جرم تهدید با چاقو و بررسی پیامدهای منفی آن

جرم تهدید با چاقو

یکی از سلاح‌هایی که از گذشته‌های دور تا به امروز سبب بروز جرایمی مانند جراحت یا قتل شده، چاقو است. فردی که با استفاده از چاقو قصد دارد دیگران را بترساند، تحت عنوان جرم تهدید با چاقو قابل مجازات خواهد بود. حمل و نگهد‌اری این سلاح سرد، در بسیاری از مواقع سبب بروز جرایم مختلف می‌شود زیرا شخصی که با خود چاقو حمل می‌کند، ممکن است نسبت ‌به دیگران احساس قدرت داشته باشد. این فرد ممکن است هر اقدامی را با این وسیله پرخطر انجام دهد. در شرایطی که فردی با قدرت نمایی و از طریق ترساندن دیگران به خواسته غیر قانونی خود برسد، مستحق مجازات خواهد بود.

قانونگذار برای حمایت از شهروندان و حفظ امنیت آن‌ها با فردی که مرتکب این جرم شود، مطابق قانون برخورد خواهد کرد. تهدید با چاقو یکی از جرایم پرخطر و ترسناک محسوب می‌شود. این اقدام سبب بروز نگرانی و هراس در بین مردم خواهد شد. در صورتی‌ که شخصی با استفاده از این سلاح سرد و با ترساندن دیگران موجب ناامنی در جامعه شود، ممکن است به‌ عنوان محارب تحت مجازات قرار بگیرد. در این ‌صورت مجازات او سنگین‌تر خواهد بود. به دلیل حساسیت محاربه و مجازات سنگین آن بررسی این بزه با دقت نظر فراوانی صورت می‌گیرد.

چنانچه متهم این بزه به‌ عنوان محارب شناخته نشود، به مجازات جرم تهدید با چاقو محکوم خواهد شد. بر اساس قانون استفاده از چاقو برای قدرت نمایی و تظاهر یا ایجاد مزاحمت برای اشخاص یا اخاذی یا تهدید، موجب محکومیت مرتکب به مجازات قانونی می‌شود. این جرم، یکی از انواع جرم تهدید محسوب می‌شود.

جرم تهدید با چاقو چیست؟

جرم تهدید با چاقو یکی از جرائم علیه اشخاص است. وقوع این بزه در جامعه سبب از بین رفتن آرامش و امنیت مردم می‌شود. شخصی که با قدرت نمایی، تظاهر کردن و با استفاده از چاقو دیگران را بترساند تا به خواسته او عمل کنند، مستحق مجازات خواهد بود. این بزه در بسیاری از مواقع سبب وقوع جرایم دیگری مانند ضرب‌ و جرح یا قتل نیز می‌شود.

در صورتی‌ که ضرب‌ و جرح یا قتل محقق شود، مجازات تهدید با چاقو برای مرتکب از بین می‌رود. یعنی او صرفا به مجازات جراحتی که وارد کرده یا قتلی که مرتکب شده ‌است، محکوم می‌شود.

به ‌عنوان مثال، شخصی را در نظر بگیرید که با استفاده از یک چاقو در خیابان دیگران را می‌ترساند. متهم از طرف مقابل می‌خواهد که کیف پول خود را به او بدهد. اگر بزه دیده در مقابل او مقاومت کند و کیف خود را به او ندهد، ممکن است متهم به او جراحتی را وارد کند. در این شرایط شاکی باید با مراجعه به دادگاه برای وقوع جراحت، به مجازات مرتکب درخواست دهد.

آشنایی با این جرم با ذکر یک مثال

شخصی را در نظر بگیرید که با ورود به ماشین فردی، صاحب ماشین را با چاقو تهدید می‌کند تا اتومبیل خود را به او بدهد. در این شرایط اگر صاحب اتومبیل از این اقدام خودداری کند، ممکن است متهم راننده را به قتل برساند. چنانچه خانواده مقتول قصد پیگیری این بزه را داشته باشند، عنوان تهدید منتفی است. یعنی باید مجازات جرم قتل را از دادگاه برای او درخواست کنند.

تصور کنید شخصی با استفاده از یک چاقو در خیابان، دیگران را می‌ترساند او با ایجاد هراس در دیگران و ترساندن آن‌ها اموال یا وجوهی را تقاضا می‌کند. در این شرایط این فرد مستحق مجازات خواهد بود زیرا هیچکس حق ندارد با اعمال زور یا قدرت نمایی، دیگران را به انجام فعلی وادار کند.

برای وقوع جرم تهدید با چاقو چه شرایطی لازم است؟

ارتکاب این بزه به توانایی جسمی و ذهنی مرتکب نیاز دارد. اگر شخصی سالخورده یا بیمار که به دلیل بیماری زمین‌گیر شده‌ است، برای ترساندن طرف مقابل چاقویی را بردارد، این اقدام او نمی‌تواند به‌ عنوان تهدید محسوب شود. به دلیل اینکه متهم توانایی لازم برای انجام این اقدام را ندارد. در صورتی ‌که شخصی شما را با چاقو تهدید کند، در حالی‌ که می‌دانید چاقوی او تیز و برنده نیست یا اینکه پلاستیکی است نیز این بزه محقق نمی‌شود.

