جرم تخریب دیوار و پیامد تخریب مغایر با قانون آن برای مرتکب و مالک

جرم تخریب دیوار

حفظ دارایی مردم برای قانونگذار اهمیت فراوانی دارد. بر اساس قانون، هیچکس حق ورود ضرر به دیگران را نخواهد داشت. اگر فردی با سوء نیت و با هدف زیان رساندن به شخص دیگری، دیوار ملک او را خراب کند، مرتکب جرم تخریب دیوار شده‌ است. مطابق قانون این متهم باید مورد محاکمه قرار بگیرد. چنانچه جرم او در دادگاه محرز شود، قاضی مرتکب را به حبس محکوم خواهد کرد.

خراب کردن دیوار به دلایل گوناگونی محقق می‌شود. گاهی ممکن است متهم برای رسیدن به مالی، قسمتی از ملک متعلق به دیگری را خراب کند. بعضی از افراد به ‌علت اختلاف یا خصومت با دیگران، این اقدام را انجام می‌دهند. در هر صورت اگر متهم برای این کار سوء نیت و قصد مجرمانه داشته باشد، مستحق مجازات خواهد بود.

بعضی مواقع دیواری به دلیل فرسودگی یا نفوذ آب در شرف خراب شدن قرار می‌گیرد. در این حالت اگر فردی بدون سوء نیت موجب ریزش آن شود، مجازات نخواهد شد. همچنین اگر فردی به ‌منظور کمک به نجات جان انسانی یا برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ای، باعث خراب شدن دیوار شده باشد، اقدام او قابل مجازات نیست. باید ذکر کنیم که این عمل مجرمانه، از انواع جرم تخریب محسوب می‌شود.

جرم تخریب دیوار چیست؟

در مواقعی که فرد یا افرادی با اقدامات خود، موجب خراب شدن تمام یا قسمتی از دیوار متعلق به دیگری شوند یا آن را به‌ طور کامل از بین ببرند، مرتکب جرم تخریب دیوار شده‌اند. این جرم یکی از جرایم علیه مال و دارایی دیگران است که موجب ورود ضرر مالی به صاحب ملک می‌شود. موضوعی که لازم است در خصوص جرم تخریب عمدی دیوار بدانید؛ ممنوعیت تخریب دیوار متعلق به دیگری در ملک خودتان است.

در این خصوص به چند مثال توجه کنید

فرض کنید متهم بدون مجوز قانونی و بدون رضایت، ملک شما را تصرف کرده ‌است. او در این ملک یک بنا یا دیوار احداث می‌کند. در این شرایط شما باید علیه او به دلیل ارتکاب جرم تصرف عدوانی شکایت کنید. اگر قاضی صحت اظهارات شما را بپذیرد، به مجازات مرتکب و تخریب بنایی که ساخته شده است، حکم خواهد داد.

چنانچه شما به دلیل خشم یا عصبانیت این بنا را خراب کنید، ممکن است طرف مقابل علیه شما به دلیل تخریب آن شکایت کند. این موضوع در مواقع زیادی موجب وقوع دردسرهایی برای صاحب ملک مورد تصرف می‌شود. بنابراین بهتر است که این مساله را همیشه مدنظر داشته باشید.

در خصوص جرم تخریب دیوار سوء نیت و قصد ورود ضرر به دیگران اهمیت ویژه‌ای دارد. یعنی اگر فردی بدون سوء نیت موجب خراب شدن تمام یا قسمتی از ملک متعلق به شخص دیگری شود، مجرم نیست. این فرد مطابق نظریه کارشناسی و رأی دادگاه به جبران خسارت محکوم خواهد شد.

فردی را در نظر بگیرید که متوجه می‌شود خانه همسایه‌ او به دلیل شکستگی لوله آب، در شرف تخریب قرار دارد. اگر او برای جلوگیری از خراب شدن کل ساختمان، محل شکستگی لوله را پیدا و سپس با خراب کردن قسمتی از دیوار، لوله شکسته را تعویض کند، در این شرایط به دلیل حسن نیت او صاحب خانه نمی‌تواند مجازات او یا جبران خسارتی که وارد شده است را تقاضا کند.

اگر در رابطه با این جرم، درگیر پرونده‌ای هستید، برای حضور در دادگاه حتما لایحه داشته باشید. لایحه تخریب و لایحه دفاعیه تخریب از جمله لوایحی هستند که می‌توانید در رابطه با این جرم به دادگاه ارائه دهید.

جرم تخریب دیوار همسایه و آثار قانونی آن

خراب کردن عمدی ملک متعلق به دیگری، در مواقع زیادی نسبت‌ به خانه‌ همسایه محقق می‌شود. یعنی فردی برای ورود ضرر به همسایه‌ خود، به دلیل اختلاف با او یا هر علت دیگری، این اقدام را انجام می‌دهد. این موضوع پرونده‌های زیادی را در دادگاه‌ها به خود، اختصاص داده است.

فرض کنید فردی مدعی می‌شود که همسایه‌، بنایی را در ملک او احداث کرده‌ است. او مخالفت خود را به همسایه اطلاع می‌دهد ولی همسایه آن را نمی‌پذیرد. فرد معترض با یک بیل مکانیکی قسمتی از ملک همسایه را تخریب می‌کند. در این شرایط، عمل فرد معترض به دلیل عمدی بودن این اقدام قابل مجازات است. اگر این فرد با ارتکاب جرم تخریب دیوار موجب کشته شدن یا ورود صدمه جسمی به دیگران شود، مستحق مجازات خواهد بود.

فرض کنید مرتکب برای خراب کردن ملک همسایه‌ خود با استفاده از لودر موجب کشته شدن یا قطع عضو افرادی ‌شود. در این شرایط علاوه‌ بر تحمل مجازات جرم تخریب دیوار همسایه، به قصاص یا پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.
چنانچه فردی به دلیل خراب شدن این بنا زیر آوار بماند و فوت کند، ممکن است مرتکب به قصاص محکوم شود.

تخریب دیوار مشترک چه حکمی دارد؟

تعداد زیادی از همسایه‌ها با یکدیگر دیوار مشترک دارند. این موضوع در مواقعی ممکن است موجب اختلاف شود. یعنی یکی از همسایه‌ها خواهان برداشتن آن دیوار و طرف دیگر مخالف این مساله باشد. در این شرایط، این موضوع موجب بروز اختلاف میان آن‌ها خواهد شد.

جرم تخریب دیوار مشترک به‌ عنوان یک معضل محسوب می‌شود. مطابق قانون مدنی اگر این دیوار بین دو ملک مشترک باشد، هر دو همسایه به ‌عنوان مالک آن شناخته می‌شوند. بنابراین صاحبان ملک‌های مجاور به‌ صورت مشاعی نسبت‌ به آن مالک هستند. دیوار مشترک بین دو بنا معمولاً به صورت قرار دادن سر تیر یا احداث آن به‌ عنوان اتصال دو بنا صورت می‌گیرد. بعضی مواقع مواردی مانند نصب تابلو یا پارچه یا طناب بستن به دیوار برای پهن کردن لباس، موجب اختلاف بین همسایه‌ها می‌شود. در این شرایط، فرد معترض می‌تواند علیه طرف مقابل طرح دعوا کند.

چنانچه او به دلیل اختلاف با همسایه‌ خود تمام یا قسمتی از دیوار مشترک را خراب کند، مرتکب جرم شده ‌است. در این شرایط طرف مقابل می‌تواند به علت ارتکاب جرم تخریب دیوار علیه او شکایت کند. اگر وقوع جرم تخریب دیوار مشترک برای دادگاه محرز شود، مرتکب به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

جرم تخریب دیوار باغ

بعضی از باغداران برای نگهدا‌ری محصولات خود، دور باغ را دیوار کشی می‌کنند. اگر فردی برای ضرر رساندن به مالک یا به دلیل اختلاف با او این دیوار را تخریب کند، مطابق قانون مستحق مجازات جرم تخریب دیوار باغ خواهد بود. مالک می‌تواند با طرح شکایت علیه متهم مجازات او و جبران ضرری که وارد شده است را تقاضا کند.

بعضی مواقع دیوار باغ برای جدا کردن سهم دو یا چند شریک صورت می‌گیرد. یعنی شرکا با توافق و تراضی سهم خود را مشخص می‌کنند. ممکن است هر کدام از آن‌ها دور باغ خود را دیوار کشی کند. اگر یکی از شرکا نسبت ‌به سهم خود یا شریک دیگر معترض باشد، با خراب کردن آن اعتراض خود را بروز می‌دهد. این موارد نمونه‌هایی از مصادیق این جرم هستند.

خراب کردن دیوار حتی توسط مالک و شریک موجب می‌شود که آن‌ها به جبران خسارت محکوم شوند. اگر این افراد در دادگاه و به ‌صورت قانونی طرح دعوا کنند، قاضی تصمیم مناسب را برای این پرونده اعلام می‌کند. در این شرایط اگر دادگاه حکم تخریب دهد، دیوار خراب می‌شود و این فرد خسارتی پرداخت نخواهد کرد.

نحوه‌ طرح شکایت در خصوص جرم تخریب دیوار

اگر فردی قسمتی از ملک شما را خراب کند، مطابق قانون می‌توانید علیه او به دلیل ارتکاب جرم تخریب عمدی دیوار شکایت کنید. برای این کار لازم است ابتدا در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکواییه‌ای را تنظیم و ثبت کنید. پس ‌از آن زمان، رسیدگی به این شکایت در دادسرا تعیین خواهد شد. مقام تحقیق دادسرا در خصوص زمان یا نحوه وقوع این جرم و انتساب آن به متهم تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد. سپس پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود.

برای حضور در جلسه دادرسی لازم است که ادله مناسبی داشته باشید. قاضی دادگاه با بررسی دلایلی که ارائه می‌دهید و با توجه به اظهارات شما و دفاعیات متهم، به این موضوع رسیدگی می‌کند. اگر وقوع جرم با دلایلی مانند شهادت شهود یا اقرار متهم و استشهادیه ثابت شود، مرتکب به مجازات حبس محکوم خواهد شد. اگر متهم برای خراب کردن دیوار مشترک از مواد منفجره استفاده کرده باشد، قاضی مجازات سنگین‌تری را برای او در نظر می‌گیرد.

در نظر داشته باشید

خراب کردن ملک متعلق به دیگران یکی از اقداماتی است که در جامعه ما رواج دارد. این موضوع به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. اگر قصد پیگیری این جرم را دارید، بهتر است که ابتدا با مشاوران حقوقی مشورت کنید. شما می‌توانید با ثبت سفارش در وب‌ سایت احتراما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. آن‌ها شما را در خصوص این موضوع راهنمایی خواهند کرد.

برای بیان مکتوب توضیحات خود، بهتر است که به دادگاه لایحه را ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی از اقدامات مهم و ضروری در خصوص روند پیگیری پرونده محسوب می‌شود. کارشناسان ما با دقت نظر فراوان و با استفاده از تخصص خود، تنظیم انواع لوایح را انجام می‌دهند.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال