چگونه جرم توهین پیامکی را اثبات و پیگیری کنیم؟

جرم توهین پیامکی

یکی از جرائمی که علیه حیثیت معنوی افراد شکل می‌گیرد، جرم توهین پیامکی است. این بزه، به شدت در جامعه رواج دارد. این اقدام ناپسند نه تنها از جنبه‌ حقوقی، بلکه از نگاه فقه و اخلاق نیز رفتاری مذموم شناخته می‌شود. برای پیشگیری از رواج این رفتار مذموم در جامعه، باید تدبیرهای مثبتی در نظر گرفته شود. ممکن است فرهنگ ‌سازی و برخورد با متهم، وقوع این جرم را در جامعه کاهش دهد. این جرم، یکی از انواع جرم توهین نیز محسوب می‌شود.

جرم توهین پیامکی چیست؟

یکی از مصادیق توهین، جرم توهین پیامکی است. هتک حرمت از طریق پیام کوتاه، زمانی محقق می‌شود که شخصی از طریق ارسال پیام کوتاه، شان دیگران را تحقیر کند. به کار بردن الفاظ و کلمات زشت در پیام کوتاه، موجب تحقیر و سبک شدن شخصیت دیگران می‌شود. توهین ممکن است در مناطق مختلف، متفاوت باشد. یعنی ممکن است کلمه یا اصطلاحی در یک منطقه ناپسند محسوب شود و همان کلمه در منطقه‌ای دیگر، بد و ناپسند نباشد.

باید اشاره کنیم که این موضوع به تشخیص قاضی بستگی دارد. قاضی دادگاه کیفری با توجه به شخصیت هر دو طرف و موقعیت آن‌ها و بر اساس پیام‌هایی که بین آن‌ها منتقل شده است، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند. اگر قاضی تشخیص دهد که متهم با استفاده از کلمات و الفاظ رکیک قصد هتک حرمت و تحقیر شان بزه دیده را داشته است، به مجازات او حکم خواهد داد.

توهین با پیام کوتاه، رفتاری علیه حیثیت و شخصیت انسان محسوب می‌شود. جرم فحاشی پیامکی ، موجب بی‌نظمی و از بین رفتن حرمت افراد خواهد شد. جرم توهين پيامكي مصداقی از جرائم علیه شخصیت است که از طریق ارسال متن و نوشته صورت می‌گیرد. یعنی متهم با نوشتن کلمات یا جمله‌های ناپسند و ارسال آن‌ها، موجب هتک حرمت بزه‌ دیده می‌شود. برای اینکه هتک حرمت در پیام کوتاه شکل بگیرد، لازم است که پیام کوتاه به شخص دیگری، ارسال شود. یعنی اگر شخصی در گوشی خود، کلمات و عبارات بسیار زشت و رکیک را بنویسد ولی این متن را برای طرف مقابل ارسال نکند، این بزه محقق نمی‌شود.

محل وقوع جرم توهین پیامکی کجا است؟

برای پیگیری جرائم، زمان، مکان و نحوه ارتکاب آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. برای جرائمی مانند جرم توهین در پیامک، تعیین مکان مشخص در ظاهر کار دشواری محسوب می‌شود. ممکن است دو نفر که در یک شهر زندگی می‌کنند، متهم و بزه دیده این رفتار ناپسند باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که شخصی از یک استان شمالی به شخصی که در یک استان غربی سکونت دارد، پیام کوتاه توهین آمیز ارسال کند. مطابق قانون، محل وقوع جرم در جایی است که نتیجه آن محقق می‌شود.

اگر شخصی از تهران به شخصی که در کرمان ساکن است، پیام ناپسندی ارسال کند، محل وقوع جرم توهین پیامکی ، کرمان محسوب می‌شود. علت این موضوع آن است که بزه دیده این پیام را در کرمان دریافت کرده و خوانده است. یعنی محل هتک حرمت و تحقیر شان او کرمان تلقی می‌شود. به این ترتیب، اگر شخصی چندین پیام کوتاه ناپسند را بنویسد ولی ارسال نکند یا طرف مقابل به هر دلیلی آن را دریافت نکند، این بزه تشکیل نشده است. با توجه به این موضوع، بزه دیده می‌تواند در دادگاه حوزه قضایی شهر خود یا هر محلی که پیام را دریافت کرده است، طرح شکایت کند.

آیا جرم توهین از طریق ارسال پیام کوتاه هم شکل می‌گیرد؟

بله. تحقق توهین شیوه‌های مختلفی دارد. این بزه با لفظ، اشاره و متن تشکیل می‌شود. وقتی شخصی با نوشتن کلمات ناپسند و توهین آمیز و ارسال آن به صورت پیام کوتاه، شخصیت دیگران را خوار و سبک کند، این بزه محقق می‌شود.

ممکن است تحقق این جرم، از طریق فرد آشنا یا ناشناس صورت بگیرد. یعنی اگر شما با دوست، همکار، همسایه یا هر شخصی که از قبل او را می‌شناسید، اختلاف یا خصومت داشته باشید و او پیام‌های زشت و ناپسندی را برای شما ارسال کند، جرم ارسال پیامک توهین آمیر شکل گرفته است. به دلیل آشنایی که با شخصیت متهم دارید، می‌توانید به طور مشخص، شکوائیه‌ را علیه او تنظیم کنید.

در مواقعی ممکن است ارسال پیام کوتاه ناپسند، توسط شخصی انجام شود که او را نمی‌شناسید. در این حالت نیز، شکایت علیه متهم امکان پذیر است. با این تفاوت که شناخت متهم، توسط مراجع قضایی انجام می‌شود. شناسایی متهم و اثبات وقوع جرم توهین پیامکی توسط او، به صدور حکم مجازات منتهی خواهد شد.

چگونه می‌توانم علیه متهم جرم توهین پیامکی ، شکایت کنم؟

برای اینکه جرم ارسال پیامک توهین آمیز را پیگیری کنید، لازم است که مالک سیم کارت، خودتان باشید. یعنی اگر شما از سیم کارت یکی از اعضای خانواده‌ خود استفاده کنید و شخصی از طریق ارسال پیام به این شماره، به شما هتک حرمت کند، شما نمی‌توانید علیه او شکایت کنید. این موضوع به دلیل آن است که مطابق قانون، فقط مالک سیم کارت حق طرح شکایت علیه متهم را دارد.

موضوع دیگری که اهمیت فراوانی دارد، این است که متهم نیز باید مالک سیم کارت باشد تا تحت تعقیب قرار بگیرد. اگر او با سیم کارت شخص دیگری به شما توهین کند، شناسایی او دشوارتر خواهد بود.

اگر شخصی از طریق سیم کارت دوست، همکار یا اعضای خانواده‌ خود، به شما پیام‌های ناسپندی را ارسال کند، مطابق قانون مالک سیم کارت تحت تعقیب قرار می‌‌گیرد. در این حالت، مالک باید ثابت کند که ارسال پیام‌های زشت و ناپسند توسط او صورت نگرفته است.

برای پیگیری این جرم باید به کجا مراجعه کنیم؟

ارسال پیام‌هایی که در متن آن به دیگران هتک حرمت شده باشد، دارای وصف کیفری هستند. بنابراین، در دادگاه کیفری به آن رسیدگی خواهد شد. تعداد زیادی از افراد، در موقعیت یا شرایطی که عصبی یا ناراحت هستند، با ارسال پیام کوتاه زشت و حاوی الفاظ رکیک، به دیگران هتک حیثیت می‌کنند. سپس از این طریق، موجب مزاحمت برای آن‌ها می‌شوند.
اگر شخصی با ارسال پیام کوتاه به شما هتک حرمت کند، از دو طریق امکان پیگیری این موضوع را خواهید داشت. در ادامه توضیح می‌‌دهیم:

  1. راه اول این است که این جرم را از طریق مخابرات پیگیری کنید. شرکت مخابرات با ارسال اخطاریه‌هایی به متهم، به او هشدار می‌دهد که از این رفتار ناپسند خودداری کند. سپس خط او به صورت موقت قطع می‌شود. در صورتی که اخطارهای اول و دوم کارساز نباشد، مقررات خاص این شرکت اجرا خواهد شد و خط او به طور دائم قطع می‌شود.
  2. راه دوم برای پیگیری این جرم، شکایت و تقاضای مجازات از دادگاه است. برای اینکه علیه متهم شکایت کنید، لازم است که شکوائیه‌ای علیه او ثبت کنید. پس از آن، با تشکیل جلسات دادرسی، می‌توانید لایحه را به دادگاه کیفری ارائه دهید. برای اثبات این جرم، لازم است که پرینت پیام‌های ارسالی را به دادگاه ببرید. در صورتی که متن پیام‌ها پاک شده باشد، می‌توانید درخواست استعلام دهید. با دستور قاضی، متن پیام‌هایی که پاک شده است، بازیابی می‌شود. چنانچه وقوع جرم توسط متهم برای قاضی محرز شود، به مجازات او حکم می‌دهد.

رکن قانونی لازم برای تحقق این بزه

اولین عنصری که در خصوص جرم پیامک توهین آمیز به آن توجه می‌شود، رکن قانونی این بزه است. در ماده 641 قانون مجازات اسلامی و ماده 608 و 609، هتک حرمت از طریق لفظ یا فعل تعریف شده‌اند. یعنی قانونگذار با توجه به شرایط هر کدام از این موارد، مجازاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته است. بنابراین با توجه به متن این مواد قانونی، مشخص می‌شود که توهین از طریق ارسال پیام کوتاه ممنوع است و مرتکب مطابق مقررات مجازات خواهد شد.

چگونه می‌توانم در خصوص این بزه از خدمات وب سایت احتراما بهره‌ مند شوم؟

اگر شخصی از طریق ارسال پیام کوتاه به شما توهین کرده است، بهتر است برای آگاهی از حقوق خود در این پرونده، با وکلا و کارشناسان حقوقی مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند. مراجعه به دادگاه کیفری و پیگیری پرونده‌های این دادگاه، شرایط ویژه‌ای دارند. برای کسب آگاهی در این خصوص می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی وبسایت احتراما بهره‌مند شوید. کارشناسان ما با آگاهی از رویه قضایی و احکام مشابه، شما را راهنمایی می‌کنند تا بتوانید حق خود را از طریق دادگاه احیا کنید.

علاوه بر این، شما برای حضور در دادگاه باید اظهارات مکتوب خود را در قالب لایحه توهین یا لایحه دفاعیه توهین به دادگاه ارائه دهید. کارشناسان مجموعه احتراما، تنظیم لایحه را برای شما به صورت تخصصی انجام خواهند داد. برای کارشناسان ما رضایت و موفقیت شما در جلسه دادرسی اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل، تلاش می‌کنند با استفاده از تخصص و دانش حقوقی خود، بهترین راهکار را به شما ارائه دهند.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال