جرم تریاک و مجازات آن در موارد کشیدن، فروش، قاچاق یا حمل این مواد مخدر

جرم تریاک

تریاک به ‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مخدرها شناخته می‌شود. اولین کسانی که در کشور ما به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند، از این ماده مخدر استفاده کرده‌اند. جرم تریاک شامل مسائلی مانند خرید و فروش، مصرف یا نگهداری این ماده مخدر می‌شود.

به دلیل همسایگی ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک ، وقوع جرایم مربوط به این ماده مخدر در کشور ما زیاد است. تعداد زیادی از افراد مصرف‌ کننده مواد مخدر در کشور ما، به این ماده مخدر اعتیاد دارند. در شرایطی که فردی مرتکب یکی از جرایم مربوط به تریاک شود، مجازات متناسب با نوع جرم ارتکابی برای او تعیین خواهد شد.

جرم تریاک چیست؟

در شرایطی که موضوع عمل ارتکابی توسط متهم، ماده مخدر تریاک باشد، ترکیب جرم تریاک مطرح می‌شود. تعدادی از مردم به دلیل عدم آشنایی با اصطلاحات مربوط به مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر از ترکیب جرم تریاک استفاده می‌کنند. جرم ارتکابی در مورد این ماده مخدر باید مشخص باشد. یعنی خرید و فروش، نگهداری، قاچاق و سایر موارد باید تصریح شوند. در قوانین ما و در بین حقوقدانان این ترکیب به ‌تنهایی به کار نمی‌رود.

بعضی از افراد زمانی‌ که می‌خواهند از فرد حقوقدانی بپرسند که مجازات حمل یا نگهداری ۲۰ کیلوگرم تریاک چیست، می‌گویند جرم ۲۰ کیلو تریاک چیست. این موضوع در بین مردمی که اطلاعات حقوقی کمتری دارند، رایج است. در هر صورت اگر فردی یکی از جرایم مرتبط با این ماده مخدر را مرتکب شود، با توجه به مقدار آن و تعداد دفعاتی که این جرم را تکرار کرده‌ است، مجازات خواهد شد.

با توضیح این مساله که این جرم، از انواع جرایم مربوط به مواد مخدر است، برای حضور در دادگاه مربوط به آن، نیاز است که لوایح مناسبی با این موضوع در اختیار داشته باشید. لایحه مواد مخدر و لایحه دفاعیه مواد مخدر از جمله مهمترین لوایحی هستند که باید در این محاکم قضایی ارائه شوند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی نام لوایح به صفحه مقاله اختصاصی آن‌ها وارد شوید و درباره هر کدام مطالعه کنید.

جرم حمل تریاک چیست؟

وقتی شخص یا اشخاصی مقداری تریاک را در داخل کشور جا به‌ جا می‌کنند، جرم حمل تریاک شکل می‌گیرد. در واقع این جرم زمانی محقق می‌شود که ماده مخدر در داخل مرزهای کشور جا به جا شده باشد. اگر شخص یا اشخاصی در سطح یک شهر یا استان یا روستا این مواد مخدر را منتقل کنند، جرم حمل تریاک تشکیل می‌شود.

تصور کنید شخصی مقدار زیادی از این مواد مخدر را از یک منطقه به منطقه دیگر تهران حمل می‌کند. در این شرایط به دلیل اینکه حمل در داخل کشور بوده‌ است، جرم حمل محقق می‌شود.

مثال دیگری درباره این موضوع

تصور کنید اشخاصی در قالب یک تیم گسترده ۲۰۰ کیلو تریاک را در ماشین‌هایی جاسازی می‌کنند. سپس این میزان مواد مخدر را از یک شهر جنوبی به شهرهای شمالی کشور می‌برند. این اقدام نیز به دلیل اینکه در داخل کشور بوده است، به‌ عنوان حمل شناخته می‌شود.

حمل مواد مخدر نیز از دیگر جرایمی است که برای آن دادگاه تشکیل می‌شود. مسلما برای حضور در این دادگاه نیاز است لوایح مناسبی ارائه شود. در مقاله لایحه حمل مواد مخدر (روی لینک بزنید) درباره ابعاد این لایحه به دقت توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم در تکمیل این مقاله، آن را نیز مطالعه کنید.

جرم یک کیلو تریاک چیست؟

همانطور ‌که بیان شد بعضی از مردم در زمان پرسیدن سؤال در مورد مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر، واژه مجازات را مطرح نمی‌کنند. زمانی ‌که این سوال پرسیده می‌شود، باید به‌ طور دقیق مشخص شود که منظور کدام جرم مربوط به تریاک است. با این ‌حال اگر شخصی ۱ کیلوگرم تریاک را حمل یا نگهداری کند، متناسب با این میزان مواد مجازات خواهد شد.

بر اساس ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر فردی ۱ کیلوگرم تریاک را نگهداری، مخفی یا حمل کند، به جزای نقدی از 15 تا 60 میلیون ریال و 40 تا 74 ضربه شلاق و 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد و عنوان جرم او، جرم نگهداری مواد مخدر (برای مطالعه بیشتر در خصوص این جرم، روی لینک بزنید) خواهد بود.

ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر

مطابق ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه فردی یک کیلوگرم تریاک را تولید یا توزیع کند یا بفروشد، به جزای نقدی از 50 تا 200 میلیون ریال و شلاق از ۵۰ تا ۷۴ ضربه و سه ‌تا ۱۵ سال حبس محکوم می‌شود. در واقع پاسخ سوال مربوط به مجازات یک کیلوگرم تریاک، مطابق با این ماده داده شده است.

مجازات این ۲ ماده در خصوص جرایم مربوط به تریاک بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵ کیلوگرم است. به ‌این ‌ترتیب زمانی‌ که پرسیده می‌شود جرم دو کیلو تریاک چیست، این مجازات با نظر قاضی برای مرتکب تعیین می‌شود. در واقع حداقل و حداکثر این مجازات با توجه به این دو ماده و بر اساس میزان مواد کشف شده و اقدامات مرتکب معین خواهد شد. یعنی این مجازات برای جرایم مربوط به مواد مخدر از ۵۰ گرم تا ۵ کیلوگرم است و تفاوت مجازات برای یک یا دو کیلوگرم از آن، با تشخیص قاضی است.

جرم قاچاق تریاک چیست؟

زمانی‌ که این ماده مخدر از مرزهای کشور وارد یا خارج شود، جرم قاچاق تریاک شکل می‌گیرد. همسایگی ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر افیونی موجب شده‌ است تا قاچاق این مواد به ایران و سایر کشورها از این مسیر صورت بگیرد.

تعداد زیادی از قاچاقچیان مواد مخدر را از کشور تولید کننده به ایران وارد می‌کنند. سپس این مواد را از طریق مرزهای ایران به کشورهای دیگر می‌برند. این موضوع به‌ عنوان قاچاق مواد مخدر شناخته می‌شود. فرد یا افرادی که این جرم را مرتکب می‌شوند، به مجازات قاچاق مواد مخدر محکوم خواهند شد.

قاچاق تریاک به چه نحوی محقق می‌شود؟

قاچاق تریاک به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. تعداد زیادی از مرتکبان مواد مخدر را در داخل مواد خوراکی جاسازی می‌کنند. همچنین ممکن است آن را در لوازم برقی و اجناس دیگر قرار دهند.

در شرایطی قاچاق مواد مخدر با جاسازی آن در بدن انسان صورت می‌گیرد. این اقدام سالیانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. قاچاقچیان مواد مخدر تعداد زیادی از افراد را برای این کار اجیر می‌کنند. این افراد باید بسته‌های کوچک مواد مخدر را قورت دهند. بعد از اینکه به کشور موردنظر رسیدند، این مواد را دفع کنند. این اقدام نادرست سالیانه جان بسیاری از افراد، به‌ خصوص جوانان را می‌گیرد.

در صورتی‌ که جرم قاچاق توسط پلیس یا سایر مراجع صلاحیت دار شناسایی شود، تحت تعقیب قرار می‌گیرند. وسایل نقلیه آن‌ها نیز به نفع دولت ضبط می‌شود. اگر قاچاقچی مواد مخدر این جرم را به‌ طور مسلحانه انجام دهد، مطابق ماده ۱۱ قانون مبارزه با مواد مخدر به اعدام محکوم خواهد شد. در صورتی‌ که مرتکب مسلح نباشد، متناسب با میزان موادی که قاچاق کرده ‌است، به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم می‌شود.

جرم تریاک کشیدن چیست؟

بر اساس ماده ۱ قانون مبارزه با مواد مخدر، استعمال مواد مخدر به هر شکلی که باشد، جرم است. جرم تریاک کشیدن نیز جرم محسوب می‌شود. بعضی از مصرف‌ کنندگان از طریق دود کردن تریاک، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. عده‌ای از افراد نیز با خوردن مواد مخدر مرتکب این جرم می‌شوند.

اگر فردی با هدف استعمال مواد مخدر مکانی را دایر یا اداره کند، به جزای نقدی از ۲۵ تا ۷۰ میلیون ریال و 20 تا 74 ضربه شلاق و ۱ تا ۲ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم می‌شود. در صورتی‌ که مرتکب این جرم را تکرار کند، مجازات او ۲ تا ۴ برابر مجازات مرتبه اول خواهد بود.

با توجه به ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر اگر فرد معتادی برای درمان یا ترک اعتیاد خود اقدام نکند، مجرم است. همه معتادان مکلف هستند به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند. در این‌ صورت از تعقیب کیفری معاف خواهند شد. قانونگذار با ایجاد طرح‌های حمایتی تلاش کرده‌ است تا معتادان را به ترک اعتیاد تشویق کند.

اگر فردی معتاد نباشد و مواد مخدر مصرف کند، به جزای نقدی و شلاق محکوم می‌شود.

جرم تریاک فروشی چیست؟

اگر شخصی تریاک را بفروشد، متناسب با میزان آن و تعداد دفعات تکرار جرم مجازات می‌شود. فروش این ماده مخدر ممکن است به‌ صورت جزیی یا در مقادیر بسیار زیاد انجام شود. گاهی ممکن است تریاک فروخته‌ شده، چند گرم یا چند کیلو و حتی چند تن باشد. زمانی ‌که فردی مرتکب این جرم شود، قاضی بر اساس سابقه‌ او و میزان موادی که فروخته است، مجازات مرتکب را تعیین می‌کند.

تصور کنید شخصی در یک محله کوچک روزانه چند گرم مواد را به دیگران می‌فروشد. قاضی با توجه به سابقه این فرد و مقدار موادی که فروخته است، مجازات جرم تریاک فروشی را برای او تعیین می‌کند. مطابق ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر، فروش تریاک موجب مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی برای مرتکب خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر در مورد این ماده مخدر قصد مراجعه به دادگاه را دارید، ابتدا با یک مشاور حقوقی صحبت کنید. شما می‌توانید با ثبت سفارش خود در وب سایت احتراما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد تا حضور موثری در دادگاه داشته باشید.

در صورتی که پرونده شما در دادگاه در حال بررسی است، توصیه می‌کنیم یک لایحه را به دادگاه ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی دیگر از خدمات حقوقی مجموعه ما محسوب می‌شود.

اگر در مورد این مطلب سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات سوال خود را بپرسید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال