موارد استفاده و کاربرد لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه به همراه دقیق‌ترین شیوه تنظیم آن

لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

یکی از اقداماتی که موجب از بین رفتن آرامش و امنیت مردم می‌شود، تهدید با سلاح است. در شرایطی که شخصی برای ایجاد هراس در دیگران یا برای رسیدن به خواسته غیر قانونی خود، از سلاح استفاده کند، این جرم شکل می‌گیرد. شخصی که به واسطه این اقدام متهم، به او هراسی وارد شده باشد، حق طرح شکایت علیه متهم را دارد. برای پیگیری این موضوع در دادگاه کیفری، بهتر است که شاکی لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه را ارائه دهد. این کار موجب بالا رفتن سرعت و دقت در روند دادرسی و صدور حکم می‌شود. لازم به ذکر است که این جرم، از انواع جرم تهدید محسوب می‌شود.

چرا لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه مهم است؟

قاضی دادگاه ممکن است چندین مرتبه متن لایحه تهدید با اسلحه و دلایل طرفین را مطالعه و بررسی کند و در نهایت با توجه به دلایل طرفین و مقررات مرتبط با این موضوع، حکم خود را صادر خواهد کرد. در این جرم، شخصی با استفاده از سلاح قصد دارد دیگران را بترساند. این ترساندن معمولاً برای پیش بردن هدفی غیر قانونی انجام می‌شود.

فردی را در نظر بگیرید که در یک خیابان، با سلاح موجب هراس مردم می‌شود. ممکن است او این کار را با هدف اخاذی یا صرفا تهدید دیگران انجام دهد. در هر صورت استفاده از سلاح برای ترساندن مردم و ارتکاب تهدید با اسلحه قابل مجازات خواهد بود.

شخصی که امنیت ذهنی او در جریان وقوع این اقدام از بین رفته است، می‌تواند علیه مرتکب در دادگاه اقدام کند. سپس با تقدیم لایحه تهدید با اسلحه و ارائه مدارک مناسب، مجازات متهم را از قاضی بخواهد. چنانچه وقوع این عمل مجرمانه برای دادگاه محرز شود، مرتکب مطابق قانون به حبس و شلاق محکوم خواهد شد.

لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه چه کاربردی دارد؟

تحقق جرم تهدید با اسلحه موجب از بین رفتن نظم جامعه و خدشه‌دار شدن حس امنیت مردم می‌شود. وقتی فردی با سلاح تظاهر و قدرت‌ نمایی کند و دیگران را بترساند، باید مجازات شود. مجازات مرتکب موجب پیشگیری از وقوع این اقدام غیر قانونی در جامعه خواهد شد.

کاربرد لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه در جایی است که شاکی علیه مرتکب شکایت می‌کند. با تشکیل جلسه‌های دادگاه کیفری، شاکی برای شرح مکتوب توضیحات و دلایل خود، یک لایحه ارائه می‌دهد.

در مقابل متهم نیز برای بیان دفاعیات و دلایل خود، یک لایحه را به دادگاه تقدیم می‌کند. هر کدام از آن‌ها در متن لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه توضیحات و نکاتی را به ‌صورت مکتوب می‌نویسند. قاضی دادگاه با بررسی محتوای لوایح و دلایل هر دو طرف، در خصوص این پرونده تصمیم‌ گیری می‌کند.

به این مثال توجه کنید

شخصی را در نظر بگیرید که در یک آسانسور با استفاده از سلاح، افرادی را تهدید کرده‌ است. اگر این افراد علیه او شکایت کنند، مرتکب تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در دادگاه طرفین باید در مورد خواسته خود، توضیحاتی را به دادگاه ارائه دهند.

به دلیل کمبود زمان دادگاه، بهتر است که شاکی و متهم لوایحی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنند. ارائه لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه به دادگاه موجب می‌شود تا شاکی و متهم، تمام توضیحات یا دفاعیات خود را شرح دهند. این اقدام به قاضی نیز کمک می‌کند تا از جزئیات پرونده به‌ طور کامل مطلع شود. در نهایت با توجه به محتوای لوایح و دلایل طرفین دادگاه حکم مناسب را اعلام خواهد کرد.

مجازات تهدید با اسلحه چیست؟

در ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، در خصوص تهدید با اسلحه و مجازات مرتکب صحبت شده ‌است. مطابق این ماده، تظاهر یا قدرت‌ نمایی با سلاح و ایجاد مزاحمت، اخاذی یا تهدید دیگران موجب مجازات مرتکب می‌شوند. در قانون برای مرتکب مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق تعیین ‌شده است. بنابراین قاضی دادگاه با توجه به اقدامات مرتکب، نوع سلاح و نحوه وقوع این اقدام، میزان حبس و شلاق مرتکب را تعیین می‌کند.

تهدید با اسلحه از جرائم غیر قابل گذشت است. یعنی پیگیری آن منوط به شکایت شاکی نیست. رضایت و گذشت شاکی نیز تأثیری در مجازات مرتکب ندارد. این اقدام علیه امنیت و آسایش مردم صورت می‌گیرد، به همین دلیل دادستان به ‌عنوان نماینده مردم مجازات مرتکب را تقاضا می‌کند.

تهدید با اسلحه اقدامی خطرناک است. به دلیل اینکه در هر لحظه احتمال ورود جراحت و صدمه توسط متهم به دیگران وجود دارد. در مواقعی ممکن است این جرم از مصادیق محاربه محسوب شود. اگر این اقدام مرتکب به‌ عنوان محارب شناخته‌ شده باشد، مجازات سنگین‌تری در انتظار او خواهد بود.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه

برای تنظیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه اطلاعات حقوقی و تجربه فراوانی در این زمینه نیاز است. این کار باید توسط افرادی انجام شود که دانش حقوقی دارند. برای تنظیم لایحه تهدید با اسلحه مشخصات طرفین و شماره پرونده ضروری است. بدون این موارد لایحه مورد تأیید نخواهد بود. در متن لایحه توضیحات کامل و دقیقی درباره زمان و نحوه وقوع جرم به همراه مشخصات سلاح نوشته می‌شود. پس ‌از آن، دلایل قابل ارائه، باید به طور دقیق نوشته شوند. مهمترین موضوع در متن لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه ، دلایلی هستند که به‌ ترتیب اولویت نوشته می‌شوند.

فردی که لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه را تنظیم می‌کند، در صورت لزوم می‌تواند از احکام، آرای وحدت رویه یا مواردی مانند آن‌ها استفاده کند. مطالبی که در متن لایحه نوشته می‌شوند به قاضی برای تصمیم‌ گیری بهتر کمک خواهند کرد. در پایان لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه ، قسمتی را به‌ عنوان نتیجه‌ گیری و برای بیان درخواست اختصاص می‌دهید. یعنی با توجه به دلایل و توضیحاتی که بیان شد، خواسته شاکی مبنی ‌بر صدور حکم مجازات مرتکب بیان می‌شود.

اگر لایحه از طرف متهم نوشته ‌شده باشد، مواردی مانند اظهار ندامت و تقاضای تخفیف مجازات بیان خواهد شد. قاضی دادگاه با توجه به محتوای لایحه و جزئیات پرونده، حکم مناسب را صادر می‌کند.

با توجه به این مساله که این لایحه از انواع لایحه‌ تهدید محسوب می‌‎شود، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام برای نوشتن آن، حتما مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی احتراما مطالعه کنید.

چه زمانی لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی برای رسیدن به هدف خود، با سلاح مردم را تهدید کند، مستحق مجازات است. شاکی با شکایت علیه او می‌تواند از طریق دادگاه مجازات مرتکب را تقاضا کند. او با تقدیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه و ارائه دلایل مناسب، وقوع این جرم را در دادگاه اثبات خواهد کرد. در مواقعی که شخصی با یک سلاح گرم قصد دارد از دیگران پول یا مالی را بگیرد، موجب هراس آن‌ها می‌شود. شاکی مطابق قانون، این حق را دارد که علیه متهم شکایت کند. تنظیم و تقدیم لایحه موجب می‌شود تا شاکی در مورد این جرم توضیحات کاملی را مطرح کند.

اگر در جریان وقوع این جرم به شاکی یا دیگران جراحت یا صدمه وارد شده باشد یا مرتکب موجب فوت شخصی شود، به پرداخت دیه یا قصاص محکوم خواهد شد. در شرایطی که متهم تحت تعقیب قرار بگیرد، می‌تواند با ارائه دلایل و تقدیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه از خودش دفاع کند. گاهی ممکن است فردی به دلیل اختلاف یا خشم، مرتکب تهدید ساده شود.

یعنی او بدون استفاده از سلاح موجب هراس دیگران شده باشد. شاکی بر خلاف واقعیت، مدعی می‌شود که متهم از سلاح استفاده کرده است. در این حالت متهم برای دفاع از خود، می‌تواند لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه را تنظیم کند. او باید ضمن تقدیم لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه مدارک و دلایلی را به دادگاه ارائه دهد و عدم وجود سلاح را ثابت کند.

در صورتی ‌که قاضی اظهارات متهم را بپذیرد، او را صرفا به مجازات جرم تهدید ساده محکوم خواهد کرد.

ارکان جرم تهدید

تحقق این جرم و مجازات مرتکب به سه رکن مهم بستگی دارد. رکن مادی، قانونی و معنوی برای تحقق جرایم ضروری هستند. در ادامه توضیح می‌دهیم.

رکن قانونی این جرم

در لایحه دفاعیه تهدید با اسلحه ، می‌توانید به ابعاد قانونی این جرم اشاره کنید. در نظر داشته باشید که اقدام مرتکب باید به موجب قانون جرم محسوب شود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده باشد. اگر شخصی با اسلحه دیگران را تهدید کند، به موجب ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مستحق مجازات خواهد بود. بنابراین رکن قانونی این جرم، همین ماده محسوب می‌شود و می‌توانید به آن اشاره کنید.

رکن مادی جرم تهدید

برای شکل‌ گیری جرایم لازم است که مرتکب فعل یا ترک فعل یا رفتار مجرمانه‌ای را انجام دهد. وقتی شخصی با استفاده از سلاح گرم یا سرد دیگران را بترساند یا با ایجاد هراس در آن‌ها خواسته‌ای را مطرح کند، این اقدام او به عنوان عنصر مادی شناخته می‌شود.

عنصر معنوی این جرم

برای شکل‌گیری جرم تهدید با اسلحه ، به عنصر معنوی یا روانی نیز نیاز است. در مواقعی که شخصی با سوءنیت و قصد مجرمانه بر روی دیگران سلاح بکشد و آن‌ها را بترساند، رفتار او قابل مجازات خواهد بود.

خدمات پیشنهادی ما

وکلا و کارشناسان حقوقی مجموعه احتراما به صورت تخصصی در زمینه تنظیم لایحه فعالیت دارند. آن‌ها با تجربه‌ای که در این زمینه کسب کرده‌اند، تلاش می‌کنند لوایحی دقیق و کامل را به افراد تحویل دهند. شما می‌توانید تنظیم لایحه خود را به تیم حقوقی احتراما واگذار کنید.

از طرف دیگر، اگر در خصوص این موضوع به اطلاعات حقوقی نیاز دارید، می‌توانید با ثبت سفارش در وب سایت ما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید.

تنظیم لایحه تهدید از طرف شاکیتنظیم لایحه تهدید از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال