بررسی جرم تهدید در اس ام اس و پیامدهای آن

جرم تهدید در اس ام اس

یکی از جرایمی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت و آرامش شهروندان می‌شود جرم تهدید در اس ام اس است. ممکن است این اقدام به دلیل وجود اختلاف یا برای ایجاد مزاحمت باشد. یعنی دو نفر که به دلایلی با یکدیگر اختلاف دارند، پیغام‌هایی را برای هم ارسال می‌کنند. زمانی‌ که اختلاف آن‌ها تشدید شود، یکی از آن‌ها پیغام‌هایی را برای طرف مقابل ارسال می‌کند. او در متن این پیغام‌ها طرف مقابل را نسبت به افشای اسرار یا ورود ضرر مالی یا جانی می‌ترساند. این اقدام موجب مجازات مرتکب خواهد شد.

در شرایطی ممکن است شخصی با سوءنیت و قصد مجرمانه پیغام‌هایی را برای فردی ناشناس ارسال کند. این مورد از مصادیق مزاحمت نیز محسوب می‌شود. با این ‌حال اگر این پیغام‌ها با تهدید همراه باشند، مرتکب مستحق مجازات خواهد بود.

مانند اینکه شخصی به‌ صورت ناشناس، پیغام‌هایی را برای خانمی ارسال کند. او این خانم را می‌ترساند که اگر وجهی را برای او پرداخت نکند، آبروی او را می‌برد. در این حالت این اقدام به‌ عنوان جرم اس ام اس تهدید آمیز شناخته می‌شود.

گاهی ممکن است دو خانم با یکدیگر رابطه دوستی داشته باشند. آن‌ها به دلیل صمیمیت، تمام اسرار خود را نزد یکدیگر مطرح می‌کنند. پس ‌از مدتی این رابطه دوستی به دشمنی منتهی می‌شود. در این شرایط یکی از آن‌ها با ارسال پیغام، دوستش را به افشای اسرار می‌ترساند. خانمی که ترسیده است، می‌تواند این موضوع را در دادگاه کیفری مطرح کند. در صورتی ‌که وقوع این جرم در دادگاه اثبات شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. این جرم، یکی از انواع جرم تهدید است.

جرم تهدید در اس ‌ام‌ اس چیست؟

جرم اس ‌ام ‌اس تهدیدآمیز به معنی آن است که متهم از طریق ارسال پیغام‌هایی طرف مقابل را بترساند. این ترساندن ممکن است نسبت ‌به جان، آبرو یا افشای اسرار بزه دیده یا بستگان او باشد. اگر متهم با ترساندن و ایجاد هراس، طرف مقابل را وادار به انجام کار یا ترک فعلی کند یا مالی را از او بخواهد، مستحق مجازات تهدید اس ام اسی خواهد بود.
گاهی ممکن است شخصی به ‌طرف مقابل پیغام دهد که اگر بدهی خود را به من پرداخت نکنی، علیه تو شکایت می‌کنم.
این اقدام از مصادیق این بزه نیست. یعنی بدهکار نمی‌تواند علیه طلبکار به‌ علت ارسال این پیغام شکایت کند زیرا این جرم با ایجاد ترس و برای انجام خواسته‌ای نامشروع صورت می‌گیرد. به‌ عبارت‌ دیگر ترساندن افراد به هتک حیثیت و آبرو یا افشای اسرار آن‌ها یا ترساندن به قتل یا ورود ضرر نفسانی بزه محسوب می‌شود.

چنانچه متهم با نوشتن هر کدام از این موارد در متن اس ام‌ اس، بزه دیده را بترساند تا به خواسته او عمل کند، این جرم تشکیل شده ‌است. چنانچه او علیه متهم شکایت کند، قاضی حکم اس ام اس تهدید آمیز را صادر خواهد کرد.

علاوه براین مقاله، در مقاله جرم تهدید در پیامک نیز به ابعاد دیگری از این اقدام مجرمانه اشاره کرده‌ایم. مطالعه آن مقاله نیز می‌تواند اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار دهد.

مجازات اس ام اس تهدید آمیز چیست؟

ترساندن دیگران به جان، مال یا آبرو و وادار کردن آن‌ها به کار یا ترک فعل، در قانون مجازات اسلامی جرم ‌انگاری شده ‌است. مطابق این قانون، مجازات اس ام اس تهدید آمیز حبس و شلاق خواهد بود. قاضی دادگاه با توجه به نحوه وقوع این بزه و شرایط پرونده، میزان مجازات مرتکب را تعیین می‌کند.

در قانون مجازات اسلامی، مجازات این بزه حبس از ۲ ماه تا ۲ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه تعیین شده بود. با تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مجازات حبس این بزه به نصف کاهش پیدا کرد. یعنی ارتکاب آن مجازات شلاق و حداکثر یک سال حبس را برای مرتکب به دنبال دارد.

برای وقوع این بزه نیازی نیست که مرتکب لزوما اقدام مورد نظرش را عملی کند. بلکه ارسال پیغام‌های او به ‌تنهایی می‌تواند موجب مجازات او شود. یعنی اگر شخصی طرف مقابل را به قتل یا ورود ضرر جانی نسبت به خود یا خانواده‌اش بترساند، نیازی به انجام مقدمات این جرم نیست. صرف مطرح کردن این موضوع، موجب خواهد شد تا او مستحق مجازات تهدید اس ام اسی شود.

به یک مثال در این زمینه توجه کنید

گاهی ممکن است شخصی همکار یا شریک خود را از طریق ارسال اس ‌ام‌ اس وادار به انجام کار یا پرداخت مالی کند. یعنی او را نسبت ‌به افشای اسرار یا ضرر جانی و مالی بترساند و به او بگوید از شراکت به نفع من انصراف بده، در غیر این صورت اسرار تو را نزد همگان افشا می‌کنم یا به تو ضرری می‌رسانم. مطابق قانون این اقدام جرم محسوب می‌شود. در صورتی‌ که بزه دیده علیه این فرد شکایت کند، رسیدگی به این پرونده آغاز خواهد شد.

چنانچه وقوع این بزه برای قاضی محرز شود، حکم اس ام اس تهدید آمیز را برای متهم صادر می‌کند. یعنی با توجه به نوع و نحوه وقوع این بزه، مجازات شلاق و حبس را برای او در نظر می‌گیرد.

برای پیگیری این جرم در دادگاه، می‌توانید یک لایحه‌ تهدید در اختیار داشته باشید. برای آشنایی با این لایحه، روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

اثبات تهدید در اس ام اس از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

برای اینکه بتوانید وقوع جرم تهدید در اس ام اس را در دادگاه ثابت کنید، باید متن آن را به دادگاه ارائه دهید. البته این پیغام‌ها در دادگاه به ‌تنهایی قابل‌ قبول نیستند. یعنی اگر شما مدعی باشید که متهم به شما پیغام‌هایی ارسال کرده ‌است، باید با شهادت شهود یا اقرار متهم و دلایل دیگری مانند گزارش کارشناس یا ادای سوگند این موضوع را ثابت کند.
شخصی را در نظر بگیرید که از خانمی خواستگاری می‌کند و جواب این خانم به خواستگاری او منفی است. این آقا با ارسال اس‌ ام‌ اس مداوم او را می‌ترساند و این موضوع را به دوستان یا همسایه‌های خود اعلام می‌کند. در این شرایط این خانم برای شکایت علیه مرتکب، باید با معرفی شهود، خواسته خود را از طریق قانون بخواهد.

از دیگر دلایل برای ثابت کردن این بزه

علاوه بر گواه گواهان، اقرار متهم به ارتکاب این بزه در دادگاه مؤثر خواهد بود. یعنی متهم اعلام می‌کند که به دلیل علاقه‌ای که به این خانم داشته، این جرم را مرتکب شده ‌است. ارائه پرینت پیغام‌های این شخص به‌ عنوان اماره محسوب می‌شوند. یعنی به علم قاضی برای صدور حکم کمک می‌کند.
بعضی افراد در زمان خشم و عصبانیت کنترل خود را از دست می‌دهند. ممکن است آن‌ها سخنی تهدیدآمیز را مطرح کنند که در واقع قصد انجام آن را ندارند. با این ‌حال صرف بیان این موضوع سبب متهم شدن آن‌ها به این بزه خواهد شد.

زمانی ‌که دو نفر با ارسال پیغام، الفاظ و عبارات تهدیدآمیزی به کار ببرند، این موضوع ممکن است موجب به دردسر افتادن آن‌ها شود. به دلیل اینکه این بزه از طریق ارسال پیغام نیز صورت می‌گیرد. در این شرایط بزه دیده، می‌تواند این موضوع را در دادگاه پیگیری کند.

نحوه پیگیری جرم تهدید در اس ام اس

برای پیگیری جرم تهدید در اس ام اس لازم است که ابتدا شکواییه‌ای علیه مرتکب تنظیم کنید. بعد از ثبت شکوائیه تحقیقات مقدماتی در خصوص این بزه در دادسرا آغاز می‌شود.

چنانچه وقوع این بزه و انتساب آن به متهم برای مقام تحقیق مورد تأیید باشد، قرار جلب به دادرسی را صادر می‌کند. پس از آن دادستان کیفرخواست را صادر خواهد کرد. در این شرایط پرونده به‌ همراه کیفرخواست صادره به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

شما قبل ‌از حضور در جلسه دادگاه باید اسناد و ادله‌ای که ادعای شما را ثابت می‌کند را فراهم کنید. چنانچه برای اثبات این موضوع شاهدی دارید، بهتر است که این مورد را در متن لایحه بنویسید.

برای بیان مکتوب تقاضای خود، لایحه را به دادگاه ارائه دهید. تقدیم لایحه روشی برای شرح خواسته و بیان دلایل شما محسوب می‌شود. قاضی بعد از استماع اظهارات شما و دفاعیات متهم، حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که متن اس ‌ام اس در مخابرات و با دستور قاضی قابل بازیابی است. بنابراین اگر متهم برای از بین بردن آثار ارتکاب این بزه پیغام‌های خود را پاک کرده باشد، شما می‌توانید به دادگاه درخواست استعلام دهید. در صورت نیاز قاضی دستور بازیابی این پیغام‌ها را صادر خواهد کرد.

خدمات حقوقی احتراما

ارسال پیغام‌های تهدیدآمیز موجب از بین رفتن آرامش خاطر فردی می‌شود که آن را دریافت می‌کند. اگر فردی به‌ علت اختلاف یا به صورت ناشناس برای شما پیغام تهدید آمیزی ارسال کند، می‌توانید علیه او شکایت کنید. بهتر است که از طریق مشورت با حقوقدانان مجرب احتراما در زمینه این جرم، اطلاعاتی را به دست آورید. شما برای حضور در دادگاه کیفری و آگاهی از روند رسیدگی به پرونده، به اطلاعاتی نیاز دارید. کارشناسان مجموعه احتراما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد.

این امکان فراهم است که در زمان برقراری مکالمه سؤالات خود را در خصوص این جرم بپرسید. قبل ‌از تشکیل جلسات دادرسی لازم است که نسبت به تنظیم لایحه اقدام کنید. تنظیم لایحه باید توسط حقوقدانان و وکلای مجرب صورت بگیرد. شما می‌توانید این اقدام تخصصی را از کارشناسان مجموعه احتراما درخواست کنید.

ثبت نظر یا سوال