جرم تهدید با چاقو جرمی مطلق است. یعنی اگر شخصی با استفاده از چاقو دیگران را وادار به انجام کاری کند یا برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند یا با این اقدام، قصد قدرت‌ نمایی و ترساندن آن‌ها را داشته باشد، مستحق مجازات خواهد بود. در این شرایط حتی اگر نتیجه مورد نظر متهم محقق نشود، این شخص قابل مجازات خواهد بود.

مجازات تهدید با چاقو چیست؟

در قانون مجازات اسلامی برای شخصی که با استفاده از چاقو یا هر نوع سلاحی، تظاهر به قدرت‌ نمایی کند یا با استفاده از آن مزاحم دیگران شود یا آن‌ها را مورد اخاذی یا تهدید قرار دهد، مجازاتی تعیین شده است.

طبق این قانون، مجازات مرتکب حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. به ‌این ‌ترتیب قاضی دادگاه با توجه به شرایط و اوضاع‌ و احوال پرونده حکم تهدید با چاقو را برای مرتکب تعیین می‌کند. یعنی مجازات جرم تهدید برای متهم از ۶ ماه تا ۲ سال با توجه به تصمیم قاضی خواهد بود.
چنانچه قاضی تشخیص دهد جرم ارتکابی، مستحق حداکثر مجازات مقرر در این ماده است، مجازات حبس ۲ سال و ۷۴ ضربه شلاق را برای مرتکب در نظر می‌گیرد.

برای حضور در دادگاه و پیگیری این جرم، باید لوایح مناسبی را به دادگاه ارائه دهید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مقالات لایحه‌ تهدید و لایحه تهدید با چاقو را مطالعه کنید.

شرایط تحقق جرم تهدید با چاقو

برای تحقق این جرم لازم است که مرتکب با خودش چاقو را به‌ همراه داشته باشد. یعنی اگر متهم به دروغ به دیگران اعلام کند با خود سلاح همراه دارد، یا اینکه به آن‌ها اعلام کند اگر خواسته او را عملی نکنند، سلاح خود را از خانه می‌آورد. این مورد موجب تحقق جرم تهدید نمی‌شود زیرا تحقق جرم تهدید با چاقو به وجود این سلاح و ایجاد هراس با آن نیازمند است.

اگر مرتکب برای ترساندن دیگران از سلاح پلاستیکی استفاده کند، مجازات نخواهد شد. همچنین اگر مرتکب صغیر یا مجنون باشد، قابل مجازات نیست. به دلیل اینکه این افراد فاقد اراده هستند. همچنین اگر شخصی در حالت مستی یا بیهوشی یا خواب مرتکب این جرم شود، مجازات نخواهد شد. مگر اینکه قاضی تشخیص دهد، مستی و بیهوشی با هدف ارتکاب این جرم انجام‌ شده است.

نحوه پیگیری جرم تهدید با چاقو چگونه است؟

اگر شکایت علیه شخصی که با استفاده از چاقو شما را تهدید کرده ‌است را پیگیری می‌کنید، ابتدا باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را ثبت کنید. پس ‌از ثبت شکایت، پرونده شما در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. مقام تحقیق دادسرا در صورتی‌ که وقوع این جرم و انتساب آن به متهم را احراز کند، قرار جلب به دادرسی را صادر خواهد کرد. در صورتی‌ که این قرار مورد تأیید قرار بگیرد، دادستان کیفر خواست را صادر می‌کند.

با صدور کیفر خواست پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود. در این شرایط زمان و مکان تشکیل جلسه دادرسی به شما ابلاغ خواهد شد. برای حضور در جلسه دادرسی بهتر است که تمام دلایل و مدارک خود را برای اثبات این جرم به دادگاه ارائه دهید. شما می‌توانید با تنظیم یک لایحه و ارائه آن به دادگاه خواسته خود را به‌ صورت مکتوب مطرح کنید. قاضی دادگاه پس ‌از بررسی جوانب پرونده و مطالعه لایحه شما، حکم مناسب را در این زمینه صادر می‌کند.

توصیه‌ای برای رسیدگی به این عمل مجرمانه

در صورتی ‌که جرم تهدید با چاقو برای شما رخ دهد، مطابق قانون امکان طرح شکایت علیه متهم برایتان فراهم خواهد بود. زمانی ‌که شما سفارش خود را در وب‌ سایت احتراما ثبت می‌کنید، با کارشناسان ما با شما تماس خواهند داشت. در بازه زمانی ارائه خدمات مشاوره تلفنی حقوقی شما می‌توانید پرسش‌های خود را در خصوص نحوه پیگیری این جرم و دلایلی که باید به دادگاه ارائه دهید، از کارشناس مربوطه بپرسید.

همچنین برای پیگیری این جرم در دادگاه می‌توانید تنظیم لایحه مورد نظر خود را از کارشناسان مجموعه احتراما درخواست کنید. کارشناسان این مجموعه، با تجربه و تخصص کامل در این خصوص، تنظیم انواع لوایح را به عهده می‌گیرند.

تنظیم لایحه تهدید از طرف شاکیتنظیم لایحه تهدید از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال