جرم تخریب منابع طبیعی و تخریب زمین‌های کشاورزی

جرم تخریب منابع طبیعی

حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی یکی از دغدغه‌های جهانی محسوب می‌شود. جرم تخریب منابع طبیعی اقدامی ناپسند است که موجب ورود ضرر به مردم خواهد شد. انسان وظیفه دارد که منابع طبیعی را برای آیندگان حفظ کند. اگر فردی با اقدامات خود، موجب آسیب و تخریب این منابع شود، مستحق مجازات است. قطع درختان، حفاری بدون مجوز قانونی ، ساخت‌ و ساز در حاشیه رودخانه و دریا و شکار بدون مجوز از مواردی هستند که موجب نابودی محیط ‌زیست می‌شوند.

آتش‌ سوزی در طبیعت نیز یکی از معضلاتی است که موجب از بین رفتن محیط ‌زیست انسان خواهد شد. در سال‌های اخیر نسبت ‌به گذشته، برخورد با افرادی که محیط زیست را تخریب می‌کنند با جدیت بیشتری صورت می‌گیرد. با این‌ حال هنوز هم برخورد قاطع و تعیین اقدامات لازم برای پیشگیری از نابودی محیط ‌زیست نیازمند فعالیت بیشتری است.

خراب کردن و صدمه زدن به محیط‌ زیست و منابع طبیعی، خسارات جبران‌ ناپذیری را به‌ دنبال دارد. فرهنگ ‌سازی و آگاه کردن مردم به اهمیت محیط ‌زیست تا حدود زیادی موجب شناخت مردم نسبت به اهمیت منابع طبیعی می‌شود. علاوه بر این، ممکن است وضع قوانین مدون و یکپارچه برای برخورد قاطع با مرتکبان جرم تخریب منابع طبیعی از وقوع این عمل مجرمانه در جامعه پیشگیری کند. لازم به ذکر است که این جرم، از انواع جرم تخریب محسوب می‌شود.

جرم تخریب زمین منابع طبیعی

نابودی زمین و منابع طبیعی یکی از مشکلات و مسائل مهم بشر و از تهدیدهای جدی علیه محیط ‌زیست است. نابودی زمین‌ها، جنگل‌ها و مراتع از مصادیق جرم تخریب زمین منابع طبیعی محسوب می‌شود. اگر فرد یا افرادی خاک حاصلخیز یا شن و ماسه منطقه‌ای را ببرند، موجب نابودی محیط ‌زیست می‌شوند. مطابق قانون این افراد مستحق مجازات خواهند بود. چرای بیش ‌از حد دام‌ها نیز موجب خراب شدن زمین می‌شود. در تعداد زیادی از مناطق، افراد با اقداماتی مانند کشاورزی در اراضی ملی یا حفر چاه در این اراضی، موجب از بین رفتن و نابودی زمین شده‌اند.

نابود کردن اراضی و ساخت هتل، رستوران‌ها یا ویلا در اراضی ملی، یکی دیگر از مشکلات مهم در جامعه ما است. این موارد متأسفانه در سال‌های اخیر رواج زیادی داشته‌اند. سود جویان برای رسیدن به هدف خود، با از بین بردن محیط ‌زیست موجب خسارت‌های جبران‌ ناپذیری می‌شوند. گاهی ممکن است بعضی از مردم برای توسعه منطقه خود یا تسهیل رفت‌ و آمد، بدون مجوز قانونی، جاده‌ای را در اراضی ملی احداث کنند. این اقدام نیز بدون مجوز قانونی موجب مجازات مرتکبان خواهد شد.

به این مثال توجه کنید

فردی را در نظر بگیرید که یک مجتمع تفریحی و گردشگری بسیار بزرگ را در جنگل احداث می‌کند. او با این اقدام موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود. در این شرایط، مراجع صلاحیت‌ دار برای برخورد با او وارد عمل خواهند شد. مطابق قانون این متهم باید به دلیل ارتکاب جرم تخریب منابع طبیعی تحت تعقیب قرار بگیرد.

در سال‌های اخیر انجمن‌های مردم‌-نهاد و گروه‌های اجتماعی برای حفظ و حراست از محیط ‌زیست وارد عمل شده‌اند. این افراد با اقدامات خود، به دولت برای نگهداری محیط ‌زیست کمک می‌کنند. علاوه‌ بر آن در خصوص فرهنگ ‌سازی و افزایش آگاهی مردم در جهت حفظ و حراست از محیط‌ زیست نیز اقدامات قابل ‌توجهی را انجام داده‌اند.

مساله دارای اهمیت در خصوص رسیدگی به این جرم، ضرورت ارائه لایحه به دادگاه است. برای رسیدگی به این جرم، معمولا از انواع لایحه تخریب یا لایحه دفاعیه تخریب استفاده می‌شود.

جرم تخریب مرز زمین کشاورزی از جمله انواع جرم تخریب منابع طبیعی

زمین‌های کشاورزی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، با یک مرز جدا می‌شوند. این موضوع معمولاً توسط کارشناس صورت می‌گیرد. در بعضی مواقع کشاورزان با توافق و تراضی جهت تعیین مرز اقدام می‌کنند. مشخص کردن حدود زمین هر کشاورز، با مرز کشی انجام می‌شود. اگر فردی با خراب کردن مرز کشاورزی به زمین مجاور تجاوز کند، مستحق مجازات جرم تخریب مرز زمین کشاورزی خواهد بود.

چنانچه کشاورزی به مرز بندی زمین اعتراض داشته باشد، باید از طریق راه‌های قانونی اقدام کند زیرا ممکن است طرف مقابل به دلیل خراب کردن مرز، علیه او شکایت کند.

مثالی در خصوص شرایط تحقق این بزه

فردی را در نظر بگیرید که بعد از فوت پدرش، صاحب زمین زراعی او شده ‌است. او بدون آگاهی از توافقات پدر با همسایه، مرزهایی که بین مزارع آن‌ها مشخص‌ شده است را از بین می‌برد. در این شرایط، همسایه به دلیل اینکه این مرز در زمان حیات پدر و با رضایت او معین شده ‌است، می‌تواند شکایت کند. هرگونه اعتراضی به تحدید و مرزبندی باید در دادگاه پیگیری شود و هیچکس حق ندارد با خراب کردن مرز مشترک به دیگران ضرر و زیان برساند.

جرم تخریب مرز زمین کشاورزی یکی از اقداماتی است که موجب مجازات مرتکب می‌شود. اگر فردی برای اعتراض به نظر کارشناس، مرز مشترک را از بین ببرد، مرتکب جرم شده ‌است. این فرد با از بین بردن مرز کشاورزی مساحت زمین خود را گسترش و مساحت زمین طرف مقابل را کاهش می‌دهد. این موضوع موجب مجازات مرتکب و ایجاد حق شکایت برای طرف مقابل خواهد شد. در صورتی‌ که وقوع این جرم در دادگاه محرز شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

مرزبندی زمین در مواقع زیادی موجب جلوگیری از اختلاف و تعیین حدود مساحت هر زمین می‌شود. این موضوع برای تعیین سند و ثبت آن اهمیت فراوانی دارد.

تخریب زمین کشاورزی از انواع جرم تخریب منابع طبیعی

در مواقع زیادی افراد به دلیل اختلاف یا دشمنی، مرتکب جرم تخریب زمین کشاورزی می‌شوند. این موضوع بیشتر در بین مردم روستا و عشایر رواج دارد. فردی که با صاحب زمین اختلاف دارد، با اقداماتی مانند آتش زدن و ریختن مواد سمی موجب ورود ضرر به او می‌شود. در این شرایط متهم مستحق مجازات جرم تخریب زمین کشاورزی خواهد بود.

تصور کنید فردی از یک کشاورز مبلغی پول طلبکار است. کشاورز پول او را پرداخت نمی‌کند. در این شرایط طلبکار برای ضرر زدن به بدهکار، زمین کشاورزی او را آتش می‌زند. این اقدام به عنوان یکی از مصادیق تخریب قابل مجازات خواهد بود. چنانچه شاکی علیه مرتکب شکایت کند، او تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

در بعضی مواقع نابودی زمین کشاورزی با از بین بردن محصولات و ثمره آن محقق می‌شود. یعنی متهم با خراب کردن محصولات موجب ورود ضرر به صاحب آن خواهد شد. در این شرایط کشاورز می‌تواند به دلیل جرم تخریب زمین کشاورزی علیه متهم شکایت کند. با اعلام نظر کارشناس میزان خساراتی که وارد شده است، محاسبه می‌شود. در صورتی ‌که قاضی این گزارش را تأیید کند، مرتکب را به مجازات حبس و جبران خسارات محکوم خواهد کرد. این جرم در بسیاری از مواقع به دلیل دشمنی مردم دو روستا یا دو طایفه صورت می‌گیرد. ممکن است پیامدهای این جرم، علاوه ‌بر تخریب زمین به قتل یا نزاع منتهی شود.

جرم تخریب منابع طبیعی با آتش یا مواد منفجره

موضوعی که از گذشته‌های دور برای کشاورزان دغدغه‌هایی را ایجاد کرده، خراب کردن محیط زیست یا زمین کشاورزی است. این مورد در بیشتر مواقع با آتش زدن انجام می‌شود. اگر مرتکب برای این اقدام خود، از مواد منفجره استفاده کند، مجازات شدیدتری در انتظار او خواهد بود.

در مواقعی که فردی به دلیل اعتراض به موضوعی، به آتش زدن یا انفجار منابع طبیعی اقدام کند، چنانچه این کار مشمول محاربه نباشد، مرتکب به مجازات جرم تخریب منابع طبیعی محکوم خواهد شد.

فردی را در نظر بگیرید که به دلیل اختلاف با همسایه خود زمین زراعی او را با استفاده از مواد منفجره از بین می‌برد. او با این اقدام محصولات کشاورزی، زمین و خاک آن را نابود می‌کند. این اقدام موجب ضررهای فراوانی به مالک خواهد شد. به دلیل اینکه ممکن است تا سال‌ها این زمین قابل کشاورزی و زراعت نباشد. در این شرایط صاحب زمین می‌تواند علیه متهم شکایت کند. چنانچه وقوع این جرم در دادگاه محرز شود، قاضی مجازات شدیدتری را برای مرتکب در نظر خواهد گرفت.

چرا باید از تشریفات پیگیری این شکایت اطلاع داشته باشیم؟

ورود به محاکم کیفری و طرح شکایت یا دفاع از خود، نیازمند اطلاعات و دانش حقوقی است. اگر قصد طرح شکایت علیه متهم را دارید، لازم است که پیش ‌از هر اقدامی با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید. وب‌ سایت احتراما این امکان را برای شما فراهم کرده‌ است که در سریع‌ ترین زمان ممکن، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌ مند شوید. کارشناسان این مجموعه با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. سپس نکات لازم در خصوص این جرم را برای شما بیان می‌کنند.

پیگیری این جرم در دادگاه کیفری نیازمند تقدیم لایحه است. همانطور که می‌دانید تنظیم لایحه باید توسط وکلا یا کارشناسان حقوقی انجام شود. در مجموعه احتراما این مورد به ‌صورت تخصصی برای شما انجام خواهد شد. اگر قصد دارید به دادگاه لایحه ارائه دهید، می‌توانید با ثبت سفارش خود، این اقدام مؤثر و کاربردی را به کارشناسان مجموعه ما واگذار کنید. آن‌ها با استفاده از دانش خود، لایحه مورد نظر را تنظیم می‌کنند. برای این منظور کافی است که درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال