پیگیری جرم تهدید با سلاح سرد در دادگاه و مجازات مرتکب مطابق با قانون

جرم تهدید با سلاح سرد

استفاده از سلاح سرد و قدرت‌ نمایی با آن پیامدهای مخربی را در جامعه به ‌دنبال دارد. جرم تهدید با سلاح سرد زمانی رخ می‌دهد که مرتکب با استفاده از سلاح قصد ترساندن مردم، قدرت‌ نمایی یا اخاذی از آن‌ها را داشته باشد. این شخص از طریق ایجاد هراس و وحشت در دیگران به هدف نامشروع خود می‌رسد.

شخصی را در نظر بگیرید که با استفاده از یک قمه و با ترساندن مردم، از آن‌ها اخاذی می‌کند و با این اقدام موجب وحشت شهروندان می‌شود. در این شرایط شخصی که مرتکب بر او اسلحه کشیده است، می‌تواند در دادگاه علیه او اقدام کند. در صورتی ‌که وقوع این جرم برای قاضی محرز شود، مرتکب به مجازات تهدید با سلاح سرد محکوم خواهد شد. این جرم یکی از انواع جرم تهدید است.

جرم تهدید با سلاح سرد چیست؟

تهدید به ‌معنای ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در دیگران است. سلاح سرد به اسلحه‌هایی گفته می‌شود که استفاده از آن موجب حرارت یا ایجاد صدا یا اشعه نمی‌شود. اسلحه‌هایی مانند قمه، تیزی، شمشیر، ساطور، دشنه و کارد به‌ عنوان اسلحه سرد هستند. این اسلحه‌ها موجب جراحت، قطع عضو و فوت انسان می‌شوند.

معمولاً افرادی که علیه دیگران از اسلحه سرد استفاده می‌کنند، با بی‌ رحمی تمام موجب ورود صدمه و جراحت به آن‌ها می‌شوند. این افراد برای رسیدن به خواسته نامشروع خود که در اکثر مواقع تقاضای وجه یا مال است، از این طریق عمل می‌کنند. در این حالت اگر طرف مقابل کوچک‌ترین مقاومتی داشته باشد، مرتکب به او آسیب می‌رساند.

بزه تهدید با سلاح سرد حتما باید با وجود اسلحه صورت بگیرد. اگر شخصی بدون وجود اسلحه دیگران را به انجام کار یا پرداخت مالی وادار کند، صرفا به مجازات تهدید محکوم خواهد شد. یعنی مجازات ارتکاب بزه تهدید با سلاح سرد برای او تعیین نمی‌شود زیرا برای ارتکاب این جرم باید مرتکب از اسلحه استفاده کند.

شخصی را در نظر بگیرید که همیشه با خودش قمه به ‌همراه دارد. با این حال این شخص روزی برای ارتکاب جرم تهدید و گرفتن اموال دیگران بدون وجود قمه عمل می‌کند. طرف مقابل با تصور اینکه این شخص با خودش قمه دارد، اموال خود را به او می‌دهد. سپس به دلیل ارتکاب جرم تهدید با سلاح سرد علیه او شکایت می‌کند. در این شرایط اگر متهم بتواند ثابت کند که در زمان وقوع این جرم با خودش قمه همراه نداشته است، متناسب با عمل ارتکابی، به مجازات تهدید یا اخاذی محکوم خواهد شد. یعنی مجازات تهدید با سلاح سرد برای او منتفی خواهد بود.

مجازات تهدید با سلاح سرد چیست؟

در قانون مجازات اسلامی برای شخصی که با استفاده از سلاح سرد دیگران را تهدید می‌کند، مجازاتی تعیین ‌شده است. بر اساس این قانون، اگر شخصی برای تظاهر، قدرت‌ نمایی، اخاذی، تهدید یا ایجاد مزاحمت از سلاح استفاده کند یا با دیگران گلاویز شود، به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. متناسب با اقدامی که مرتکب انجام می‌دهد، قاضی مجازات مقرر را برای او تعیین می‌کند.

اگر تهدید با قدرت‌ نمایی منجر به ورود ضرر مالی یا جانی به طرف مقابل شود، مجازات مرتکب تشدید خواهد شد. در صورتی ‌که شخصی با ایجاد هراس به وسیله اسلحه موجب تشویش و ناامنی در جامعه شده باشد، ممکن است مجازات محاربه برای او در نظر گرفته شود. در این حالت مجازات این شخص سنگین‌تر خواهد بود. محاربه در مواردی موجب اعدام مرتکب یا مرتکبان خواهد شد.

شخصی که برای ارتکاب این جرم از دشنه یا پنجه بوکس استفاده می‌کند، مستحق مجازات جرم تهدید با سلاح سرد خواهد بود. به دلیل اینکه این موارد سلاح سرد محسوب می‌شوند. ارتکاب جرم تهدید با استفاده از این اسلحه‌ها موجب صدور حکم تهدید با سلاح سرد برای مرتکب خواهد شد.

در بعضی مواقع ممکن است مرتکب با استفاده از کارد یا شمشیر این جرم را انجام دهد. وجود این اسلحه‌ها در دست او موجب هراس و وحشت مردم منطقه می‌شود. در صورتی ‌که این شخص با استفاده از این اسلحه‌ها قدرت‌ نمایی کند یا دیگران را بترساند، مجازات جرم تهدید با سلاح سرد برای او در نظر گرفته می‌شود.

مصادیق ارتکاب جرم تهدید با سلاح سرد

بسیاری از افرادی که سابقه اخاذی یا نزاع خیابانی دارند، معمولاً با خودشان اسلحه حمل می‌کنند. این افراد به دلیل توهم توطئه یا درگیری همیشه به‌ صورت مسلح در رفت‌وآمد هستند. این موضوع موجب ایجاد قدرت کاذب در آن‌ها می‌شود. آن‌ها با کوچک‌ترین حرکتی از طرف دیگران بر آن‌ها اسلحه می‌کشند و موجب هراس آن‌ها می‌شوند.

در شرایطی ممکن است متهم برای گرفتن اموال دیگران از اسلحه‌هایی مانند قمه، کارد جنگی یا دشنه و مواردی مانند آن استفاده کند. این شخص با هدف تصاحب اموال مردم از طریق ایجاد هراس و وحشت در وجود آن‌ها این جرم را انجام می‌دهد. اگر شاکی علیه مرتکب شکایت کند، قاضی مجازات او را با توجه به اقداماتی که صورت‌ گرفته است، معین می‌کند.

بسیاری از مواقع مرتکب با کشیدن اسلحه، قصد قدرت‌نمایی دارد. این اقدام در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. یعنی فردی که سابقه کیفری دارد، یا سردسته باندی است، برای قدرت‌نمایی در منطقه با استفاده از اسلحه اقدام به اخاذی یا تهدید دیگران می‌کند. او این کار را با هدف قدرت‌نمایی برای سایر رقبای مجرم خود، انجام می‌دهد. قانون‌گذار این شخص را مستحق مجازات می‌داند. به دلیل اینکه این اقدام موجب آزار مردم و از بین رفتن آرامش آن‌ها می‌شود.

در شرایطی ممکن است تهدید با اسلحه یا تظاهر آن نسبت ‌به زنان و کودکان صورت بگیرد. این اقدام یکی از جرایمی است که پیامدهای مخربی بر روح و روان آن‌ها باقی می‌گذارد. زمانی ‌که شاکی علیه مرتکب این جرم شکایت کند، قرار بازداشت موقت برای متهم صادر خواهد شد. به دلیل اینکه حفاظت از امنیت این دو قشر برای قانون‌گذار اهمیت فراوانی دارد.

نحوه پیگیری جرم تهدید با سلاح سرد

اگر قصد دارید علیه شخصی که بر شما سلاح سرد کشیده و از این طریق شما را تهدید کرده ‌است، شکایت کنید، لازم است که ابتدا علیه او شکواییه‌ای تنظیم شود. تنظیم شکواییه و ثبت آن، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکان‌پذیر است. پس‌ از ثبت شکواییه، دادسرا زمان رسیدگی به این جرم را تعیین می‌کند. مقام تحقیق دادسرا با بررسی جوانب این جرم، انتساب آن به متهم و نحوه وقوع آن را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. در صورتی ‌که تحقق این جرم برای مقام تحقیق محرز شود، قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد.

در صورتی‌ که قرار مورد تأیید قرار بگیرد، دادستان کیفرخواست را صادر خواهد کرد. پس ‌از آن پرونده را به ‌همراه کیفرخواست به دادگاه کیفری می‌فرستند. در این مرحله زمان و شماره شعبه کیفری رسیدگی کننده به پرونده به شما ابلاغ خواهد شد.

اهمیت ارائه لایحه به دادگاه

برای پیگیری این جرم در دادگاه بهتر است که لایحه را به دادگاه ارائه دهید. تقدیم لایحه موجب افزایش اعتماد و آرامش خاطر شما خواهد شد. نگارش لایحه یکی از اقدامات تخصصی و مهم در زمینه شرح خواسته و بیان دلایل است. توصیه می‌کنیم نگارش لایحه را به افرادی واگذار کنید که تخصص لازم در این زمینه را دارند.

ارائه لایحه به دادگاه موجب می‌شود، قاضی چندین مرتبه خواسته شما مورد مطالعه قرار دهد. همچنین دلایلی که در لایحه مطرح شده‌اند، به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت. دفاع مکتوب شما در کنار دفاع شفاهی در دادگاه موثر و کاربردی خواهد بود. این اقدام موجب می‌شود که بتوانید حق خود را از طریق قانون مطالبه کنید و متهم نیز به مجازات عملی که انجام داده است، محکوم شود. قاضی بعد از بررسی دلایل و محتوای لایحه حکم جرم تهدید با سلاح سرد را برای مرتکب تعیین خواهد کرد.

از جمله لوایحی که می‌توانید در این پرونده از آن‌ها بهره ببرید، لایحه دفاعیه حمل سلاح و لایحه‌ تهدید هستند پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی این عبارت‌ها به صفحه مقاله اختصاصی آن‌ها وارد شوید و درباره آن‌ها بخوانید.

پیشنهاد ما در خصوص نحوه پیگیری این جرم در محاکم

اگر شخصی با استفاده از سلاح مرتکب تهدید و اخاذی علیه شما شده باشد، امکان شکایت علیه او را دارید. برای این اقدام بهتر است که ابتدا با مشاوران حقوقی مشورت کنید. در وب‌ سایت احتراما این امکان برای شما فراهم شده تا از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید از طریق تماس با مشاوران مجموعه احتراما، از رویه قضایی حاکم در دادگاه کیفری و دلایلی که برای اثبات این جرم نیاز است، مطلع شوید. پس ‌از آن با تشکیل جلسات دادرسی لازم است که لایحه را به دادگاه ارائه دهید. در این مورد نیز می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه وب سایت احتراما بهره‌مند شوید.

ثبت نظر یا سوال