لایحه دفاعیه حضانت فرزند ؛ راه تصاحب قانونی حضانت فرزند

لایحه دفاعیه حضانت

خانواده نقش بسیار مهمی در پرورش و سرپرستی کودکان دارد. گاهی پیش می‌آید که بنیان خانواده به دلیل مسائلی سست می‌شود و کارآمدی خود را از دست می‌دهد. یکی از مواردی که موجب از بین رفتن بنیان خانواده می‌شود، طلاق زوجین است. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در زمان جدایی؛ زوجین با آن روبرو می‌شوند، موضوع حضانت است. کودکانی که در طول زندگی از حضانت والدین خود به ‌صورت مشترک برخوردار بوده‌اند، پس ‌از طلاق، ناچار به زندگی با یکی از آن‌ها می‌شوند. هرکدام از والدین که خواهان به عهده گرفتن حضانت کودک باشد، باید نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند را تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند. در صورت احراز شرایط لازم، قاضی در این‌ مورد تصمیم‌گیری می‌کند. این لایحه یکی از انواع لایحه حضانت است.

در صورتی‌ که شما هم قصد دارید برای گرفتن حضانت اقدام کنید؛ این مطلب را تا پایان مطالعه کنید و لایحه سلب حضانت را بشناسید.

حضانت و ماهیت آن

در حقوق، حضانت به معنی سرپرستی، نگهداری و مواظبت از کودک است. زمانی ‌که حضانت به شخصی سپرده می‌شود، لازم است که آن شخص در جهت تربیت و پرورش کودک تلاش کند. زیرا تربیت صحیح کودک، موجب سلامت یک جامعه می‌شود. در زمان جدایی زوجین، قاضی در مورد حضانت کودک آن‌ها، تعیین تکلیف می‌کند و رای می‌دهد.

هرکدام از والدین که صلاحیت نگهداری و مراقبت از کودک را داشته باشد؛ پس از تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند و به حکم دادگاه ، عهده ‌دار حضانت می‌شود. حضانت از کودک شامل؛ نگهداری، مواظبت و تأمین مایحتاج او است. زمانی ‌که حضانت کودک به خانم واگذار می‌شود، هزینه‌های زندگی کودک توسط دادگاه تعیین می‌شود. آقا موظف است که هزینه‌های زندگی کودک را حتی زمانی که نزد خانم است، پرداخت کند.

حضانت تکلیف والدین است. یعنی هرکدام از والدین که با حکم دادگاه عهده ‌دار حضانت می‌شود، باید به این تکلیف عمل کنند. آنان نمی‌توانند این مسئولیت را به شخص دیگری واگذار کنند یا اینکه در انجام وظایف خود کوتاهی کند. شخصی که عهده دار حضانت فرزند است، نمی‌تواند از نگهداری کودک امتناع کند. در این ‌صورت دادگاه این شخص را به انجام‌ وظیفه خود ملزم می‌کند. چنانچه شخصی که عهده ‌دار حضانت است به وظایف خود عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند برای گرفتن حضانت کودک اقدام کند. برای این کار، لازم است با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند از قاضی تقاضای اخذ حضانت کند. در صورتی ‌که دلایل ارائه‌ شده محکمه‌ پسند باشد، قاضی حضانت را به متقاضی واگذار می‌کند.

شرایط لازم برای گرفتن حضانت

در صورتی ‌که قصد دارید حضانت کودک را بگیرید؛ لازم است که شرایط مورد نیاز را دارا باشید.

عدم اعتیاد یکی از شرایط مهم و ضروری برای گرفتن حضانت است. در صورتی ‌که شخصی به مواد مخدر یا مشروبات الکلی و قمار اعتیاد داشته باشد، نمی‌تواند برای گرفتن حضانت کودک اقدام کند. شخصی که اعتیاد دارد، از نظر قانون‌گذار صلاحیت لازم برای حضانت کودک را ندارد.

چنانچه شخصی به هر نوع بیماری روانی مبتلا باشد نیز نمی‌تواند عهده ‌دار حضانت شود. زیرا یکی از شرایط لازم برای حضانت کودک، سلامت روانی دارنده حضانت است.

شخصی که قصد دارد حضانت کودک را بگیرد، باید با او حسن رفتار داشته باشد. یعنی با ضرب ‌و جرح و سوءاستفاده از کودک باعث آسیب به روح و جسم او نشود. شخصی که از کودک خود برای قاچاق، تکدی‌گری، فساد و فحشا سوءاستفاده می‌کند، نمی‌تواند حضانت او را به عهده بگیرد. زیرا قانون‌گذار اجازه این ‌موضوع را نمی‌دهد.

اگر همه شرایط لازم برای حضانت را داشته باشید؛ می‌توانید برای اخذ حضانت اقدام کنید. در این حالت لازم است با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند ، تقاضای خود را در دادگاه مطرح کنید. در صورتی‌ که وجود شرایط لازم برای حضانت در دادگاه محرز شود، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد.

چندین نکته برای نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند

دادگاه صالح برای رسیدگی به موضوع حضانت، دادگاه خانواده است. یعنی شخصی که خواهان حضانت است، باید با مراجعه به دادگاه خانواده و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند خواسته خود را بیان کند. در بعضی مناطق که دادگاه خانواده تشکیل نشده‌ است، یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی به این امور رسیدگی می‌کند.

حضانت، هم حق و هم تکلیف والدین است. یعنی کسی نمی‌تواند آن‌ها را از حضانت کودکشان محروم کند. همچنین تکلیف است یعنی آن‌ها موظف به نگهداری و سرپرستی از کودک خود هستند و نمی‌توانند از انجام این تکلیف خودداری کنند. در همین راستا، لایحه سلب حضانت از پدر و لایحه سلب حضانت از مادر مطرح می‌شود.

شیوه کاربرد نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند

موضوع حضانت کودکان در هنگام طلاق یکی از چالش‌های والدین است. مطابق قانون، حضانت تا هفت ‌سالگی با خانم و از هفت ‌سالگی تا زمان بلوغ، به آقا واگذار می‌شود. پس ‌از آن، کودکی که بالغ شده ‌است، خودش می‌تواند سرپرستش را انتخاب کند. یعنی کودک می‌تواند بعد از بلوغ اعلام کند که می‌خواهد با کدام یک از والدین خود زندگی کند. در زمان طلاق معمولاً یکی از والدین تمایل بیشتری برای حضانت کودک را دارد. با توجه به میزان وابستگی عاطفی ممکن است هرکدام از والدین خواهان حضانت کودک باشند. در این ‌صورت شخصی که می‌خواهد حضانت کودک را بگیرد، باید با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند برای گرفتن حضانت اقدام کند.

برای مثال؛ خانمی را در نظر بگیرید که شوهرش در طول زندگی مشترک همیشه در سفر و مأموریت بوده ‌است. در این شرایط این کودک به خانم وابسته می‌شود. در صورتی ‌که در زمان طلاق آن‌ها؛ کودک‌شان هشت‌ ساله باشد. حضانت او به آقا واگذار می‌شود. اما اگر خانم بتواند ثابت کند که کودک از نظر عاطفی به او وابستگی شدید دارد، ممکن است قاضی به حضانت خانم حکم دهد. زیرا مصلحت کودک مورد توجه دادگاه است.

 

لایحه دفاعیه حضانت فرزند چه زمانی تنظیم می‌شود؟

کودک تا زمانی ‌که به سن بلوغ برسد، نیازمند حمایت والدین است. زمانی ‌که والدین به ‌علت طلاق از یکدیگر جدا می‌شوند، باز هم کودک محتاج حمایت آن‌ها است. به‌ همین دلیل، دادگاه در رأی طلاق درباره حضانت و سرپرستی کودک نیز تعیین تکلیف می‌کند. ممکن است شما بخواهید برخلاف حکم دادگاه و با توجه مصلحت کودک خود، سرپرستی او را از طریق قانونی بگیرید. برای این کار لازم است که به دادگاه مراجعه کنید و با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند دلایل خود را برای این ‌موضوع بیان کنید. شما باید با ارایه دلایل کافی بتوانید قاضی را مجاب کنید که به نفع شما حکم دهد.

در مواردی ممکن است شوهر فوت کرده باشد و حضانت کودک به هر دلیلی به پدر بزرگ او رسیده باشد. خانمی که می‌خواهد حضانت کودک خود را از خانواده همسر بگیرد، باید به دادگاه مراجعه و نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند را تنظیم کند. در صورتی‌ که دادگاه تشخیص دهد خانم توانایی نگهداری و سرپرستی کودک را دارد، حضانت کودک را به او واگذار می‌کند.

گاهی ممکن است شوهری که در هنگام طلاق در زندان بوده ‌است، بعد از آزادی برای حضانت کودک اقدام کند. این آقا برای گرفتن حضانت کودک خود باید نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند را به طرفیت همسر سابقش تنظیم کند و بعد از آن با ارائه دلایل و مدارک کافی تقاضای خود را در دادگاه مطرح کند. در صورتی‌ که قاضی صلاحیت این آقا را تشخیص دهد، حضانت کودک را به او واگذار می‌کند.

شیوه نگارش نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند

اگر می‌خواهید نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند را تنظیم کنید لازم است ابتدا مشخصات خود و همسر سابق‌تان را به ‌همراه آدرس وارد کنید. برای گرفتن حضانت نیاز است که مدارک لازم برای اثبات ادعای خود و عدم صلاحیت همسرتان را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که دادگاه دلایل شما را کافی بداند حضانت کودک را به شما واگذار می‌کند.

در نمونه لایحه دفاعیه حضانت فرزند شما می‌توانید از مواد قانونی مرتبط، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. این موارد موجب افزایش اعتبار لایحه شما می‌شود.

پیشنهاد ما برای شما

برای اطلاع از جزئیات نحوه حضانت صحیح و قانونی فرزند از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای استفاده از این خدمات، کافی است که روی لینکی که مشخص کرده‌ایم بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، گروه حقوقی احتراما در بازه زمانی معین با شما تماس می‌گیرند و این امکان را خواهید داشت که در یک گفتگوی تلفنی، سوالات حقوقی و ابهامات ذهنی خود در رابطه با پرونده مربوط به این لایحه را مطرح کنید. همچنین می‌توانید از متخصصان این بخش راهنمایی بخواهید و با آن‌ها مشورت کنید.

ضمن آنکه اگر تصمیم به نوشتن یک لایحه داشتید، می‌توانید درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. نوشتن لایحه امری تخصصی است که باید به متخصصان این حوزه سپرده شود.

تنظیم لایحه حضانت از طرف مادرتنظیم لایحه حضانت از طرف پدر

ثبت نظر یا سوال