لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت؛ وقتی که عصبانیت شما قابل کنترل نیست!

لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت یک لایحه مهم است که در دسته بندی انواع لایحه توهین قرار می‌گیرد. توهین کاری ناپسند است که در دین و فرهنگ ما مذموم شناخته ‌شده است. همه افراد محترم شمرده می‌شوند و هیچ‌کس حق ندارد که به دیگری توهین کند. قانون‌گذار به‌ جهت حفظ ارزش و کرامت انسان‌ها، برای توهین مجازاتی را در نظر گرفته ‌است. گاهی ممکن است توهین به اشخاصی باشد که ماموران و کارکنان دولت هستند و وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارند. این‌ موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و مجازات آن سنگین‌تر است.

توهین به مأمور دولت ممکن است به هر طریقی محقق شود. این بزه با رعایت شرایطی قابل مجازات است. در صورتی ‌که شخصی با علم و آگاهی و با توجه به سمت مأمور دولت به او توهین کند، بزهکار محسوب می‌شود. در این شرایط مامور دولت می‌تواند علیه مرتکب، در دادگاه اقدام کند. بعد از آن با تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت و ارائه مدارک لازم، این‌ موضوع را ثابت کند. در صورتی ‌که تحقق توهین برای قاضی محرز شود، بزهکار را به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌کند.

چنانچه شما هم در یکی از مؤسسه‌ها یا وزارت‌خانه‌ها یا هر کدام از نهادهای دولتی، مشغول به کار هستید و شخصی به شما توهین کرده است و موجب هتک حرمت شما شده‌ است، می‌توانید علیه او نمونه لایحه توهین به مامور دولت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید. ما در این مقاله نکاتی را در مورد نحوه تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت بیان می‌کنیم. شما می‌توانید با مطالعه این موارد آشنایی بیشتری نسبت‌ به حقوق خود و نحوه احقاق حق خود پیدا کنید. به‌ همین دلیل توصیه می‌کنیم، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

مفاهیم این مقاله!

توهین به معنی تحقیر کردن، خوار کردن و کوچک شمردن است. در اصطلاح حقوقی توهین به معنی آن است که شخصی با گفتار یا رفتار یا عمل خود، موجب هتک حرمت و بی‌احترامی به دیگری شود.

مأمور دولت به شخصی گفته می‌شود که در وزارت‌خانه، مؤسسه‌ها‌ یا شرکت‌ها دولتی و شهرداری مشغول به کار باشد. کارکنان دولت به‌ عنوان مأمور دولت هم شناخته می‌شوند. یعنی توهین به هر یک از مقامات، موجب می‌شود که بزه دیده علیه مرتکب در دادگاه اقدام کند و بعد از آن با تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت و ارائه مدارک لازم، برای احقاق حق خود، اقدام کند. توجه داشته باشید که توهین به رؤسای سه قوه، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان هم قابل پیگیری است. البته این موارد در سال‌های اخیر به‌ عنوان یک بِزِه سیاسی شناخته می‌شود.

کاربرد لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

احترام به شأن و جایگاه اشخاص، موضوعی است که همیشه مورد تاکید قرار گرفته ‌است. حفظ کرامت و شخصیت انسان‌ها موضوع بسیار مهمی است که باید همواره آن را مدنظر داشته باشیم. گاهی ممکن است اشخاص به ‌علت نارضایتی یا مشکلاتی که در مورد رسیدگی به خواسته خود در ادارات به‌ وجود آمده است، مرتکب بزه توهین به کارکنان دولت شوند. کاربرد لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت هم در این زمان مشخص می‌شود. کارمند یا مامور دولت برای احقاق حق خود، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه توهین به مامور دولت ، خواسته خود را در دادگاه مطرح کند. در صورتی‌ که صحت ادعای او در دادگاه احراز شود، قاضی شخص هتاک را مطابق قانون محکوم می‌کند.

به ‌عنوان مثال، فرض کنید شما در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار هستید. شخصی به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به خواسته مورد نظرش به شما اهانت می‌کند. این شخص مرتکب بزه توهین شده ‌است. یعنی این شخص در مقابل سایر افراد و مراجعه‌کنندگان به شما توهین و بی‌احترامی کرده است و موجب هتک حیثیت شما شده ‌است. در صورتی ‌که از این شخص شاکی باشید، می‌توانید علیه او لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. در این حالت، قاضی با بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

همچنین اگر شما سرباز نظام‌ وظیفه باشید و در زمان انجام‌ وظیفه، شخصی به شما اهانت کند. یعنی با استفاده از الفاظ رکیک به شما بی‌احترامی کند یا شما را هل بدهد، شما می‌توانید علیه او در دادگاه اقدام کنید. بعد از آن با تنظیم نمونه لایحه توهین به مامور دولت و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه اثبات کنید. در صورتی‌ که قاضی صحت ادعای شما را احراز کند، به مجازات مرتکب حکم می‌دهد.

لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت در چه زمانی تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شما به‌ عنوان یکی از کارکنان دولت مورد اهانت قرار گرفته باشید، می‌توانید برای احقاق حق خود، به دادگاه مراجعه کنید. بعد از آن با بیان توضیحات خود و تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت علیه مرتکب، از دادگاه مجازات او را تقاضا کنید. اگر صحت ادعای شما در دادگاه احراز شود، قاضی بزهکار را محکوم می‌کند.

به ‌عنوان مثال:

شما در یک اداره دولتی مشغول به کار هستید و شخصی به شما توهین می‌کند. او شما را شخصی بی‌مسئولیت خطاب می‌کند، در این حالت بزه توهین محقق شده ‌است. شما می‌توانید لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت یا لایحه دفاعیه توهین را تنظیم کنید و به دادگاه ارائه دهید. شما باید در لایحه، درباره هتک حرمت خود توسط این شخص توضیحات کامل را بیان کنید. چنانچه برای دادگاه محرز شود که به شما توهین شده ‌است، مرتکب را به مجازات بزه توهین به مأمور دولت محکوم می‌کند.

نحوه‌ تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت

برای اینکه بتوانید حق خود را احیا کنید، لازم است که این لایحه فحاشی را به دادگاه تقدیم کنید. برای تنظیم لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت لازم است که خودتان و شخصی که به شما توهین کرده ‌است را به ‌طور کامل معرفی کنید. بعد از آن، توضیحات خود را به ‌صورت کامل، دقیق و خلاصه بنویسید. خواسته خود را در قالب پاراگراف‌های کوتاه، مرتب و مرتبط با یکدیگر بنویسید. شما می‌توانید در متن نمونه لایحه توهین به مامور دولت از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، نظریه‌های مشورتی، قواعد فقهی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در انتهای لایحه دفاعیه توهین به مامور دولت می‌توانید خواسته اصلی خود را مبنی‌ بر مجازات متهم بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک در این ‌مورد تصمیم‌ گیری می‌کند.

ماده 104 قانون مجازات اسلامی (اصلاحی بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری)

بر اساس این ماده، توهین به مقامات و کارکنان موضوع ماده 609 به بزه قابل گذشت تبدیل شده‌ است. بنابراین اگر مامور دولت از شخصی که به او توهین کرده‌، گذشت کند، دادرسی و مجازات در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف می‌شود. مطابق تبصره این ماده، مجازات حبس بزه توهین به مقامات و کارکنان دولت، به نصف کاهش ‌یافته است. یعنی مجازات آن حداکثر سه ماه حبس خواهد بود.

پیشنهادی که ما داریم

بدون شک، تنظیم لایحه نیازمند اطلاع از جنبه‌های مختلف قانونی است. کاری که ما در «احتراما» انجام می‌دهیم تمرکز کامل بر مقوله تنظیم لایحه و مشاوره حقوقی تلفنی در این مورد است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ما استفاده کنید.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال