جرم سرقت گوشی در قانون ایران چه مجازاتی دارد؟ + بررسی مصادیق و اهمیت شیوه ارتکاب این جرم

جرم سرقت گوشی

اگر تلفن همراه شما دزدیده شود، می‌توانید از طریق راه‌های قانونی مجازات مرتکبین و استرداد آن را درخواست کنید. جرم سرقت گوشی آمار بالایی از دزدی را به خودش اختصاص داده است. این اقدام موجب ضرر مالی به بزه دیده می‌شود. بسیاری از مردم اطلاعات و داده‌های مهمی را در خصوص شغل، فعالیت، تحصیلات یا زندگی خصوصی خود در تلفن همراه نگهد‌اری می‌کنند. به‌ همین دلیل ربودن آن علاوه ‌بر ضرر مالی، موجب رسیدن زیان‌ فراوانی به مالک می‌شود.
این بزه به‌ طور گسترده در جامعه ما رواج دارد. سارق برای ربودن گوشی ممکن است حریمی را بشکند یا تلفن همراه را از دست مالک برباید. لازم به ذکر است که این عمل مجرمانه، زیر مجموعه جرم سرقت قرار می‌گیرد.

جرم سرقت گوشی در جامعه ما

موضوعی که به ‌وفور در جامعه ما رخ می‌دهد، ربودن تلفن همراه در زمان مکالمه یا انجام فعالیت مالک با آن است. در این شرایط سارق با سوءاستفاده از بی‌دقتی صاحب تلفن همراه و با سرعت عمل فراوان آن را می‌رباید. سپس به‌ سرعت از محل سرقت متواری می‌شود.
وقوع این بزه ممکن است با زور و اجبار همراه باشد. یعنی سارقان با کشیدن سلاح بر صاحب تلفن همراه او را وادار می‌کنند که این وسیله را به آن‌ها بدهد. این اقدام در معابر، خیابان‌ها و پارک‌ها بیشتر رخ می‌دهد. در این شرایط مالک تلفن همراه به دلیل هراس و نگرانی آن را به سارق تحویل می‌دهد. این موضوع علاوه ‌بر ضرر مالی، موجب آسیب‌های روحی و روانی فراوانی، بر بزه دیده خواهد شد.

بعضی از افراد به دلیل اهمیت داده‌های تلفن همراه خود، از تحویل آن به سارق خودداری می‌کنند. معمولاً این اقدام موجب ورود جراحت یا صدمه و در مواردی منجر به قتل آن‌ها خواهد شد. سارق با استفاده از سلاح جراحت یا آسیب‌هایی را به آن‌ها وارد می‌کند و تلفن همراه و سایر اموال این شخص را می‌برد.

برای پیگیری این جرم در محاکم قضایی، مناسب است که لایحه‌ای مناسب در اختیار داشته باشید. از جمله لایحه‌هایی که در این پرونده به دادگاه ارائه می‌شوند، عبارتند از لایحه سرقت و لایحه دفاعیه سرقت که می‌توانید با توجه به نقشی که در پرونده دارید از هر کدام که نیاز می‌دانید، استفاده کنید.

جرم سرقت گوشی توسط همسر

در مواقعی که همسران با یکدیگر اختلاف داشته باشند، ممکن است اقدامات ناشایستی را انجام دهند. جرم سرقت گوشی توسط همسر یکی از این موارد است. زن یا مردی که قصد آزار رساندن به همسرش را دارد یا می‌خواهد موضوعی را علیه او اثبات کند تلفن همراه او را می‌دزدد. این موضوع موجب می‌شود مرتکب به مجازات جرم سرقت گوشی محکوم شود.

در شرایطی که شخصی قصد دارد مجرم بودن همسرش را در دادگاه ثابت کند، ممکن است تلفن همراه او را بدزدد. این بزه بیشتر در خصوص افرادی رخ می‌دهد که می‌خواهند خیانت همسرشان را در دادگاه مطرح کنند. یعنی وجود شک به همسر و احتمال خیانت توسط او موجب می‌شود تا طرف مقابل این اقدام را مرتکب شود. در این شرایط حتی اگر همسری که مرتکب این بزه شده‌ است، بتواند وقوع خیانت یا هر جرم دیگری را ثابت کند، صاحب گوشی حق شکایت علیه او را خواهد داشت. به دلیل اینکه این شخص مرتکب دزدی شده ‌است.

البته مالک برای اثبات این بزه، باید شاهدانی را به دادگاه معرفی کند. علاوه‌ بر آن فاکتور خرید گوشی را باید به دادگاه ارائه دهد. یعنی ممکن است مردی تلفنی را خریداری کرده و همسرش از آن استفاده کرده باشد. چنانچه او به دلیل اختلاف این تلفن را بدزدد، مرتکب سرقت نشده است. البته باید فاکتور خرید به نام شوهر باشد تا محکوم به مجازات دزدی نشود. بنابراین اسناد مالکیت تلفن همراه نقش مهمی در وقوع این بزه و اثبات آن دارند.

بررسی اتهام سرقت تلفن همراه به همسر

در مواقعی ممکن است خانم یا آقایی تلفن همراه را به‌ عنوان هدیه برای همسرش تهیه کرده باشد. همچنین امکان وجود دارد که مردی تلفن همراه را به‌ عنوان نفقه همسرش به او بدهد. در این شرایط ممکن است بعد از مدتی این شخص به دلیل اختلاف با همسرش اعلام کند که تلفن همراه او توسط همسر ربوده شده‌ است. اگر فاکتور خرید به نام شوهر باشد، ولی مالکیت تلفن همراه با کد ملی زوجه ثبت ‌شده باشد، او می‌تواند باشد با ارائه اسناد و دلایلی ثابت کند که سارق نیست.
چنانچه این اسناد و دلایل را در اختیار نداشته باشد و همسرش علیه او به دلیل ارتکاب دزدی تلفن همراه شکایت کند ممکن است، این شخص به حبس محکوم شود.

جرم سرقت گوشی موبایل چیست؟

یکی از شایع‌ترین جرایم در جامعه ما جرم سرقت تلفن همراه است. به دلیل افزایش قیمت تلفن همراه و نیاز گسترده مردم به آن، این بزه به‌ صورت قابل‌ توجهی در مناطق مختلف رخ می‌دهد. در حقیقت در همه مکان‌هایی که افراد رفت‌ و آمد دارند، وقوع این بزه امکان‌پذیر است. مراکز عمومی، تفریحی، اقامتی و خیابان‌ها مکان‌هایی هستند که همه‌ روزه این بزه در آنجا محقق می‌شود.
بسیاری از سارقان بعد از ربودن تلفن همراه سیم‌ کارت آن را خارج می‌کنند. این اقدام سبب می‌شود تا ردیابی آن دشوار و در مواردی غیرممکن شود. جرم سرقت گوشی همراه به‌ عنوان جرمی علیه اموال محسوب می‌شود. وقوع این بزه موجب خدشه‌دار شدن حق مالکیت افراد خواهد شد. در چنین شرایطی، نوشتن و ارائه لایحه سرقت گوشی و تقدیم آن به محاکم، بسیار کاربردی و مناسب خواهد بود.

نحوه ارتکاب جرم سرقت گوشی چگونه است؟

سارقان برای ربودن تلفن همراه از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در بسیاری از مواقع این جرم به ‌صورت سرقت ساده رخ می‌دهد. یعنی سارق با سوءاستفاده از سهل‌ انگاری صاحب گوشی، این بزه را مرتکب می‌شود. این موضوع در مترو، اتوبوس و مکان‌های شلوغ بیشتر رخ می‌دهد.
گاهی ممکن است جرم سرقت گوشی همراه با زور و اجبار رخ دهد. یعنی سارق با عنف و اجبار یا از طریق ورود جراحت یا آسیب به صاحب گوشی مرتکب سرقت شود. این اقدام موجب تشدید مجازات مرتکب خواهد شد. یعنی علاوه ‌بر تحمل مجازات مقرر برای ربودن تلفن همراه، به مجازات جراحتی که وارد کرده ‌است نیز محکوم می‌شود.

در شرایطی که سارق برای ارتکاب جرم سرقت تلفن همراه از سلاح گرم یا سرد استفاده کند، مجازات شدیدتری در انتظار او خواهد بود. این بزه حساسیت بالایی را به‌ همراه خواهد داشت. به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که مرتکبان به‌ عنوان محارب شناخته شوند. در غیر این‌ صورت برای سارق مسلح تلفن همراه مجازات شدیدتری تعیین خواهد شد.

بررسی نحوه پیگیری جرم سرقت گوشی

اگر تلفن همراه شما ربوده شود، ابتدا لازم است که سیم‌ کارت خود را مسدود کنید. این اقدام موجب پیشگیری از وقوع جرایم احتمالی با آن خواهد شد. پس ‌از آن در اولین فرصت شکایت خود را مطرح کنید. برای پیگیری شکایت به اسناد شناسایی شما، فاکتور خرید و شماره سریال تلفن همراه نیاز خواهد بود. وجود جعبه تلفن همراه و شناسه مندرج بر آن اهمیت فراوانی در این ‌مورد دارد.

بعد از طرح شکایت، مقامات دادسرا تحقیقات مقدماتی را در این خصوص انجام می‌دهند. چنانچه پس ‌از بررسی این موضوع، سارق شناسایی شود، پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد. شما با حضور در دادگاه کیفری و ارائه اسناد و دلایل مناسب باید ادعای خود را مبنی‌ بر وقوع سرقت اثبات کنید. علاوه‌ بر آن می‌توانید از طریق تقدیم لایحه و ارائه اسناد و دلایل درخواست مجازات جرم سرقت گوشی را برای مرتکب به دادگاه ارائه دهید.

آیا این عمل مجرمانه قابل گذشت است؟

در صورتی‌ که سرقت تلفن همراه در خصوص تلفن‌ همراهی باشد که ارزش آن کمتری از ۲۰ میلیون تومان است، و سارق سابقه کیفری نداشته باشد، این جرم قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی رضایت شاکی در جرم سرقت گوشی سبب توقف دادرسی و مجازات مرتکب خواهد شد. در غیر این‌ صورت این بزه غیرقابل گذشت است و رضایت شاکی در آن تأثیری ندارد.

مطابق قانون اگر سارق برای ربودن تلفن همراه از طریق جیب‌ بری و کیف‌ زنی و امثال آن اقدام کند، چنانچه ارزش تلفن همراه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان بوده و مرتکب سابقه مؤثر کیفری داشته باشد، این بزه قابل غیر قابل گذشت خواهد بود. در صورتی ‌که شرایط تشدید مجازات وجود داشته باشد، رضایت شاکی در این جرم تأثیری ندارد.

پیشنهاد ما

برای پیگیری شکایت علیه شخصی که تلفن همراه شما را ربوده است، به اطلاعات حقوقی نیاز دارید. در این خصوص می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان مجموعه احتراما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. پس‌ از آن با تشکیل جلسات دادرسی، بهتر است که لایحه را به دادگاه ارائه دهید. همانطور که می‌دانید تنظیم لایحه اقدامی تخصصی است که باید حتماً توسط مشاوران حقوقی و وکلا انجام شود. در این زمینه نیز می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه وب‌ سایت احتراما بهره‌مند شوید.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال