میزان ۵ برابر ارزش عرفی (تجاری) مشروبات کشف شده، محکوم می‌شود.

در این ماده، مجازات شخصی که مرتکب جرایم مربوط به تولید، توزیع یا نگهداری عرق شود، تعیین شده است. توجه داشته باشید که این جرایم غیرقابل گذشت هستند. یعنی اگر شخصی مرتکب هر کدام از این جرایم شود، مجازات او قابل بخشش نیست.

بر اساس ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، اگر کسی عرق بنوشد یا به هر نحوی آن را مصرف کند، به حبس محکوم خواهد شد.

بر اساس تبصره ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) اگر کسی مشروبات الکلی را حمل کند و میزان آن بیش ‌از ۲۰ لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط می‌شود. در غیر این صورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم خواهد شد.

آلات و ادواتی که برای ساخت یا تسهیل ارتکاب جرایم مربوط به مشروبات الکلی مورد استفاده قرار گرفته است و وجوه حاصل از معاملات مربوط به آن، به نفع دولت ضبط می‌شود.

خدمات مجموعه احتراما

اگر در خصوص نحوه دفاع از خود یا اعلام جرم در زمینه مشروبات الکی و عرق سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. برای این کار لازم است که ابتدا سفارش خود را جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در وب سایت ثبت کنید. پس از آن کارشناس مربوطه با شما ارتباط می‌گیرد.

اگر پرونده شما به دادگاه ارسال شده است، توصیه می‌کنیم یک لایحه ارائه دهید. تنظیم لایحه اقدامی موثر است که جهت دادرسی را تعیین می‌کند. شما می‌توانید این اقدام تخصصی را به کارشناسان ما بسپارید.

اگر در مورد این متن سوالی دارید، لطفا سوال خود را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. در اسرع وقت پاسخ مناسب را بیان خواهیم کرد.

ثبت نظر یا سوال